Yandex.Metrica
Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

Arınç’tan laiklere gönderme Şemdinli'de gerginlik: 1 ölü! Dört imama beddua seansı soruşturması! Celal KazdağlıUğur... Gaffar...
ve Ahmet Hoca
Aşure pişirmenin püf noktaları
Aşure pişirmenin püf noktaları
20 Aralık 2009 Pazar 09:00
Güncellenme Tarihi 30 Mart 2013 Cumartesi 12:33
Hicri takvimin ilk ayı olan ve Müslümanlar için kutsal kabul edilen Muharrem ayı başlarken, geleneklerin yaşatıldığı bu ayda aşure ön plana çıkıyor.

Yapılışı her yöreye göre değişen ve genel olarak buğday, nohut, fasulye, kuru üzüm, kayısı, badem ve ceviz gibi 10'a yakın baklagil, meyve ve sert kabuklu yiyeceklerin katılmasıyla özenle hazırlanan aşure, protein ve vitamin deposu olarak adlandırılıyor.

İslam dünyası için kutsal aylardan olan 'Muharrem ayı', çeşitli ibadet ve geleneklerle yaşanıyor.

Yapılışı her bölgeye göre farklılık gösteren aşure, özellikle ev kadınları tarafından özenle hazırlanıp, komşularla paylaşılırken, zengin içeriği ise dikkati çekiyor.

Ay içerisinde ve özellikle de Muharrem ayının onuncu gününe denk gelen günde evlerde hazırlanan aşure, Türk mutfağının da önemli damak tatları arasında yer alıyor.

Kişi sayısına göre malzeme miktarı değişen aşure yapılırken, malzemelerden buğdayın akşamdan pişirilmesi, nohut, fasulye, kuru üzümün de akşamdan ıslatılması öneriliyor.

Ertesi gün bu malzemeler ayrı ayrı haşlanıp suyu süzüldükten sonra, bütün malzeme bir tencerede kaynatılıyor ve aşurenin kıvamına göre de su ilave ediliyor.

Aşurenin kaynamaya başlamasıyla da incir, kayısı ve şeker katılıp bal rengine gelinceye kadar pişirilmesi gerekiyor.

Piştikten sonra kaselere konan aşurenin üzeri ceviz, fındık, fıstık ve tarçınla süslenerek servis yapılıyor.

Çukurova Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cahide Yağmur, AA muhabirine yaptığı açıklamada, aşurenin çok fazla besin maddesi barındırması nedeniyle adeta bir enerji deposu olduğunu söyledi.

Aşurenin içerisindeki besinlerin, dengeli beslenme açısından bakıldığı zaman birbirini tamamladığını belirten Yağmur, 'Örneğin, içerisinde buğday, nohut, fasulye kullanılıyor. Bakliyat ve tahıl karışımı içerisine kuru meyve giriyor, fındık, fıstık giriyor. Tahıl ve baklagil karışımlarının protein içeriği yüksektir. Tek başına bir tahıl yeseniz, onun içindeki proteinden daha az yararlanıyorsunuz ama bu besinlerin birleşmesiyle neredeyse hayvansal protein kalitesine yaklaşılıyor' dedi.

Aşurenin, başta E vitamini olmak üzere B grubu vitaminler yönünden de çok zengin olduğuna dikkati çeken Yağmur, çocuklar ve gelişme çağındakiler için önemli bir besin maddesi olduğunu söyledi.

Hayvansal protein eksikliği bulunan ve bu tür gıdaları yiyemeyen kişiler için aşurenin tek başına bu proteinleri karşılayabileceğinin altını çizen Yağmur, sporcular, ağır işlerde çalışan kişilerin de vücutları için gerekli olan vitamin ve enerjiyi aşureden temin edebileceklerini kaydetti.

AA

Bu haber 1,259 kez okundu.

THY'den kar fırtınası ayarı27 Ocak 2015 00:00
ABD'nin kuzeydoğu eyaletlerinde beklenen kar fırtınası nedeniyle, Türk Hava Yolları Boston ve New York seferlerinde saat değişikliğine gitti.
Kobani kutlamasında polise saldırı26 Ocak 2015 23:28
DEAŞ'ıin Kobani'den (Ayn el Arap) püskürtüldüğü haberleri üzerine, Beyoğlu ve Kadıköy'de kutlama yapıldı.
İstinye cinayeti aydınlanıyor26 Ocak 2015 23:14
Sarıyer'de lüks otomobiliyle kırmızı ışıkta bekleyen Ali Ekber Akgün'ün öldürülmesine ilişkin 6 kişi gözaltına alındı.
Çözüm sürecine destek yüzde 7026 Ocak 2015 22:41
Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun Başdanışmanı Etyen Mahçupyan, Türkiye'de çözüm sürecine toplumsal desteğin yüzde 70'lerde olduğunu belirtti.
Kobani kutlamasında 5 yaşında çocuk vuruldu26 Ocak 2015 22:16
Mardin'in Nusaybin ilçesinde IŞİD'in Kobani'den püskürtüldüğü haberleri üzerine yapılan kutlamalar esnasında evinin önünde oynayan 5 yaşındaki çocuk, silahla yaralandı.
Kaçakçıya atacağı gaz bombası teğmenin elinde patladı26 Ocak 2015 22:07
Kaçakçı grubuna atmak istediği gaz bombası elinde patlayan piyade üsteğmen 24 yaşındaki İhsan Burak Sarı yaralandı.
"Davutoğlu’nun Kürtçe öğrenmesi zor olmaz"26 Ocak 2015 21:48
Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun Diyarbakır konuşmasını HDP Hakkâri Milletvekili Adil Zozani değerlendirdi.
Cilvegözü'nde askere ateş!26 Ocak 2015 21:35
Hatay'ın Cilvegözü Sınır Kapısı ile Suriye'nin Bab-Al Hava Sınır Kapısı arasında görev yapan Türk askerlerine ateş açıldı.
2 PKK'lı teslim oldu 3'ü sınırda yakalandı26 Ocak 2015 21:29
Şanlıurfa'da iki PKK'lı teslim oldu, Şırnak'ta ise yurda girmeye çalışan üç PKK’lı yakalandı.
Şemdinli'de gerginlik: 1 ölü!26 Ocak 2015 21:25
Hakkâri’nin Şemdinli ilçesine bağlı Derecik beldesinde güvenlik güçlerinin kaçakçılara müdahalesi sırasında bir kişi öldü.
Davutoğlu'ndan Çipras'a telefon!26 Ocak 2015 21:23
Başbakan Ahmet Davutoğlu, Yunanistan'ın yeni Başbakanı Aleksis Çipras'ı arayarak tebrik etti.
CHP'li belediyeden skandal Atatürk heykeli26 Ocak 2015 21:15
Yeni restore edilen Çorlu tarihi belediye binası önüne yaptırılan Atatürk büstü görenleri şaşırtıyor.
Ölümcül virüs Amerika kıtasında ilk kez görüldü
ABD sözcüsünden flaş Kobani açıklaması
FİFA'ya sürpriz aday
ABD'den Mısır'a kınama!
Bu kent -62’yi gördü
Ölen 10 kişinin kimliği belirlendi
Eski CIA ajanı bilgi sızdırmaktan suçlu bulundu
Cavcavdan üç büyüklere havuz göndermesi
THY'den kar fırtınası ayarı
Bilic: Bize her maç deplasman
Tolunay Kafkas idmana çıkmadı
6 bin uçak seferi iptal edildi!
Ronaldo'ya tarihi ceza gelebilir!
Filipinler'de çatışma: 37’si polis 43 ölü
Kobani kutlamasında polise saldırı
İsrail 10 yaşındaki çocuğu gözaltına aldı
İstinye cinayeti aydınlanıyor
Irak Cumhurbaşkanı Yardımcısı'ndan PKK ile ilgili flaş iddia
Barzani: "Türkiye izin vermeseydi..."
Dışişleri’nden Mısır’a sert kınama
Ukrayna'da madencilerle ilgili flaş gelişme
Çözüm sürecine destek yüzde 70
Trabzon'dan ses getirecek transfer hamlesi!
Ümit Özat'tan olay yaratacak sözler!
Kobani kutlamasında 5 yaşında çocuk vuruldu
Kaçakçıya atacağı gaz bombası teğmenin elinde patladı
Beşiktaş Ba'şkentte Şahan'e!
Arınç’tan laiklere gönderme
"Davutoğlu’nun Kürtçe öğrenmesi zor olmaz"
Yunan uçağı askeri üsse düştü!
Cilvegözü'nde askere ateş!
2 PKK'lı teslim oldu 3'ü sınırda yakalandı
Şemdinli'de gerginlik: 1 ölü!
Davutoğlu'ndan Çipras'a telefon!
S&P'den Rusya'ya kötü haber
CHP'li belediyeden skandal Atatürk heykeli
ABD, Yemen'den kaçtı
Dört imama beddua seansı soruşturması!
Milan'a bir kötü haber de El Shaarawy'den!
IMF'den Yunanistan'a jet uyarı
Trablus yönetimi görüşmelere katılmadı
Yunanistan’ın yeni Başbakanı Aleksis Çipras oldu
'Türkiye halkı çözüm sürecini destekliyor'
Fenerbahçe'den taraftara müjde
Terim'in prensiydi, şimdi 2. Lig'de!
İspanyol patriot birliği görevi Hollanda'dan devraldı
Masum Türker'den Perinçek'e destek
Yok artık Hasan! NBA'de sezonun blok rekorunu kırdı
Erdoğan'ın yeni danışmanı oldu
Ve Tolgay Arslan, İstanbul'da!
Anne acısına 9 ay dayanabildi
ABD, Yemen'deki büyükelçiliğini kapattı
At eti skandalı satışları vurdu
DEDAŞ borçlarını devlet mi ödeyecek?
Abdullah Kiğılı'ya büyük onur
Dünya yıldızı geliyor!
Suriye'den ateş açıldı, Cilvegözü Sınır Kapısı kapatıldı
Galatasaray-Eskişehir maçının saati değişti
Prizdeki şarj aleti evi kül etti!
5 yıldız futbolcu DEAŞ'a katıldı!
Arınç'tan Bakanlar Kurulu sonrası açıklama
Galatasaray'dan tarihi karar
Kentsel dönüşümde 2015 yılı kira yardım bedeli belli oldu!
Real Madrid Lucas Silva'yı tanıttı
Yunan şavaş uçağı düştü: 2 ölü
Hakkari'deki o saldırıya soruşturma