Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

Genelkurmay: 3 PKK'lı 4 çocukla beraber... İngilizlerden Filistin düşmanlığı! Görüntüler sahte mi? ABD açıkladı! Celal KazdağlıCHP: Değişime neden direniyor?
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
23 Kasım 2005 Çarşamba 18:27
Güncellenme Tarihi 20 Ağustos 2014 Çarşamba 19:20
Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.


Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.

Bakanlık, çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce dişlerin fırçalanmasını önerdi. Sağlık Bakanlığı'ndan 21-27 Kasım Diş Sağlığı Haftası nedeniyle alınan bilgiye göre, Türkiye'de 18 Dişhekimliği Fakültesi ve 4 bin 921'i Sağlık Bakanlığı'nda olmak üzere yaklaşık 20 bin dişhekimi bulunuyor. Diş, Türkiye'de yaklaşık 7 bin diş protez teknisyeni, diş protez laboratuarları, diğer sağlık çalışanları ve dental firmaların da dahil olduğu 1 milyar dolarlık gayrı safi hasılası olan dev bir sektör haline geldi. Ancak kişi başı ağız diş sağlığı harcaması Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde yaklaşık 220 dolar iken Türkiye'de rakam 15 dolar civarında seyrediyor. AB ülkelerinde dişhekimine yıllık başvuru sayısı 5 iken, Türkiye'de bu sayı sadece 0.7 olarak belirlendi. Sağlık Bakanlığı, ağız ve diş sağlığını bozan faktörlerin bireyin vücut sağlığını da doğrudan etkilediğini belirterek, diş çürükleri ile dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını kaydetti. Bakanlık, kötü ağız hijyeninin yol açtığı diş çürükleri ve dişeti hastalıklarından korunmada, öncelikle kişilerin kendi sağlıklarının bilincinde olması, bireylere düzenli fırçalama alışkanlığı, diş ipi kullanımı, beslenme alışkanlıklarının düzenlenmesi, düzenli olarak diş hekimine gitme alışkanlığının kazandırılması gerektiğini vurguladı.

"DİŞ ARALARI GÜNDE 1 KERE TEMİZLENMELİDİR"

Çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce 2'şer dakikalık etkili bir fırçalama işleminin yeterli olacağını ifade eden Sağlık Bakanlığı, şu uyarılarda bulundu: "Fırçalama işleminde diş etlerine masaj yapacak tarzda dairesel hareketler yapılmalıdır. Fırçalarken aşırı kuvvet uygulamanın diş eti çekilmesine neden olacağı unutulmamalıdır. Diğer yandan etkili bir diş fırçalama işlemi dişlerin görünen yüzeylerinin temizliğini sağlamakla birlikte, bakteri plağının diş aralarından uzaklaştırılmasını sağlamaz. Bu nedenle diş araları günde bir kez tercihen gün sonunda diş ipiyle temizlenmelidir. Diş ipi günlük ağız bakımının ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Diş sağlığımız için bol bol peynir, süt ve yoğurt tüketmeli, şekerli yiyecekleri tükürük akışının en yoğun olduğu ana öğünler sırasında yenmelidir. Sağlıklı ve güzel diş ve dişetleri için öğün aralarında da abur-cuburla değil elma, havuç gibi iyi yıkanmış, taze meyve ve sebzeyle beslenmeliyiz. Halk arasında süt dişlerinin önemli olmadığına dair yanlış bir inanış vardır. Oysa ağız ve diş sağlığında dişlerin önemi süt dişlerinin sürmesiyle başlar. Süt dişleri çocuğun beslenmesinin yanı sıra düzgün konuşmasını da sağlamaktadır. Sağlıklı süt dişleri çiğneme işlemini gerçekleştirirken aynı zamanda altında bulunan daimi dişin korunmasını ve zamanında sürmesini sağlar. Yani sağlıklı süt dişi sağlıklı kalıcı dişlerin en büyük garantisidir. Tedavi edilmeyen süt dişleri ağrı, koku, konuşma ve çiğneme zorluğu ve beslenme bozukluğuna sebep olur. Süt dişlerinin tedavi edilmeyip zamanından önce çekilmesi kalıcı dişlerin çapraşık çıkmasının ve çene gelişimindeki bozukluğun en önemli sebebidir. Bu sebeplerden dolayı süt dişleri nasıl olsa değişecek mantığıyla ihmal edilmemeli, belirli aralıklarla diş hekimi tarafından mutlaka kontrol edilmelidir. Bunun yanı sıra ilk süren daimi dişimiz olan ve 6 yaş dişi olarak da adlandırılan 1. büyük azı dişlerinin de genellikle süt dişleriyle karıştırılması ve tedavi edilmemesi sonucu çocuklarımız hayatları boyunca ağızlarında taşıyacakları bu dişleri çok erken yaşlarda kaybetmektedirler. Hatta, bu dişi süt dişi sanan vatandaşlar, çekilen bu daimi dişin yerine yeni bir diş sürmemesini de çekim sırasında yapılan anesteziye bağlamak gibi bir yanlış inanışa kapılmaktadırlar."

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 1. basamak sağlık kuruluşları olan sağlık ocakları, ana çocuk sağlığı ve aile planlaması merkezleri ile sağlık merkezlerinde koruyucu ve önleyici dişhekimliği hizmetlerinin yanı sıra, imkanlar ölçüsünde dolgu, diştaşı temizliği gibi tedavi edici dişhekimliği hizmetlerinin bir bölümü de veriliyor. Özel şartlar ve yardımcı sağlık personeli gerektiren ptotez, ortodonti, ağız-diş-çene hastalıkları ve cerrahisi uygulamaları ikinci ve üçüncü basamak (üniversiteler) sağlık kurumlarında yapılıyor.

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 2 diş hastanesi, 34 ağız diş sağlığı merkezi, 107 diş tedavi protez merkezi ve devlet hastaneleri bünyesindeki 581 diş polikliniğinde ikinci basamak ağız diş sağlığı hizmetleri sunuluyor.

Anadolu AjansıAnadolu Ajansı

Bu haber 16,150 kez okundu.

Tek testle 13 farklı kanser türü teşhis edilebilecek20 Ağustos 2014 15:08
Japon bilim adamlarının üzerinde çalıştığı proje başarılı olursa 5 yıl içinde 13 kanser türü basit bir kan testiyle saptanacak.
Kanser ilaçları sahte facebook hesabı üzerinden satılıyor20 Ağustos 2014 12:10
Türk Eczacıları Birliği (TEB), maddi değeri yüksek kanser ilaçlarının, umut tacirlerince sahte facebook hesabı açılarak satıldığını belirledi.
Yaşlanmayı durduran meyve20 Ağustos 2014 11:46
Yaşlanma karşıtı olan vişne, içeriğindeki vitamin ve mineraller sayesinde sağlığa pek çok konuda da fayda sağlıyor.
Menepoz ve doğurganlık yaşı uzayacak20 Ağustos 2014 11:18
Türk bilim insanı tarafından ön çalışmaları tamamlanan bilimsel araştırma, menopoz ve doğurganlık yaşının uzatılabileceğini ortaya koydu.
Bunama ilaçları böbreklere zarar veriyor20 Ağustos 2014 11:11
Bunama hastalığının tedavisi sırasında kullanılan bazı ilaçların, böbrekler üzerinde olumsuz etkileri olduğu belirtildi.
Parmak emme ebeveyn baskısı mı?19 Ağustos 2014 15:51
Anne babalar dikkat! 4 yaşından sonra çocuğun parmağını emmeye devam etmesi ya da parmak emmeyi sonradan bir alışkanlık haline getirmesi kendisini sevgisiz ve güvensiz hissetmesinin işareti olabilir.
Kanser hastalarına umut olacak proje19 Ağustos 2014 11:09
Türkiye, gelişmiş ülkelerde uygulanan kök hücre çalışmalarını tamamladı. TÜRKKÖK projesini bu ay sonunda başlatıyor.
Her yıl 1,65 milyon kişinin ölümüne neden oluyor19 Ağustos 2014 10:18
Her yıl 1,65 milyon kişinin aşırı tuz tüketimine bağlı nedenlerden öldüğü ortaya çıktı.
Gebelikte 2 fincandan fazla kahve içenler dikkat!18 Ağustos 2014 16:53
Gebelikte 2 fincandan fazla kahve, bebekte kan kanseri riskini artırabiliyor.
Yılda 500 bin kişi bağırsak kanserine yakalanıyor18 Ağustos 2014 16:42
Uzmanlar, dünyada her yıl yaklaşık 1 milyon kişinin kalın bağırsak kanseri hastalığına yakalandığını söyledi.
Şekerin dişe verdiği zararı sütle giderin18 Ağustos 2014 16:39
Diş çürümesi günümüzün belki de en yaygın hastalıklarından biri.Şeker tüketiminden kaynaklanan diş problemlerini süt içerek giderebilmeniz mümkün.
Tuzu sevenler bu habere dikkat!18 Ağustos 2014 15:33
Aşırı tuz tüketimi hipertansiyon ve böbrek hastalığını tetikliyor.
Medvedev Türk firmanın şantiyesinde
Genelkurmay: 3 PKK'lı 4 çocukla beraber...
Erdoğan için belgesel yayına hazır
Ağrı Valiliği'nden heykel açıklaması
İngilizlerden Filistin düşmanlığı!
Görüntüler sahte mi? ABD açıkladı!
İngilizler'den Davutoğlu'na küstah sözler!
İtalya'dan Kürtler'e silah yardımına onay
İşte İsrail'e direnen meçhul ordu!
Dışişleri'nden o habere yalanlama
HDP'den Kumburgaz'daki kayıp yakınlarına ziyaret!
Diyarbakır-Bingöl karayolu trafiğe kapatıldı
Çakmak gazı artık onlara satılmayacak
6 ilde elektrik kesintisine gidiliyor
Fransız basını Cumhurbaşkanı Hollande'la dalga geçti
Ünlü oyuncu hastaneye kaldırıldı!
Fatih Terim Florya'da
Borsa günü düşüşle tamamladı
Kürtlere yardım diye hurda göndermişler!
Kanada'ya damga vuran tartışma!
THY'den 10 yıl yurtdışında yaşamayı taahhüt edene iş fırsatı
Hamas lideri eşini ve kızını toprağa verdi
Beşiktaş, Arsenal maçının hazırlıklarına başladı
Dolar 2,18'i geçti
Gölde facia: 4 ölü
"Sarıkamış Şehitlerini Anma ve Top Yolu Yürüyüşü"
Kritik toplantıya Erdoğan başkanlık edecek
UEFA'dan Beşiktaş maçına şoke eden rapor
Sürpriz iddia! Beşiktaş teklif yaptı!
Maliki'den "sivilleri vurmayın" talimatı
İdris Bal öfke kustu!
Ukrayna kan gölüne döndü!
TCDD'den 'düdük' açıklaması
Otopark sorununa çözüm aranacak
Şırnak'ta 3 PKK'lı teslim oldu
Ajax'lı futbolcular hakeme meydan okudu
Kılıçdaroğlu'ndan yardım çağrısı
Mursi'nin duruşması ertelendi
Görme engelliden 200'üncü tekerlekli sandalye
Japonya'da sel ve toprak kayması: 36 ölü
Google, çocuklara açılmak için çalışıyor!
Gazeteci Kadumi için eylem
Yaşananları unutmaları uzun zaman alacak
Ateşkes müzakereleri tekrar başlamalı
Bedrettin Dalan'ın talebi reddedildi
AA'nın muhabiri ABD'de gözaltına alındı
UEFA da şaşırdı bu işe
Şemsi Kopuz: Ekmeğe zam gelebilir
Şifa için canlı balık yedi
TFF'den PTT 1.Lig ekibine transfer yasağı!
Pakistan'daki siyasi krizin perde arkası
Benzin vergisiz de Avrupa'dan pahalı
Yargıtay'dan CHP'ye ret
Mehmet Demirkol'dan Galatasaray'a eleştiri
Dikkat! Numaranız aniden kapanabilir
Dizel araçlarda patlama 5 kat arttı
ABD'ye tepki yağıyor!
Turgan Ece'nin naaşı toprağa verildi
İşte benzinin vergisiz fiyatı
Gıdaya zam göründü!
Meteoroloji'den sıcaklık uyarısı!
ÖSYM KPSS takvimini ve sınav tarihlerini açıkladı
İdris Bal gazete yırttı
Amerikalı gazetecinin kafasını kesen IŞİD militanı İngiliz çıktı!
Apple dünyanın en büyüğünü Dubai’ye açıyor
Yılmaz Özdil, Hürriyet'e veda için gitti
Muhammet Eren'in babasından Almanya'ya dava