Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

"Dünya ABD'ye güveniyor, ABD'de ise..." Irak'ta 400 askere IŞİD kuşatması İstanbul‘da polisten dev operasyon! Celal Kazdağlıİstanbul sermayesi yol ayrımında
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
23 Kasım 2005 Çarşamba 18:27
Güncellenme Tarihi 31 Ekim 2011 Pazartesi 14:06
Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.


Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.

Bakanlık, çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce dişlerin fırçalanmasını önerdi. Sağlık Bakanlığı'ndan 21-27 Kasım Diş Sağlığı Haftası nedeniyle alınan bilgiye göre, Türkiye'de 18 Dişhekimliği Fakültesi ve 4 bin 921'i Sağlık Bakanlığı'nda olmak üzere yaklaşık 20 bin dişhekimi bulunuyor. Diş, Türkiye'de yaklaşık 7 bin diş protez teknisyeni, diş protez laboratuarları, diğer sağlık çalışanları ve dental firmaların da dahil olduğu 1 milyar dolarlık gayrı safi hasılası olan dev bir sektör haline geldi. Ancak kişi başı ağız diş sağlığı harcaması Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde yaklaşık 220 dolar iken Türkiye'de rakam 15 dolar civarında seyrediyor. AB ülkelerinde dişhekimine yıllık başvuru sayısı 5 iken, Türkiye'de bu sayı sadece 0.7 olarak belirlendi. Sağlık Bakanlığı, ağız ve diş sağlığını bozan faktörlerin bireyin vücut sağlığını da doğrudan etkilediğini belirterek, diş çürükleri ile dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını kaydetti. Bakanlık, kötü ağız hijyeninin yol açtığı diş çürükleri ve dişeti hastalıklarından korunmada, öncelikle kişilerin kendi sağlıklarının bilincinde olması, bireylere düzenli fırçalama alışkanlığı, diş ipi kullanımı, beslenme alışkanlıklarının düzenlenmesi, düzenli olarak diş hekimine gitme alışkanlığının kazandırılması gerektiğini vurguladı.

"DİŞ ARALARI GÜNDE 1 KERE TEMİZLENMELİDİR"

Çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce 2'şer dakikalık etkili bir fırçalama işleminin yeterli olacağını ifade eden Sağlık Bakanlığı, şu uyarılarda bulundu: "Fırçalama işleminde diş etlerine masaj yapacak tarzda dairesel hareketler yapılmalıdır. Fırçalarken aşırı kuvvet uygulamanın diş eti çekilmesine neden olacağı unutulmamalıdır. Diğer yandan etkili bir diş fırçalama işlemi dişlerin görünen yüzeylerinin temizliğini sağlamakla birlikte, bakteri plağının diş aralarından uzaklaştırılmasını sağlamaz. Bu nedenle diş araları günde bir kez tercihen gün sonunda diş ipiyle temizlenmelidir. Diş ipi günlük ağız bakımının ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Diş sağlığımız için bol bol peynir, süt ve yoğurt tüketmeli, şekerli yiyecekleri tükürük akışının en yoğun olduğu ana öğünler sırasında yenmelidir. Sağlıklı ve güzel diş ve dişetleri için öğün aralarında da abur-cuburla değil elma, havuç gibi iyi yıkanmış, taze meyve ve sebzeyle beslenmeliyiz. Halk arasında süt dişlerinin önemli olmadığına dair yanlış bir inanış vardır. Oysa ağız ve diş sağlığında dişlerin önemi süt dişlerinin sürmesiyle başlar. Süt dişleri çocuğun beslenmesinin yanı sıra düzgün konuşmasını da sağlamaktadır. Sağlıklı süt dişleri çiğneme işlemini gerçekleştirirken aynı zamanda altında bulunan daimi dişin korunmasını ve zamanında sürmesini sağlar. Yani sağlıklı süt dişi sağlıklı kalıcı dişlerin en büyük garantisidir. Tedavi edilmeyen süt dişleri ağrı, koku, konuşma ve çiğneme zorluğu ve beslenme bozukluğuna sebep olur. Süt dişlerinin tedavi edilmeyip zamanından önce çekilmesi kalıcı dişlerin çapraşık çıkmasının ve çene gelişimindeki bozukluğun en önemli sebebidir. Bu sebeplerden dolayı süt dişleri nasıl olsa değişecek mantığıyla ihmal edilmemeli, belirli aralıklarla diş hekimi tarafından mutlaka kontrol edilmelidir. Bunun yanı sıra ilk süren daimi dişimiz olan ve 6 yaş dişi olarak da adlandırılan 1. büyük azı dişlerinin de genellikle süt dişleriyle karıştırılması ve tedavi edilmemesi sonucu çocuklarımız hayatları boyunca ağızlarında taşıyacakları bu dişleri çok erken yaşlarda kaybetmektedirler. Hatta, bu dişi süt dişi sanan vatandaşlar, çekilen bu daimi dişin yerine yeni bir diş sürmemesini de çekim sırasında yapılan anesteziye bağlamak gibi bir yanlış inanışa kapılmaktadırlar."

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 1. basamak sağlık kuruluşları olan sağlık ocakları, ana çocuk sağlığı ve aile planlaması merkezleri ile sağlık merkezlerinde koruyucu ve önleyici dişhekimliği hizmetlerinin yanı sıra, imkanlar ölçüsünde dolgu, diştaşı temizliği gibi tedavi edici dişhekimliği hizmetlerinin bir bölümü de veriliyor. Özel şartlar ve yardımcı sağlık personeli gerektiren ptotez, ortodonti, ağız-diş-çene hastalıkları ve cerrahisi uygulamaları ikinci ve üçüncü basamak (üniversiteler) sağlık kurumlarında yapılıyor.

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 2 diş hastanesi, 34 ağız diş sağlığı merkezi, 107 diş tedavi protez merkezi ve devlet hastaneleri bünyesindeki 581 diş polikliniğinde ikinci basamak ağız diş sağlığı hizmetleri sunuluyor.

Anadolu AjansıAnadolu Ajansı

Bu haber 16,165 kez okundu.

Spor yap bulmaca çöz alzheimer olma20 Eylül 2014 23:28
Kanser ve kalp hastalıklarından sonra en sık görülen hastalık olan alzheimer, yaşlanan dünyayı tehdit ediyor.
Sonbaharda bunları yiyin20 Eylül 2014 17:32
Sonbaharın kendini hissettirmesiyle birlikte bağışıklık sistemini de güçlendirmekte fayda var. Mevsim meyve ve sebzeleriyle hastalıklardan korunmanız mümkün.
Her baş ağrısı migren midir?20 Eylül 2014 10:58
Baş ağrıları konusunda açıklama yapan Prof. Dr. Fuat Güldoğuş, baş ağrısının çeşitli nedenlere bağlı olabileceğini, bunların çoğunun günlük streslere bağlı geçici ve kısa süreli baş ağrıları olarak görüldüğünü ifade etti.
Hamileler burun tıkanıklığına dikkat!19 Eylül 2014 16:27
Hamilelikte burun içerisindeki dokuların ve damarların ödemlenmesi sonucu burun tıkanıklığının arttığını söyleyen KBB ve Baş Boyun Cerrahisi Uzmanı Op. Dr. Emre İlhan, bu durumun hamilelik öncesi tedavi edilmesi gerektiğini belirtti.
"Ebola barış ve güvenliği tehdit ediyor"19 Eylül 2014 16:18
BM Güvenlik Konseyi Ebola'yı "uluslararası barış ve güvenliği tehdit eden bir sorun" olarak ilan etti.
Türkiye'de ilk kez kendi organlarıyla nakil19 Eylül 2014 15:14
Türkiye'de ilk kez bir hastaya kendi organları kullanılarak bağırsak nakli ameliyatı gerçekleştirildi.
Aşıdan sonra bu dört belirtiye dikkat19 Eylül 2014 13:44
Annelerin aşılarla ilgili en çok sordukları soruların yanıtlarını veren Dr. Tijen Diri, aşı yapıldıktan sonra bebek ve çocukların iyi takip edilmesini önererek şu bilgileri verdi:
İğneyle damar arama dönemi kapanıyor19 Eylül 2014 12:54
Uzmanlar, kan alma işlemi sırasında damar bulmak için yapılan iğnenin deriye ne kadar zarar verdiğini ve acı hissettirdiğini söyledi.
"Torba Yasa" ailelerin yüzünü güldürecek!19 Eylül 2014 11:26
Prof. Dr. Faruk Buyru, "Torba Yasa" ile SGK kapsamında tüp bebek denemesinin 2'den 3'e çıkarıldığını hatırlatarak, bunun olumlu bir değişiklik olduğunu belirtti.
Ağız kokusunun önüne geçme tüyoları19 Eylül 2014 11:16
Yrd. Doç. Dr. Burcu Karaduman, fizyolojik kaynaklı ağız kokusunun önüne geçebilmenin yollarını anlattı.
Aile sağlığı merkezlerine acil görevi19 Eylül 2014 10:46
Acil hastalar sadece hastanelere gitmeyecek. Aile sağlığı merkezleri mesai saati dışında ve hafta sonu da açık olarak acil hizmeti verecek
Ebola hız kesmiyor19 Eylül 2014 10:20
Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ), Batı Afrika'da son bir 1 hafta içerisinde 700'den fazla Ebola vakasının meydana geldiğini bildirdi.
Today's Zaman yazarından 46 rehineye eşek benzetmesi
"Dünya ABD'ye güveniyor, ABD'de ise..."
Türkmenler zor durumda!
Ev salçalarına dikkat!
Spor yap bulmaca çöz alzheimer olma
AB'den rehine açıklaması
Mısır'da 5 kişiye idam cezası
Erdoğan'dan gülümseten '3 çocuk' manisi
Prandelli'den çıldırtan hamle
Hayatını kaybedenlerin sayısı 346'ye yükseldi
M.Ali Şahin : Bu Türkiye'nin gücü demektir
Cumhurbaşkanı Erdoğan Ankara'ya gitti
Dortmund deplasmanda buz kesti
Irak'ta 400 askere IŞİD kuşatması
Aslan Balıkesir'de dağildı!
Okulda "siyaset konuşma" yasağı!
Özlem Tekin hastanelik oldu
Antalyaspor Ordu'da farka koştu!
Cumhurbaşkanı Erdoğan nikah şahidi oldu
Samsun ilk galibiyetini aldı
Yengeç ararken bomba buldu!
Erdoğan'ı tebrik için 700 km'lik yola çıktı
Başkonsolos Yılmaz yaşadıklarını anlattı!
İstanbul‘da polisten dev operasyon!
Arsenal 4 dakikada fişi çekti!
65 ülkenin büyükelçisi Midyat'ta
Görmez: Seferber olmalıyız!
Sulama göletinde facia: 3 ölü!
Denizden çıkan şeye inanamadılar
10 gollü maçta Real Madrid fırtınası!
Gaziler Derneği'nden 'şemsiyeli haber'e tepki
İstanbul’da göçük: 1 kişi toprak altında!
Singapur'da ilk cep Hamilton'ın!
IŞİD Mehrut Nehri'nin suyunu kesti
Gekas varsa sorun yok
CHP Ankara milletvekili istifa etti!
Mersin'de Türkan Şoray izdihamı
Müthiş geri dönüşe kırmızı kart engeli!
Sınırı geçenlerin sayısı 60 bini aştı!
Feyzioğlu, rehinelerin kurtarılmasını hazmedemedi!
Harmancık'ta kaza: 8 yaralı
1 kadın PKK'lı teslim oldu
Ujfalusi'nin yeni görevi belli oluyor
Bahçeli'den rehine açıklaması
Sonbaharda bunları yiyin
Rehinelerin Başbakan Davutoğlu'ndan tek isteği
Küçük kardeşini aç susuz kucağında taşıdı!
Başbakan Davutoğlu'nun duygusal anları!
Almanya'dan 49 rehine açıklaması!
İlk kez bir köprü patlatılarak yıkılacak
Yerli palamut el yakıyor!
iPhone 6 düşme testini geçemedi
Melo: Aldığım ceza beni güldürdü
Odakule 33 yıl kiralanacak!
Roma'da Salih Uçan şoku!
Lübnan'da İsrail uçağı düştü
Bu evin altından sokak geçiyor
Sulama kanalından kadın cesedi çıktı
Güvenlikçiye hırsızlıktan 15 yıl hapis
Gazi derneğinden 'şemsiye' açıklaması
Hernandez ManU'ya fena salladı!
Taksilere büyük yenilik geliyor
Çatışmalar da geçişler de sürüyor
TSK: Ülkemizin sevincini paylaşıyoruz
7 milyon dolar sahte parayla yakalandılar
Gülenciler hangi sürpriz kanalı satın alıyor?
Sürpriz isimden açıklama: Arda bu sezon...
AK Partili Coşkun, Muharrem İnce'ye çattı