Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

BM'ler '12 saat' verdi AB’den acil ateşkes çağrısı! Endişeliyiz G.Saray'dan flaş transfer kararı! Ömer AltaşTeslim olanlara demokrasi, savaşanlara hegemonya!
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
23 Kasım 2005 Çarşamba 18:27
Güncellenme Tarihi 25 Temmuz 2014 Cuma 22:38
Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.


Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.

Bakanlık, çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce dişlerin fırçalanmasını önerdi. Sağlık Bakanlığı'ndan 21-27 Kasım Diş Sağlığı Haftası nedeniyle alınan bilgiye göre, Türkiye'de 18 Dişhekimliği Fakültesi ve 4 bin 921'i Sağlık Bakanlığı'nda olmak üzere yaklaşık 20 bin dişhekimi bulunuyor. Diş, Türkiye'de yaklaşık 7 bin diş protez teknisyeni, diş protez laboratuarları, diğer sağlık çalışanları ve dental firmaların da dahil olduğu 1 milyar dolarlık gayrı safi hasılası olan dev bir sektör haline geldi. Ancak kişi başı ağız diş sağlığı harcaması Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde yaklaşık 220 dolar iken Türkiye'de rakam 15 dolar civarında seyrediyor. AB ülkelerinde dişhekimine yıllık başvuru sayısı 5 iken, Türkiye'de bu sayı sadece 0.7 olarak belirlendi. Sağlık Bakanlığı, ağız ve diş sağlığını bozan faktörlerin bireyin vücut sağlığını da doğrudan etkilediğini belirterek, diş çürükleri ile dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını kaydetti. Bakanlık, kötü ağız hijyeninin yol açtığı diş çürükleri ve dişeti hastalıklarından korunmada, öncelikle kişilerin kendi sağlıklarının bilincinde olması, bireylere düzenli fırçalama alışkanlığı, diş ipi kullanımı, beslenme alışkanlıklarının düzenlenmesi, düzenli olarak diş hekimine gitme alışkanlığının kazandırılması gerektiğini vurguladı.

"DİŞ ARALARI GÜNDE 1 KERE TEMİZLENMELİDİR"

Çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce 2'şer dakikalık etkili bir fırçalama işleminin yeterli olacağını ifade eden Sağlık Bakanlığı, şu uyarılarda bulundu: "Fırçalama işleminde diş etlerine masaj yapacak tarzda dairesel hareketler yapılmalıdır. Fırçalarken aşırı kuvvet uygulamanın diş eti çekilmesine neden olacağı unutulmamalıdır. Diğer yandan etkili bir diş fırçalama işlemi dişlerin görünen yüzeylerinin temizliğini sağlamakla birlikte, bakteri plağının diş aralarından uzaklaştırılmasını sağlamaz. Bu nedenle diş araları günde bir kez tercihen gün sonunda diş ipiyle temizlenmelidir. Diş ipi günlük ağız bakımının ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Diş sağlığımız için bol bol peynir, süt ve yoğurt tüketmeli, şekerli yiyecekleri tükürük akışının en yoğun olduğu ana öğünler sırasında yenmelidir. Sağlıklı ve güzel diş ve dişetleri için öğün aralarında da abur-cuburla değil elma, havuç gibi iyi yıkanmış, taze meyve ve sebzeyle beslenmeliyiz. Halk arasında süt dişlerinin önemli olmadığına dair yanlış bir inanış vardır. Oysa ağız ve diş sağlığında dişlerin önemi süt dişlerinin sürmesiyle başlar. Süt dişleri çocuğun beslenmesinin yanı sıra düzgün konuşmasını da sağlamaktadır. Sağlıklı süt dişleri çiğneme işlemini gerçekleştirirken aynı zamanda altında bulunan daimi dişin korunmasını ve zamanında sürmesini sağlar. Yani sağlıklı süt dişi sağlıklı kalıcı dişlerin en büyük garantisidir. Tedavi edilmeyen süt dişleri ağrı, koku, konuşma ve çiğneme zorluğu ve beslenme bozukluğuna sebep olur. Süt dişlerinin tedavi edilmeyip zamanından önce çekilmesi kalıcı dişlerin çapraşık çıkmasının ve çene gelişimindeki bozukluğun en önemli sebebidir. Bu sebeplerden dolayı süt dişleri nasıl olsa değişecek mantığıyla ihmal edilmemeli, belirli aralıklarla diş hekimi tarafından mutlaka kontrol edilmelidir. Bunun yanı sıra ilk süren daimi dişimiz olan ve 6 yaş dişi olarak da adlandırılan 1. büyük azı dişlerinin de genellikle süt dişleriyle karıştırılması ve tedavi edilmemesi sonucu çocuklarımız hayatları boyunca ağızlarında taşıyacakları bu dişleri çok erken yaşlarda kaybetmektedirler. Hatta, bu dişi süt dişi sanan vatandaşlar, çekilen bu daimi dişin yerine yeni bir diş sürmemesini de çekim sırasında yapılan anesteziye bağlamak gibi bir yanlış inanışa kapılmaktadırlar."

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 1. basamak sağlık kuruluşları olan sağlık ocakları, ana çocuk sağlığı ve aile planlaması merkezleri ile sağlık merkezlerinde koruyucu ve önleyici dişhekimliği hizmetlerinin yanı sıra, imkanlar ölçüsünde dolgu, diştaşı temizliği gibi tedavi edici dişhekimliği hizmetlerinin bir bölümü de veriliyor. Özel şartlar ve yardımcı sağlık personeli gerektiren ptotez, ortodonti, ağız-diş-çene hastalıkları ve cerrahisi uygulamaları ikinci ve üçüncü basamak (üniversiteler) sağlık kurumlarında yapılıyor.

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 2 diş hastanesi, 34 ağız diş sağlığı merkezi, 107 diş tedavi protez merkezi ve devlet hastaneleri bünyesindeki 581 diş polikliniğinde ikinci basamak ağız diş sağlığı hizmetleri sunuluyor.

Anadolu AjansıAnadolu Ajansı

Bu haber 16,139 kez okundu.

Ramazan sonrası hareketi arttırın25 Temmuz 2014 17:15
Uzmanlar, Bayram gezmelerinde uzatılan çikolatalar ve şekerler, zararsız küçük atıştırmalıklar olarak görülmemeli dedi.
Bayramda ağız sağlığına dikkat!25 Temmuz 2014 14:35
Bayramda tatlı ve şeker tüketimine dikkat edilmediği takdirde ciddi ağız ve diş sağlığı sorunları yaşanabiliyor.
Vasiyeti 3 kişiye umut oldu25 Temmuz 2014 14:10
Beyin ölümü gerçekleşen Zeynep Başarıkan, televizyondan gördüğü bağış kampanyalarından etkilenerek, organlarının bağışlanmasını vasiyet etti
Sigara yasakları başlıyor! Bakan açıkladı!25 Temmuz 2014 09:10
Sağlık Bakanı Müezzinoğlu, 'Açık havada sigara yasağı 1 Ekim’de başlıyor. Sigara paketi kararacak, marka ismi kodlanacak'dedi.
Kanser zenginden çok düşük gelirliyi vuruyor24 Temmuz 2014 19:50
İsveç'te, kansere yol açan sigara alışkanlığı ve şişmanlığın alt gelir gruplarında daha çok yaygın olduğu bildirildi.
Bayramda beslenme düzenine dikkat!24 Temmuz 2014 19:11
Uzmanlar ramazan ayında beslenme düzeni değiştiği için öğünlere dikkat edilmesini aşırı tatlı ve çikolata yenilmesinden kaçınılmasını istedi.
Bayramda diyet depresyona neden olmasın24 Temmuz 2014 17:26
Günlük hayatta diyeti nedeniyle zorluklarla karşılaşan kişinin, bayram günlerinde daha da zorlanıyor.
Rahim Ağzı Kanseri taraması ücretsiz yaptırılabilecek24 Temmuz 2014 17:11
Yeni tarama uygulaması 1 ağustos’ta uygulamaya girecek.
Bebeğinizi açken yıkayın24 Temmuz 2014 16:00
Uzmanlar bebeklerin ciltlerinin daha ince olması sebebiyle çabuk üşüdükleri için 5-6 dakika içinde ve açken yıkanmaları gerektiğini belirtti.
Diyabet hastaları tatilde nelere dikkat etmeli?24 Temmuz 2014 14:32
Günlük yaşamda bol sıvı tüketimi ve düzenli egzersize önem vermenin yanı sıra tatilde de sağlıklı kalmak için bazı noktalara dikkat edilmesi gerekiyor.
Ramazanda yeterli sıvı almaya özen gösterin!24 Temmuz 2014 12:28
Üroloji Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Dağgülli, oruç tutulurken iftar ve sahur arasında yeterli sıvı alınmamasının böbrek rahatsızlıklarını tetiklediğini belirtti
Bayramda beslenme düzenine dikkat!24 Temmuz 2014 12:15
Bayram öncesi uyarıda bulunan Medical Park Elazığ Hastanesi Diyetisyeni Penbe Berna Karaca, ilk günlerde yeme içmeye aşırı yüklenilmemesini ve sütlü tatlıların daha fazla tercih edilmesi gerektiğini söyledi.
Polis operasyonu: 3 ölü
BM'ler '12 saat' verdi
Fenerbahçe'de sezon hazırlıkları sürüyor
Erdoğan'dan önemli açıklamalar
İsrail'den o asker için açıklama!
İsrail’den ateşkese ret
AB’den acil ateşkes çağrısı! Endişeliyiz
Hamas İsrail uçağını vurdu
189 Hollandalının cenazesi yola çıktı
Demirtaş: Seçilemeyebiliriz, ihtimaldir
Bakan Zeybekçi: 12 yılda destan yazdık
Gül, MİT Müsteşarı Fidan'ı kabul etti
Başbakan'dan YHT müjdesi!
G.Saray Hakan Balta'nın sözleşmesini uzattı!
Rektörler Gazze için toplanacak
İsrail göstericilere saldırdı!
Yeni Diyarbakırspor'dan İhsanoğlu'na tepki
G.Saray'dan flaş transfer kararı!
Drogba'yı resmen açıkladılar
İsrail'e ağır darbe!
Cezayir'de 3 gün yas ilan edildi
Kırgızistan'da '7 Nisan Davası'nda karar
Öğretmenlerin tayin başvuru tarihi belli oldu!
Türkiye ateşkes için kilit rol oynuyor
Gazze'de hedef bütün Filistinli direniş gruplarıdır
Paralelcilerden pankart skandalı
ÖABT sonuçları açıklandı
Bursaspor'da sürpriz ayrılık!
Meclis’te bayram molası
Karabükspor'da 3 imza birden!
Diego Costa'dan duygusal veda!
Van'da uyuşturucu operasyonu
'Beşiktaş fazla gürültü çıkarıyor'
Ramazan sonrası hareketi arttırın
Elektrik akımına kapılan genç öldü
Prandelli: Beklemeden imza atalım
Cuma namazı sonrası Filistin için yürüdüler
İsrail ordusu ilerleme kaydedemiyor
CHP heyeti bayramdan sonra Gazze'ye gidiyor
Drogba'dan G.Saray taraftarına mesaj!
Sakarya'da dolu yağışı zarara yol açtı
Metropoll ve Genar'ın son Köşk anketleri
Gazze'den İsrail'e 8 füze atıldı
Köye gitmem diyen hamile eşini otomobille çiğnedi
Gazze'den İsrail'e 8 füze atıldı
Malezya'da tekne kazası: 3 ölü
Güney Kore'de Google’a dava açıldı
F-16'lar Suriye sınırına gönderildi
Yanal'dan gidecek isimler ve Salih açıklaması
Yasa dışı dinlemede 6 polise meslekten ihraç
Bitlis'te bir terörist teslim oldu
Bir kuvözde 3 Gazzeli bebek
2 Milyon liralık fiyasko!
Koruyucu aile skandalına bakanlık incelemesi
Eruh'ta tuz kuyusunda petrol çıktı
Akhisar Brezilyalı stoperin peşinde
TEM'de 15 kilometrelik bayram kuyruğu
Suriyeliler bayram için ülkelerine döndüler
İşte Yunanistan'ın yeni teknik direktörü!
Balıkesirspor'dan Melo bombası!
HDP ikinci turda kimi destekleyecek?
Gümrük kapılarında sandıklar kuruluyor
Kanala düşmekten son anda kurtuldu
Hırsızı yakaladı, 2 bin lira ceza yedi
Eyüplü gençlerden Gazze protestosu