Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

MİT TIR’ları soruşturmasında görevden alma Bayram günü Kadıköy'de dev kuyruk! Almanlar'dan şaşırtan 3. Havalimanı övgüsü Aslan DeğirmenciParalel medyanın 'örtülü harp' faaliyeti
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
23 Kasım 2005 Çarşamba 18:27
Güncellenme Tarihi 30 Temmuz 2014 Çarşamba 13:08
Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.


Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.

Bakanlık, çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce dişlerin fırçalanmasını önerdi. Sağlık Bakanlığı'ndan 21-27 Kasım Diş Sağlığı Haftası nedeniyle alınan bilgiye göre, Türkiye'de 18 Dişhekimliği Fakültesi ve 4 bin 921'i Sağlık Bakanlığı'nda olmak üzere yaklaşık 20 bin dişhekimi bulunuyor. Diş, Türkiye'de yaklaşık 7 bin diş protez teknisyeni, diş protez laboratuarları, diğer sağlık çalışanları ve dental firmaların da dahil olduğu 1 milyar dolarlık gayrı safi hasılası olan dev bir sektör haline geldi. Ancak kişi başı ağız diş sağlığı harcaması Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde yaklaşık 220 dolar iken Türkiye'de rakam 15 dolar civarında seyrediyor. AB ülkelerinde dişhekimine yıllık başvuru sayısı 5 iken, Türkiye'de bu sayı sadece 0.7 olarak belirlendi. Sağlık Bakanlığı, ağız ve diş sağlığını bozan faktörlerin bireyin vücut sağlığını da doğrudan etkilediğini belirterek, diş çürükleri ile dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını kaydetti. Bakanlık, kötü ağız hijyeninin yol açtığı diş çürükleri ve dişeti hastalıklarından korunmada, öncelikle kişilerin kendi sağlıklarının bilincinde olması, bireylere düzenli fırçalama alışkanlığı, diş ipi kullanımı, beslenme alışkanlıklarının düzenlenmesi, düzenli olarak diş hekimine gitme alışkanlığının kazandırılması gerektiğini vurguladı.

"DİŞ ARALARI GÜNDE 1 KERE TEMİZLENMELİDİR"

Çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce 2'şer dakikalık etkili bir fırçalama işleminin yeterli olacağını ifade eden Sağlık Bakanlığı, şu uyarılarda bulundu: "Fırçalama işleminde diş etlerine masaj yapacak tarzda dairesel hareketler yapılmalıdır. Fırçalarken aşırı kuvvet uygulamanın diş eti çekilmesine neden olacağı unutulmamalıdır. Diğer yandan etkili bir diş fırçalama işlemi dişlerin görünen yüzeylerinin temizliğini sağlamakla birlikte, bakteri plağının diş aralarından uzaklaştırılmasını sağlamaz. Bu nedenle diş araları günde bir kez tercihen gün sonunda diş ipiyle temizlenmelidir. Diş ipi günlük ağız bakımının ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Diş sağlığımız için bol bol peynir, süt ve yoğurt tüketmeli, şekerli yiyecekleri tükürük akışının en yoğun olduğu ana öğünler sırasında yenmelidir. Sağlıklı ve güzel diş ve dişetleri için öğün aralarında da abur-cuburla değil elma, havuç gibi iyi yıkanmış, taze meyve ve sebzeyle beslenmeliyiz. Halk arasında süt dişlerinin önemli olmadığına dair yanlış bir inanış vardır. Oysa ağız ve diş sağlığında dişlerin önemi süt dişlerinin sürmesiyle başlar. Süt dişleri çocuğun beslenmesinin yanı sıra düzgün konuşmasını da sağlamaktadır. Sağlıklı süt dişleri çiğneme işlemini gerçekleştirirken aynı zamanda altında bulunan daimi dişin korunmasını ve zamanında sürmesini sağlar. Yani sağlıklı süt dişi sağlıklı kalıcı dişlerin en büyük garantisidir. Tedavi edilmeyen süt dişleri ağrı, koku, konuşma ve çiğneme zorluğu ve beslenme bozukluğuna sebep olur. Süt dişlerinin tedavi edilmeyip zamanından önce çekilmesi kalıcı dişlerin çapraşık çıkmasının ve çene gelişimindeki bozukluğun en önemli sebebidir. Bu sebeplerden dolayı süt dişleri nasıl olsa değişecek mantığıyla ihmal edilmemeli, belirli aralıklarla diş hekimi tarafından mutlaka kontrol edilmelidir. Bunun yanı sıra ilk süren daimi dişimiz olan ve 6 yaş dişi olarak da adlandırılan 1. büyük azı dişlerinin de genellikle süt dişleriyle karıştırılması ve tedavi edilmemesi sonucu çocuklarımız hayatları boyunca ağızlarında taşıyacakları bu dişleri çok erken yaşlarda kaybetmektedirler. Hatta, bu dişi süt dişi sanan vatandaşlar, çekilen bu daimi dişin yerine yeni bir diş sürmemesini de çekim sırasında yapılan anesteziye bağlamak gibi bir yanlış inanışa kapılmaktadırlar."

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 1. basamak sağlık kuruluşları olan sağlık ocakları, ana çocuk sağlığı ve aile planlaması merkezleri ile sağlık merkezlerinde koruyucu ve önleyici dişhekimliği hizmetlerinin yanı sıra, imkanlar ölçüsünde dolgu, diştaşı temizliği gibi tedavi edici dişhekimliği hizmetlerinin bir bölümü de veriliyor. Özel şartlar ve yardımcı sağlık personeli gerektiren ptotez, ortodonti, ağız-diş-çene hastalıkları ve cerrahisi uygulamaları ikinci ve üçüncü basamak (üniversiteler) sağlık kurumlarında yapılıyor.

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 2 diş hastanesi, 34 ağız diş sağlığı merkezi, 107 diş tedavi protez merkezi ve devlet hastaneleri bünyesindeki 581 diş polikliniğinde ikinci basamak ağız diş sağlığı hizmetleri sunuluyor.

Anadolu AjansıAnadolu Ajansı

Bu haber 16,141 kez okundu.

Normal doğumu özendirmek için 5 yıldızlı konfor30 Temmuz 2014 13:09
Samsun’da Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi, hamileleri normal doğuma özendirmek amacıyla 2 ay önce kurduğu ’Keyifli doğum ünitesi’ne sadece normal doğum yapanlar kabul ediliyor.
Acı kayısı çekirdeği kanserli hücreleri öldürüyor30 Temmuz 2014 12:04
Acı kayısı çekirdeği ve amigdalinin kanserli hücreleri öldürdüğü, sağlıklı hücreleri ise yenilediği tespit edildi.
Soda sevenlere önemli uyarı!30 Temmuz 2014 08:46
Özellikle sindirimi hızlandırması için içilen soda tansiyonu yükseltiyor.
Soda sevenlere önemli uyarı29 Temmuz 2014 16:31
Özellikle sindirimi hızlandırması için içilen soda tansiyonu yükseltiyor.
Güneşten korunmak için gözlük yeterli değil29 Temmuz 2014 10:56
Uzmanlar, özellikle çocukların gözlerinin korunması gerektiğini belirtti.
Ebola yüzünden bütün sınırlarını kapattı28 Temmuz 2014 23:09
Batı Afrika ülkesi Liberya, ebola virüsü nedeniyle tüm komşularıyla olan sınır kapılarını kapatma kararı aldı.
Vardiyalı çalışanlarda diyabet riski28 Temmuz 2014 12:24
Yapılan bir araştırmaya göre vardiyalı çalışanlarda tip 2 diyabet daha çok görülüyor.
Damacana sulara sıkı kontrol geliyor28 Temmuz 2014 12:00
Sağlık Bakanlığı, damacana suların üretiminden tüketiciye ulaşıncaya kadar her aşamada kontrolü için A'dan Z'ye her konuda düzenleme getirmeye hazırlanıyor.
Bayramda bol bol su tüketin!27 Temmuz 2014 22:50
Uzmanlar, Ramazan Bayramı'nda bol su içilerek tuz yoğunluğunun azaltılabileceğini söyledi.
7 saat uyumak mı, 8 saat uyumak mı daha iyi?27 Temmuz 2014 18:12
Genellikle uzmanlar, sağlıklı yetişkinlere yedi ila dokuz saat uyumalarını öneriyor.
Dikkat! Bu ürünler kanser yapıyor27 Temmuz 2014 17:30
Kanser, Toplum için de günden güne yayılmaya göstermeye devam ediyor. Kullandığımız ürünlerin çoğunun kansere yol açtığını biliyor musunuz?
Unutkanlığı yenmek için neler yapmalıyız?27 Temmuz 2014 14:38
Metropol hayatının yoğun temposu, iş stresi ve yetersiz beslenme, unutkanlık sorunu yaşayanların sayısını giderek artırıyor.
Arınç: Tam bir vahşet tam bir gaddarlık
ABD'den geri adım!
Huysuz Virgin'den kötü haber!
Taner Yıldız'dan IŞİD iddiasına yalanlama!
Feyenoord maçının biletleri satışa çıktı
Milliler İspanya'yı devirdi
Es-Es'ten takviye
Seçim yasakları yarın başlıyor
Ronaldinho'dan Beşiktaş için 'feda!'
Normal doğumu özendirmek için 5 yıldızlı konfor
Sahte ilaçla mücadelede yeni strateji
Bu görüntü tarihe karışıyor
Fenerbahçe'de sakatlık şoku!
THY rotasını yeşil sahalara çevirdi
MİT TIR’ları soruşturmasında görevden alma
Bankaların "Deli Dumrul" vergileri sürüyor
Gördüğünüz her 3 kişiden 1'i borçlu
Hindistan'da toprak kayması: 150 kişi kayıp
Myanmar'da buruk bayram
Yurt dışında oy verme yarın başlıyor
HÜRKUŞ'a dünyanın ilgisi artıyor
'Soğuk su savaşı' ölüm getirdi
Kürt petrolüne el koyma kararı uygulanamayacak!
2 terörist teslim oldu
ABD'nin ürküten Afganistan raporu
Twitter'da yüzler gülüyor
Instagram'dan Snapchat'e yeni rakip
Kırgızistan’da yayınlanan kitap yasaklandı!
LG bu telefona çok kızacak
Dönüş trafiği başladı!
Eray İşcan kiralık gidiyor!
Hazır giyimde 9,4 milyar dolarlık ihracat
Amasra'da 3,4 şiddetinde deprem!
"Bize bayram yok burada hayat çok acı"
Güneydoğu'da OSB sayısı artıyor
Balkonda uyurken üzerlerine otobüs düştü
Bayram günü Kadıköy'de dev kuyruk!
Çupra ve levreğin tahtını sallayacak balık
THK havayolu şirketi kuracak
Mısır'da patlama: 3 ölü
Gilbert: Gazze’de yürütülen bir katliamdır
Acı kayısı çekirdeği kanserli hücreleri öldürüyor
Sabella görevinden ayrıldı!
Bonzai ile ilgili korkunç gerçek
Bir günde patladı!
8.5 milyon emekliye 2 zam müjdesi
Kemer takma zorunluluğu onlara da getirildi
CHP ve MHP'yi üzecek Köşk anketi!
İşler'den gurbetçilere çağrı
Siyonistlerden tüyler ürperten slogan!
Almanlar'dan şaşırtan 3. Havalimanı övgüsü
Siyonist İsrail’e dünyadan para yağıyor!
Paralel emniyetçiler siyoniste çalışmış!
Selimiye Camisi'nde müzik zulmü
Süper Lig taraftarsız başlayacak!
Nihat Ergün: Biz kısık ateşte piştik!
Sinem’in babası 4 yıllık sessizliğini bozdu
Kırmızıgül'den yeni filminde sürpriz
Ünlü futbolcunun evi yanıyordu!
G.Saray'ın transferdeki en büyük rakibi
Hablemitoğlu suikastinde derin şüphe!
Feyenoord-Beşiktaş maçı hangi kanalda?
Demirtaş: Neden bir Kürt Cumhurbaşkanı olmasın
Fenerbahçe'den flaş Meireles kararı!
Akmerkez'e dev teklif!
Prandelli'den yıldız futbolcuya şok!
3 günde 16 kişi boğularak can verdi
Yollara dikkat! Yoğunluk başladı