Yandex.Metrica
Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

AB değil biz istemiyoruz! Potada tarihi galibiyet Boğazda can pazarı! Celal Kazdağlıİçerde Paralel dışarıda İsrail Kaybediyor
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
23 Kasım 2005 Çarşamba 18:27
Güncellenme Tarihi 18 Aralık 2014 Perşembe 22:53
Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.


Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.

Bakanlık, çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce dişlerin fırçalanmasını önerdi. Sağlık Bakanlığı'ndan 21-27 Kasım Diş Sağlığı Haftası nedeniyle alınan bilgiye göre, Türkiye'de 18 Dişhekimliği Fakültesi ve 4 bin 921'i Sağlık Bakanlığı'nda olmak üzere yaklaşık 20 bin dişhekimi bulunuyor. Diş, Türkiye'de yaklaşık 7 bin diş protez teknisyeni, diş protez laboratuarları, diğer sağlık çalışanları ve dental firmaların da dahil olduğu 1 milyar dolarlık gayrı safi hasılası olan dev bir sektör haline geldi. Ancak kişi başı ağız diş sağlığı harcaması Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde yaklaşık 220 dolar iken Türkiye'de rakam 15 dolar civarında seyrediyor. AB ülkelerinde dişhekimine yıllık başvuru sayısı 5 iken, Türkiye'de bu sayı sadece 0.7 olarak belirlendi. Sağlık Bakanlığı, ağız ve diş sağlığını bozan faktörlerin bireyin vücut sağlığını da doğrudan etkilediğini belirterek, diş çürükleri ile dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını kaydetti. Bakanlık, kötü ağız hijyeninin yol açtığı diş çürükleri ve dişeti hastalıklarından korunmada, öncelikle kişilerin kendi sağlıklarının bilincinde olması, bireylere düzenli fırçalama alışkanlığı, diş ipi kullanımı, beslenme alışkanlıklarının düzenlenmesi, düzenli olarak diş hekimine gitme alışkanlığının kazandırılması gerektiğini vurguladı.

"DİŞ ARALARI GÜNDE 1 KERE TEMİZLENMELİDİR"

Çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce 2'şer dakikalık etkili bir fırçalama işleminin yeterli olacağını ifade eden Sağlık Bakanlığı, şu uyarılarda bulundu: "Fırçalama işleminde diş etlerine masaj yapacak tarzda dairesel hareketler yapılmalıdır. Fırçalarken aşırı kuvvet uygulamanın diş eti çekilmesine neden olacağı unutulmamalıdır. Diğer yandan etkili bir diş fırçalama işlemi dişlerin görünen yüzeylerinin temizliğini sağlamakla birlikte, bakteri plağının diş aralarından uzaklaştırılmasını sağlamaz. Bu nedenle diş araları günde bir kez tercihen gün sonunda diş ipiyle temizlenmelidir. Diş ipi günlük ağız bakımının ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Diş sağlığımız için bol bol peynir, süt ve yoğurt tüketmeli, şekerli yiyecekleri tükürük akışının en yoğun olduğu ana öğünler sırasında yenmelidir. Sağlıklı ve güzel diş ve dişetleri için öğün aralarında da abur-cuburla değil elma, havuç gibi iyi yıkanmış, taze meyve ve sebzeyle beslenmeliyiz. Halk arasında süt dişlerinin önemli olmadığına dair yanlış bir inanış vardır. Oysa ağız ve diş sağlığında dişlerin önemi süt dişlerinin sürmesiyle başlar. Süt dişleri çocuğun beslenmesinin yanı sıra düzgün konuşmasını da sağlamaktadır. Sağlıklı süt dişleri çiğneme işlemini gerçekleştirirken aynı zamanda altında bulunan daimi dişin korunmasını ve zamanında sürmesini sağlar. Yani sağlıklı süt dişi sağlıklı kalıcı dişlerin en büyük garantisidir. Tedavi edilmeyen süt dişleri ağrı, koku, konuşma ve çiğneme zorluğu ve beslenme bozukluğuna sebep olur. Süt dişlerinin tedavi edilmeyip zamanından önce çekilmesi kalıcı dişlerin çapraşık çıkmasının ve çene gelişimindeki bozukluğun en önemli sebebidir. Bu sebeplerden dolayı süt dişleri nasıl olsa değişecek mantığıyla ihmal edilmemeli, belirli aralıklarla diş hekimi tarafından mutlaka kontrol edilmelidir. Bunun yanı sıra ilk süren daimi dişimiz olan ve 6 yaş dişi olarak da adlandırılan 1. büyük azı dişlerinin de genellikle süt dişleriyle karıştırılması ve tedavi edilmemesi sonucu çocuklarımız hayatları boyunca ağızlarında taşıyacakları bu dişleri çok erken yaşlarda kaybetmektedirler. Hatta, bu dişi süt dişi sanan vatandaşlar, çekilen bu daimi dişin yerine yeni bir diş sürmemesini de çekim sırasında yapılan anesteziye bağlamak gibi bir yanlış inanışa kapılmaktadırlar."

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 1. basamak sağlık kuruluşları olan sağlık ocakları, ana çocuk sağlığı ve aile planlaması merkezleri ile sağlık merkezlerinde koruyucu ve önleyici dişhekimliği hizmetlerinin yanı sıra, imkanlar ölçüsünde dolgu, diştaşı temizliği gibi tedavi edici dişhekimliği hizmetlerinin bir bölümü de veriliyor. Özel şartlar ve yardımcı sağlık personeli gerektiren ptotez, ortodonti, ağız-diş-çene hastalıkları ve cerrahisi uygulamaları ikinci ve üçüncü basamak (üniversiteler) sağlık kurumlarında yapılıyor.

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 2 diş hastanesi, 34 ağız diş sağlığı merkezi, 107 diş tedavi protez merkezi ve devlet hastaneleri bünyesindeki 581 diş polikliniğinde ikinci basamak ağız diş sağlığı hizmetleri sunuluyor.

Anadolu AjansıAnadolu Ajansı

Bu haber 16,215 kez okundu.

Astımdan alerji aşıları ile kurtulun18 Aralık 2014 14:56
Astım; dünyada en sık görülen solunum yolu hastalığı olarak karşımıza çıkıyor.300 milyondan fazla astım hastası olduğu, ülkemizde ise yaklaşık olarak her 7-8 çocuktan birinin astım olduğu belirtiliyor.
Reçeteler kontrol altına alınıyor18 Aralık 2014 14:11
Sağlık Bakanlığının sorumluluğunda Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) ile birlikte, Reçete Bilgi Sisteminin işlerliği artırılarak, akılcı ilaç kullanımı konusunda il bazında değerlendirmeler yapılacak, tüm hekimlerin reçeteleri kontrol edilecek.
İlaçlara "soğuk zincir" uyarısı18 Aralık 2014 14:10
Sağlık Bakanlığı, ilaç ve serum gibi çeşitli tıbbi ürünlerde herhangi bir bozulmanın meydana gelmemesi için soğuk zincirin sağlanması uyarısında bulundu
Her üç kişiden biri tehdit altında18 Aralık 2014 13:12
Her üç kişiden birinde varis görülebileceğini söyleyen Doç. Dr. Ali Rıza Cenal, kadınlarda, günün büyük bölümünü ayakta geçirenlerde ve hamilelerde varisin daha sık görüldüğünü belirtti.
Reçeteler kontrol altına alınıyor18 Aralık 2014 12:29
Sağlık Bakanlığının sorumluluğunda Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) ile birlikte, Reçete Bilgi Sisteminin işlerliği artırılarak, akılcı ilaç kullanımı konusunda il bazında değerlendirmeler yapılacak, tüm hekimlerin reçeteleri kontrol edilecek.
İlaçlara "soğuk zincir" uyarısı18 Aralık 2014 12:04
Sağlık Bakanlığı, ilaç ve serum gibi çeşitli tıbbi ürünlerde herhangi bir bozulmanın meydana gelmemesi için soğuk zincirin sağlanması uyarısında bulundu.
Kozalaktan gelen şifa18 Aralık 2014 11:29
Mersin’in Silifke ilçesinde ardıç olarak da bilinen andız kozalağından üretilen andız pekmezinin üretimi başladı.
Aile diş hekimleri geliyor18 Aralık 2014 08:04
Yeni yılda uygulamaya girecek projeye göre aile hekimliklerinde diş üniteleri kurulacak. Herkesin aile diş hekimi de olacak.
Zehirli tişört alarmı!18 Aralık 2014 07:43
Antalya’da tişört ithal eden bir firmanın ürünlerinde, kansere neden olduğu belirtilen ‘aromatik amin’ maddesi tespit edildi.
Biyonik göz için SGK desteği talebi17 Aralık 2014 20:53
Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Göz Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Emin Özmert, dünyada 90'dan fazla "tavuk karası" olarak bilinen Retinitis Pigmentosa (RP) hastasına uygulanan "Argus II" implant sistemi ameliyatı (Biyonik Göz) için 15 adayın sertifikalarını alarak hazırlıklarını tamamladığını söyledi.
Nefes alarak yağ yakıyoruz17 Aralık 2014 20:30
Kilo verdikçe yaktığınız yağların çoğu verdiğiniz nefesle vücudunuzu terk ediyor.
Ani hava değişimine dikkat17 Aralık 2014 13:22
Ani hava değişimi sonucu ortaya çıkan nezle ve gribal enfeksiyonlara dikkati çekerek bu hastalıklardan korunmanın önemli olduğu söylendi.
Sao Paulo’nun gözü Diego’da
Dumanlı ve Karaca ile ilgili flaş gelişme
Bilic, TFF'ye ateş püskürdü!
Anadolu Efes Real'e direnemedi!
BM'den iki ülke için flaş karar!
ABD'den Rusya'ya yeni yaptırım
Rusya Merkez'den yeni tedbirler
AB değil biz istemiyoruz!
'Dumanlı'nın ifadesi inandırıcı değil'
Potada tarihi galibiyet
İç güvenlik paketi" aly komisyonda kabul edildi
IŞİD'le mücadele en az 3 yıl sürebilir
BM'den Kuzey Kore çağrısı
Basın hukuksuzluklarda rol oynamamalı
Balotelli'ye 1 maç ceza
Beşiktaş kupada mağlup
Şanlıurfa'da askeri araç devrildi: 6 yaralı
Fikri Işık: Abisinden talimat alanları attık
Boğazda can pazarı!
Diriliş Ertuğrul reytingleri alt üst etti!
Galatasaray Polonya'da kazandı..
HSYK 66 kişilik Yargıtay kararnamesi yayımladı
Karabükspor'a ceza yağdı
THY uçağında ebola paniği, geri döndü!
Başbakanların ikinci toplantısı Ankara'da
17 yaşında, 33 ev soydu
Yeni bir parti daha kuruldu!
Katar Emiri Al Sani Türkiye'ye geldi
Demirtaş'ın attığı tweet herkesi şaşırttı!
Asım Yıldırım hakkında suç duyurusu
Almanya'da 3 vatandaşımıza MİT gözaltısı
Türkiye'den Hamas açıklaması
CHP'li Nazlıaka'dan Gökçek için suç duyurusu
Napolitano görevinden ayrılacak
Arda Turan'dan F.Bahçe patlaması!
Mehmet Topuz'un menajerinden açıklama!
Peşmerge, IŞİD'e karşı saldırıya geçti
'Savcının yanında 10 milyon dolar istedi'
Türkiye Antarktika'da bilimsel istasyon kuracak
Size layık bir Genel Müdür olmaya çalışacağım
AK Parti MYK Toplantısı başladı
Geç gelen adalet adalet değildir!
Özal kararının gerekçesi açıklandı
Mevlana'nın mezar odasının inanılmaz sırrı!
Adliyeyi sirke çevirdiler!
10 terörist daha teslim oldu
Süleyman Demirel'in acı günü
Pazartesi günü oylama yapılacak
Çeyrek altın günü kaç lira ile kapattı?
Aziz Yıldırım tehlike altında!
Haliç, belgesele konu oldu
Erdoğan, Org. Özel'i kabul etti
Bu üniversite 9 ilçeye bedel!
Borsa 83 bin puanı aştı
Bu ilçelerde fiyatlar resmen uçtu
41 darbe karşıtına hapis cezası
PFDK'dan Galatasaray'a şok ceza!
Saman yüklü tırdan 156 kilo esrar çıktı
Ermenek madencileri için fidan dikildi
New York borsası sıçradı
Bilecik'te tarihi eser operasyonu
BM: Gazze için ayırdığımız bütçe bitmek üzere
Fakültelere faizsiz finans dersi
Albay Bursalı'nın oğlu öldü
Taksicilere psikoloji eğitimi verildi
Davutoğlu, MİT Müsteşarı Fidan'ı kabul etti
Dört eski bakan için Yüce Divan tarihi belli oldu!
10 PKK’lı daha teslim oldu