Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

Arsenal-G.Saray maçında D-Smart kurnazlığı! Suriyeli yaralı yakınlarına kötü muamele! Bakanlığın talimatıyla o ilçeye girmek yasak Prof. Dr. Erol GökaYeni denizin balıklarıyız
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
'Çürük diş' hangi hastalıkları yapar?
23 Kasım 2005 Çarşamba 18:27
Güncellenme Tarihi 2 Ekim 2014 Perşembe 11:13
Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.


Sağlık Bakanlığı, çürük dişlerin ve dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda ise erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını bildirdi.

Bakanlık, çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce dişlerin fırçalanmasını önerdi. Sağlık Bakanlığı'ndan 21-27 Kasım Diş Sağlığı Haftası nedeniyle alınan bilgiye göre, Türkiye'de 18 Dişhekimliği Fakültesi ve 4 bin 921'i Sağlık Bakanlığı'nda olmak üzere yaklaşık 20 bin dişhekimi bulunuyor. Diş, Türkiye'de yaklaşık 7 bin diş protez teknisyeni, diş protez laboratuarları, diğer sağlık çalışanları ve dental firmaların da dahil olduğu 1 milyar dolarlık gayrı safi hasılası olan dev bir sektör haline geldi. Ancak kişi başı ağız diş sağlığı harcaması Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde yaklaşık 220 dolar iken Türkiye'de rakam 15 dolar civarında seyrediyor. AB ülkelerinde dişhekimine yıllık başvuru sayısı 5 iken, Türkiye'de bu sayı sadece 0.7 olarak belirlendi. Sağlık Bakanlığı, ağız ve diş sağlığını bozan faktörlerin bireyin vücut sağlığını da doğrudan etkilediğini belirterek, diş çürükleri ile dişeti hastalıklarının, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, kemik erimesi, şeker hastalığı ve kadınlarda erken doğum ve düşük doğum riskini artırdığını kaydetti. Bakanlık, kötü ağız hijyeninin yol açtığı diş çürükleri ve dişeti hastalıklarından korunmada, öncelikle kişilerin kendi sağlıklarının bilincinde olması, bireylere düzenli fırçalama alışkanlığı, diş ipi kullanımı, beslenme alışkanlıklarının düzenlenmesi, düzenli olarak diş hekimine gitme alışkanlığının kazandırılması gerektiğini vurguladı.

"DİŞ ARALARI GÜNDE 1 KERE TEMİZLENMELİDİR"

Çürükten korunmak için sabah kahvaltı sonrası ve gece yatmadan önce 2'şer dakikalık etkili bir fırçalama işleminin yeterli olacağını ifade eden Sağlık Bakanlığı, şu uyarılarda bulundu: "Fırçalama işleminde diş etlerine masaj yapacak tarzda dairesel hareketler yapılmalıdır. Fırçalarken aşırı kuvvet uygulamanın diş eti çekilmesine neden olacağı unutulmamalıdır. Diğer yandan etkili bir diş fırçalama işlemi dişlerin görünen yüzeylerinin temizliğini sağlamakla birlikte, bakteri plağının diş aralarından uzaklaştırılmasını sağlamaz. Bu nedenle diş araları günde bir kez tercihen gün sonunda diş ipiyle temizlenmelidir. Diş ipi günlük ağız bakımının ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Diş sağlığımız için bol bol peynir, süt ve yoğurt tüketmeli, şekerli yiyecekleri tükürük akışının en yoğun olduğu ana öğünler sırasında yenmelidir. Sağlıklı ve güzel diş ve dişetleri için öğün aralarında da abur-cuburla değil elma, havuç gibi iyi yıkanmış, taze meyve ve sebzeyle beslenmeliyiz. Halk arasında süt dişlerinin önemli olmadığına dair yanlış bir inanış vardır. Oysa ağız ve diş sağlığında dişlerin önemi süt dişlerinin sürmesiyle başlar. Süt dişleri çocuğun beslenmesinin yanı sıra düzgün konuşmasını da sağlamaktadır. Sağlıklı süt dişleri çiğneme işlemini gerçekleştirirken aynı zamanda altında bulunan daimi dişin korunmasını ve zamanında sürmesini sağlar. Yani sağlıklı süt dişi sağlıklı kalıcı dişlerin en büyük garantisidir. Tedavi edilmeyen süt dişleri ağrı, koku, konuşma ve çiğneme zorluğu ve beslenme bozukluğuna sebep olur. Süt dişlerinin tedavi edilmeyip zamanından önce çekilmesi kalıcı dişlerin çapraşık çıkmasının ve çene gelişimindeki bozukluğun en önemli sebebidir. Bu sebeplerden dolayı süt dişleri nasıl olsa değişecek mantığıyla ihmal edilmemeli, belirli aralıklarla diş hekimi tarafından mutlaka kontrol edilmelidir. Bunun yanı sıra ilk süren daimi dişimiz olan ve 6 yaş dişi olarak da adlandırılan 1. büyük azı dişlerinin de genellikle süt dişleriyle karıştırılması ve tedavi edilmemesi sonucu çocuklarımız hayatları boyunca ağızlarında taşıyacakları bu dişleri çok erken yaşlarda kaybetmektedirler. Hatta, bu dişi süt dişi sanan vatandaşlar, çekilen bu daimi dişin yerine yeni bir diş sürmemesini de çekim sırasında yapılan anesteziye bağlamak gibi bir yanlış inanışa kapılmaktadırlar."

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 1. basamak sağlık kuruluşları olan sağlık ocakları, ana çocuk sağlığı ve aile planlaması merkezleri ile sağlık merkezlerinde koruyucu ve önleyici dişhekimliği hizmetlerinin yanı sıra, imkanlar ölçüsünde dolgu, diştaşı temizliği gibi tedavi edici dişhekimliği hizmetlerinin bir bölümü de veriliyor. Özel şartlar ve yardımcı sağlık personeli gerektiren ptotez, ortodonti, ağız-diş-çene hastalıkları ve cerrahisi uygulamaları ikinci ve üçüncü basamak (üniversiteler) sağlık kurumlarında yapılıyor.

Sağlık Bakanlığı'na bağlı 2 diş hastanesi, 34 ağız diş sağlığı merkezi, 107 diş tedavi protez merkezi ve devlet hastaneleri bünyesindeki 581 diş polikliniğinde ikinci basamak ağız diş sağlığı hizmetleri sunuluyor.

Anadolu AjansıAnadolu Ajansı

Bu haber 16,168 kez okundu.

Ebola doktorlarına 10 milyon dolar02 Ekim 2014 12:12
Afrika Kalkınma Bankası, Ebola salgını ile mücadele edecek gönüllü doktorlar için 10 milyon dolar bağışlayacağını açıkladı.
Bal öksürük ilacı kadar etkili02 Ekim 2014 12:08
Yapılan araştırmaya göre vücudu hastalıklara karşı koruyan balın öksürük ilaçları kadar faydalı olduğu ortaya çıktı.
Bitki çayları ölümcül sonuçlar doğurabiliyor01 Ekim 2014 22:29
Günün hangi saatinde ve ne miktarda içilmesi gerektiği bilinmeden sıkça tüketilen bitki çayları ciddi sağlık sorunlarına sebep olabiliyor.
Fizik tedavide seans kısıtlaması kaldırıldı01 Ekim 2014 15:10
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Çelik, harp ve vazife malulleri ile gaziler için fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamalarına yönelik seans kısıtlamasının kaldırıldığını belirtti.
Kırmızı etin cazibesine kapılanlara uyarı01 Ekim 2014 15:03
Günde bir öğünden fazla et yememek gerektiği ve tek öğün ve fazla miktarda alınan her besinin kalp hastalıklarında ani şikayetlere sebep olabileceği belirtildi.
Bakanı Yıldız, Moskova'da01 Ekim 2014 14:18
Bakan Yıldız, Moskova'da Gazpromexport Başkanı Elena Burmistrova, Gazprom Başkan Yardımcısı Alexsandır Medvedev ve Gazprom Yönetim Kurulu Başkanı Alexey Miller ile yaptığı görüşmelerin ardından gazetecilerin sorularını yanıtladı
İlaçta yeni dönem başladı!01 Ekim 2014 13:35
TEB Genel Sekreteri Kızılay, 'SGK, ilaçta taban fiyat uygulamasıyla doktor ne yazarsa yazsın 'ben ilacın en ucuzunu öderim, geri kalan parayı hasta öder' diyecek" dedi.
Mangal kömüründeki tehlikeye dikkat!01 Ekim 2014 13:30
Kurban Bayramı'nda tatlı ve şeker tüketimine ek olarak özellikle kırmızı et tüketiminin ön plana çıktığı belirtildi.
Bu içecekler göbek eritiyor!01 Ekim 2014 12:46
Araştırmalara göre bu içecekleri tüketenlerin, içmeyenlere oranla daha yüksek hızda zayıfladığı ve göek çevresinde biriken yağların daha çabuk eridiğini ortaya çıkmaktadır.
"Kalp hastaları, kırmızı eti kontrollü tüketmeli"01 Ekim 2014 12:16
Prof. Dr. İhsan Bakır, kalp ve damar hastalarının az tuzlu ve az yağlı veya eti haşlama olarak ve az miktarda tüketmelerinde sakınca olmadığını belirtti.
İlaçta ''taban fiyat'' dönemi01 Ekim 2014 12:14
TEB Genel Sekreteri Kızılay, ''SGK, ilaçta taban fiyat uygulamasıyla doktor ne yazarsa yazsın 'ben ilacın en ucuzunu öderim, geri kalan parayı hasta öder' diyecek" dedi.
Hamilelik dönemine özel 10 yasak01 Ekim 2014 10:30
Hamilelik döneminde kadınların kendilerine her zamankinden çok daha fazla özen göstermeleri gerekiyor.
Türkiye'yi derecelendirmeye hazırlanıyor
Kanalizasyonda Roma eserleri bulundu
Otobanda parçalanmış ceset!
Mardin'de bir ilk!
Belediyelerdeki eş başkanlık uygulamasına durdurma
Süre doldu kartlar hala ortada yok
İşte Beyaz Karanfil'in yayın günü!
'Felaketle' karşı karşıya!
Hüseyin Üzmez tahliye edildi
Arsenal-G.Saray maçında D-Smart kurnazlığı!
James Bond'un yeni romanı çıkıyor
İtalyan basınından Arda'ya tam not!
Caddede kano keyfi
Mahkeme'den "eş başkanlık" uyugulamasına durdurma!
Nakil başvuruları bayramdan sonra açıklanacak
Müslüman öğrencilere bayram yok
''Melo kırmızı kart görmeliydi"
Türkiye, Sırbistan'a geçit vermiyor
HSYK'da hukukçular dışında da üye bulunmalı
Şahan "utanç" dedi Arda Turan beğendi!
Otomotiv ihracatı 9 ayda 17 milyar dolara dayandı
Ebola doktorlarına 10 milyon dolar
Kurban eti nasıl saklanmalı?
Bal öksürük ilacı kadar etkili
Bayram trafiği erken başladı
Hülya Koçyiğit’i yıkan haber!
Müzakere ediyoruz, aklınızı başınıza toplayın!
İtfaiye operasyonunda 5 kişi tutuklandı
Size bunu yapanlar misliyle bedelini ödeyecekler!
TSK'dan Süleyman Şah mesajı!
Mahalleliden atık su nöbeti
Hicretin hüzünlü durağı: Sevr
PTT 1. Lig'de yaprak dökümü erken başladı
Galatasaray'a ceza geliyor!
"Potanın Perileri"nin rakibi Sırbistan
Kahvaltıyı kavurmayla yapmayın
Devlet Bakanı: Amerika beni öldürmek istiyor!
Enerji için servet harcadık
Altın Portakal gözünü Londra'daki yıldızlara dikti
İşte TSK'daki paralel örgüt ve kod adları!
Ayrılıkçılar Donetsk havaalanına saldırı başlattı
IŞİD Kobani'yi üç yönden kuşattı
Ekonomiye maliyeti 11 milyon lira
Usulsüzlük operasyonunda 5 tutuklama
Suriyeli yaralı yakınlarına kötü muamele!
Devlet içinde Kürtlerin imhasından medet umanlar var!
Yasaklanmış 10 bebek ismi!
Yargıtay’daki şoke edecek paralel ilişkiler ağı!
Polisten uyarılı bayram tebriği!
IŞİD'in amacı Çözüm sürecini sonlandırmak!
Kiliseye izin verilen Küba'da cami yasak
Hindistan ve ABD anlaştı
Çalışanlar dikkat! Maaş hesabında devrim
Şampiyonlar Ligi'nde son durum
ÖSYM sonuç ekranında tek bir isim!
Bayram trafiği erken başladı!
Öcalan çözüm karşıtlarını yine hayal kırıklığına uğrattı!
Bakanlığın talimatıyla o ilçeye girmek yasak
Öz kızını 12 yıl sakladı!
Hac parası kül oldu
Zaman Gazetesi başörtüsünü unuttu!
Yolsuzluk istifası hükümeti dağıttı
Ay'da gizli geometrik şekiller bulundu
DESAM'dan çözüm sürecine tam destek!
55 öğrenci hastaneye kaldırıldı
Bolu Dağı'nda trafik denetimleri arttırıldı