Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

Benzinli ve LPG'li araçlara müjde! 'Bu aşk caiz değil' 'Bunları G.Saray'a kakaladılar' Celal Kazdağlı1 Eylül ve Lozan’da çizilen sınır
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
23 Kasım 2005 Çarşamba 18:27
Güncellenme Tarihi 2 Eylül 2014 Salı 11:14
Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.


Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.

Bakanlık, çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce dişlerin fırçalanmasını önerdi. Sağlık Bakanlığı'ndan 21-27 Kasım Diş Sağlığı Haftası nedeniyle alınan bilgiye göre, Türkiye'de 18 Dişhekimliği Fakültesi ve 4 bin 921'i Sağlık Bakanlığı'nda olmak üzere yaklaşık 20 bin dişhekimi bulunuyor. Diş, Türkiye'de yaklaşık 7 bin diş protez teknisyeni, diş protez laboratuarları, diğer sağlık çalışanları ve dental firmaların da dahil olduğu 1 milyar dolarlık gayrı safi hasılası olan dev bir sektör haline geldi. Ancak kişi başı ağız diş sağlığı harcaması Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde yaklaşık 220 dolar iken Türkiye'de rakam 15 dolar civarında seyrediyor. AB ülkelerinde dişhekimine yıllık başvuru sayısı 5 iken, Türkiye'de bu sayı sadece 0.7 olarak belirlendi. Sağlık Bakanlığı, ağız ve diş sağlığını bozan faktörlerin bireyin vücut sağlığını da doğrudan etkilediğini belirterek, diş çürükleri ile dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını kaydetti. Bakanlık, kötü ağız hijyeninin yol açtığı diş çürükleri ve dişeti hastalıklarından korunmada, öncelikle kişilerin kendi sağlıklarının bilincinde olması, bireylere düzenli fırçalama alışkanlığı, diş ipi kullanımı, beslenme alışkanlıklarının düzenlenmesi, düzenli olarak diş hekimine gitme alışkanlığının kazandırılması gerektiğini vurguladı.

"DİŞ ARALARI GÜNDE 1 KERE TEMİZLENMELİDİR"

Çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce 2'şer dakikalık etkili bir fırçalama işleminin yeterli olacağını ifade eden Sağlık Bakanlığı, şu uyarılarda bulundu: "Fırçalama işleminde diş etlerine masaj yapacak tarzda dairesel hareketler yapılmalıdır. Fırçalarken aşırı kuvvet uygulamanın diş eti çekilmesine neden olacağı unutulmamalıdır. Diğer yandan etkili bir diş fırçalama işlemi dişlerin görünen yüzeylerinin temizliğini sağlamakla birlikte, bakteri plağının diş aralarından uzaklaştırılmasını sağlamaz. Bu nedenle diş araları günde bir kez tercihen gün sonunda diş ipiyle temizlenmelidir. Diş ipi günlük ağız bakımının ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Diş sağlığımız için bol bol peynir, süt ve yoğurt tüketmeli, şekerli yiyecekleri tükürük akışının en yoğun olduğu ana öğünler sırasında yenmelidir. Sağlıklı ve güzel diş ve dişetleri için öğün aralarında da abur-cuburla değil elma, havuç gibi iyi yıkanmış, taze meyve ve sebzeyle beslenmeliyiz. Halk arasında süt dişlerinin önemli olmadığına dair yanlış bir inanış vardır. Oysa ağız ve diş sağlığında dişlerin önemi süt dişlerinin sürmesiyle başlar. Süt dişleri çocuğun beslenmesinin yanı sıra düzgün konuşmasını da sağlamaktadır. Sağlıklı süt dişleri çiğneme işlemini gerçekleştirirken aynı zamanda altında bulunan daimi dişin korunmasını ve zamanında sürmesini sağlar. Yani sağlıklı süt dişi sağlıklı kalıcı dişlerin en büyük garantisidir. Tedavi edilmeyen süt dişleri ağrı, koku, konuşma ve çiğneme zorluğu ve beslenme bozukluğuna sebep olur. Süt dişlerinin tedavi edilmeyip zamanından önce çekilmesi kalıcı dişlerin çapraşık çıkmasının ve çene gelişimindeki bozukluğun en önemli sebebidir. Bu sebeplerden dolayı süt dişleri nasıl olsa değişecek mantığıyla ihmal edilmemeli, belirli aralıklarla diş hekimi tarafından mutlaka kontrol edilmelidir. Bunun yanı sıra ilk süren daimi dişimiz olan ve 6 yaş dişi olarak da adlandırılan 1. büyük azı dişlerinin de genellikle süt dişleriyle karıştırılması ve tedavi edilmemesi sonucu çocuklarımız hayatları boyunca ağızlarında taşıyacakları bu dişleri çok erken yaşlarda kaybetmektedirler. Hatta, bu dişi süt dişi sanan vatandaşlar, çekilen bu daimi dişin yerine yeni bir diş sürmemesini de çekim sırasında yapılan anesteziye bağlamak gibi bir yanlış inanışa kapılmaktadırlar."

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 1. basamak sağlık kuruluşları olan sağlık ocakları, ana çocuk sağlığı ve aile planlaması merkezleri ile sağlık merkezlerinde koruyucu ve önleyici dişhekimliği hizmetlerinin yanı sıra, imkanlar ölçüsünde dolgu, diştaşı temizliği gibi tedavi edici dişhekimliği hizmetlerinin bir bölümü de veriliyor. Özel şartlar ve yardımcı sağlık personeli gerektiren ptotez, ortodonti, ağız-diş-çene hastalıkları ve cerrahisi uygulamaları ikinci ve üçüncü basamak (üniversiteler) sağlık kurumlarında yapılıyor.

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 2 diş hastanesi, 34 ağız diş sağlığı merkezi, 107 diş tedavi protez merkezi ve devlet hastaneleri bünyesindeki 581 diş polikliniğinde ikinci basamak ağız diş sağlığı hizmetleri sunuluyor.

Anadolu AjansıAnadolu Ajansı

Bu haber 16,152 kez okundu.

Ağız kokusunu önlemenin 5 yolu02 Eylül 2014 11:13
Dişler arasındaki köprülerin de koku kaynağı olabileceğini söyleyen Ozan, ağız kokusunu önlemek için ip uçları veriyor.
Strese karşı günde 10 badem, 2 ceviz02 Eylül 2014 11:10
Acıbadem Etiler Tıp Merkezi Beslenme ve Diyet Uzmanı Melis Torluoğlu, gündelik stresle savaşırken yiyeceklerden faydalanılabileceğini söyledi.
Sağlık için çay için!02 Eylül 2014 11:08
Düzenli olarak çay içmenin kalp hastalıkları dışındaki nedenlerden ölme riskini yüzde 24 oranında azalttığını ortaya çıkardı.
Spor yapanları bekleyen sinsi tehlike!02 Eylül 2014 11:07
Spor yapanları bekleyen sinsi tehlike! Ani kalp ölümünün daha çok spor yapanlarda gerçekleşiyor.
Az şu içmek de yorgunluk sebebi02 Eylül 2014 11:06
Tiroid bozuklukları, kansızlık, depresyon ve kaygı bozuklukları gibi sağlık problemlerine dayanmayan bir yorgunluğunuz varsa sebebi yeterli su içmemek.
İşte metabolizmayı hızlandırmanın ipuçları02 Eylül 2014 10:57
Yaş ve yaşam tarzına bağlı olarak metabolizmamız yavaşlıyor. Hayat tarzını ve alışkanlıkları değiştirerek metabolizmayı hızlandırabilirsiniz
Çocuğunuzu öperek hasta edebilirsiniz!01 Eylül 2014 17:52
Öpücükler, çocuğunuzu hasta edebilir, kalp zarı iltihabına sebep olabilir.
Sağlık Bakanlığı yoğun bakım merkezleri kuracak01 Eylül 2014 15:34
Sağlık Bakanlığı çocuklar için yeni yoğun bakım üniteleri, yetişkinler içinse ara yoğun bakım merkezleri kurulmayı planlıyor.
Sağlıkta "ara yoğun bakım merkezleri" kurulacak01 Eylül 2014 14:21
Sağlık Bakanlığı, yoğun bakım ihtiyacının giderilmesi için yeni çalışma başlattı.
Kalp krizi sonrası anevrizma riskine dikkat!01 Eylül 2014 13:40
Sürekli yorgunluk, nefes darlığı, göğüs ağrıları ve çarpıntı hissiyle kendini belli eden kalp anevrizması, kalp krizlerinden birkaç hafta sonra ortaya çıkabiliyor.
Bakanlıktan Fransızca Ebola broşürü01 Eylül 2014 13:39
Sağlık Bakanlığı tarafından, Afrika'dan gelen yolcular için Fransızca Ebola broşürü hazırlandı.
Uykusuzluğu ceviz ile yenin01 Eylül 2014 13:35
Ceviz lezzeti kadar içeriğindekimelatonin ile uyku sorununu kökünden çözüyor.
Dzemaili'nin kod adı: Şut ve gol
Ronaldo: Konuşursam manşet olurum!
Bakan Canikli: Bunun hamallığını yapıyoruz
PKK asfalt makinelerini yaktı
İsrail 4 bin dönüm Filistin toprağına el koydu
'Suud hükümeti Mescid-i Nebevi'yi yıkacak' iddiası!
Djokovic set vermeden kazandı
Abdullah Kiğılı bombaladı!
Bediüzzaman’ın talebelerinden Erdoğan’a tebrik!
Hülya Koçyiğit: Göğsüm kabardı
İstanbul'un 100 filmi bir kitapta toplandı
Fatih Terim yönetiminde 103. milli maç
Ambulans helikopterler gece de uçacak
Futbolda Türkiye Kupası heyecanı başlıyor
Borsa İstanbul teknoloji üretecek
"Barış ve Çocuk" konulu karikatür yarışması
Kilosu 13 lira oldu!
Benzinli ve LPG'li araçlara müjde!
'Büyük bir savaş kapımıza dayandı'
Fatih hocaya saldırı
Ambulans helikopterler gece de uçacak
G.Saray'a şok sözler: Napoli itelemiş!
İsrail askerleri 21 Filistinliyi gözaltına aldı
PKK mezarlığına müdahale
İlk özel rapor Soma için
Ağız kokusunu önlemenin 5 yolu
Galatasaray'dan Fenerbahçe'ye büyük fark!
Trabzonspor'un 100. transferi...
Korkusundan 4 buçuk yıldır havalalanında yaşıyor
Strese karşı günde 10 badem, 2 ceviz
Muslera: Çeyrek finali geçmek istiyoruz
Bahşiş yüzünden öldürülen damat defnedildi
Sağlık için çay için!
Spor yapanları bekleyen sinsi tehlike!
Evinden telefonla çağırdı, üzerine kurşun yağdırdı
Az şu içmek de yorgunluk sebebi
İmralı 'Kesin ateşkes' çağrısı yapacak!
"Ben ezik biri değilim"
Fırtınadan 3 bomba
Mudanya'da barış rüzgarı
'Aziz Yıldırım ile 1 aydır konuşmuyoruz'
Otobanda feci kaza: 3 ölü
Webo kendini feda etti
Türk kadını modayla ilgileniyor
Yeşilay'a yeni görev
İngiliz şarkıcı IŞİD'e katıldı
NASA 2018 için en büyük roketi hazırlıyor
Kadro dışı oyunculara dev rakamlar
Polise ateş açıldı
İşte metabolizmayı hızlandırmanın ipuçları
Ev kredisi alana kedi hediye
Ev ödevi vermek yasaklandı
En fazla parayı bakın neye harcadık
Apple ve FBI müstehcen skandalı soruşturuyor
'Bu aşk caiz değil'
Osman Turhan'dan çok konuşulacak paralel karikatürü!
Polisi linç ettiler!
'Bunları G.Saray'a kakaladılar'
Meteoroloji'den yağış uyarısı!
Milli Takım'ın rakibi Danimarka
Sözcü yazarından Cumhurbaşkanı ve Başbakan'a hakaret!
Hülya Koçyiğit: Onur duydum Türkiye
Hakkari'deki barış etkinliğinde Kadir İnanır fırtınası
FBI skandala el koydu
A Milliler Danimarka ile karşı karşıya gelecek
Silahlı kavga: 1 ölü
20 milyon kişinin beklediği takvim açıklandı!
Maradona'dan olay sözler!
ABD Afrika'da da operasyonda
'Davutoğlu MHP'yi bitirecek'