Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

İşte Sümeyye Erdoğan'ın yeni görevi Emekli için ikramiye formülü! Çirkin saldırıya IŞİD bahanesi Prof. Dr. Erol GökaYeni denizin balıklarıyız
Şehrin geçmişi bu çuvallarda saklı
Şehrin geçmişi bu çuvallarda saklı
8 Eylül 2009 Salı 12:20
Güncellenme Tarihi 2 Ekim 2014 Perşembe 09:03
Kayseri tarihinin 100-150 yılına ışık tutacak belgelerin bulunduğu 350-400 çuval belge, Erciyes Üniversitesi Kayseri ve Yöresi Tarih Araştırmaları Merkezi (KAYTAM) tarafından incelenmeye başlandı

Erciyes Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi ve KAYTAM Başkanı Doç. Dr. Gülbadi Alan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 3-4 yıl önce 2 ayrı tarihi yapının odalarından çıkan çuvallar dolusu Osmanlıca belgeyi KAYTAM olarak tasnif etmeye ve belgeleri mikrofilme almaya başladıklarını söyledi.

Kayseri tarihi bakımından oldukça önemli ve özel bir arşivi incelediklerini söyleyen Alan, belgelerin en eskisinin 1841, en yenisinin ise 1921 yılına ait olduğunu bildirdi.

Bu çalışma tamamlandığında bulunduğu şehrin arşivine sahip ilk üniversitenin Erciyes Üniversitesi olacağını kaydeden Alan, şunları söyledi:

''Bu belgeler 3-4 yıl önce Vezirhanı ve Köşk Medreseleri'nde bulunmuş. Erciyes Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Metin Hülagü ve Doç. Dr. Şakir Batmaz hocalarımızın girişimleri ile üniversitemize getirildi. Bu zamana kadar depoda tutulan çuvallar boşaltılarak temizlendi. Çuvalları yaklaşık 50 kişilik bir ekip tarafından açtık. İçinde padişah fermanları ve defterlerin bulunduğu Osmanlı belgeleri tek tek fırçalandı ve tasniflendi. Temizlenen belgeler düzeltilerek paketlendi. Düzeltme işleminde asla ütü kullanmadık. Çünkü belgeler hem çok eski hem de çok değerli. Ütü kullanırsak belgeleri yakma ihtimalimiz vardı. Bu konuda Başbakanlık Osmanlı Arşivi'nde bir görevliye danıştık. O da bizimle aynı fikirdeydi, belgeleri ütülemeden düzeltmemizi söyledi ve biz de öyle yaptık.''

-50 BİN BELGE OKUNACAK

Açılan çuvallardan çıkarılan belgelerin tek tek mikro filmlerinin çekildiğini belirten Alan, şöyle devam etti:

''Çalışmalarımızda tüm evraklar, defterler ve yırtık evrakları birbirinden ayırarak ve her birinin fotokopisini ve mikrofilmini çekerek bilgisayar ortamına aktarıyoruz. Belgeler, Rektörlükce hazırlanan özel bir programla bilgisayar ortamında saklanıyor. Belgelerin orjinalleri de ayrıca KAYTAM adına yapılacak olan özel bir binada sergilenecek. Bu binanın yapımını Kayserili hayırsever bir iş adamımız üstlenecek.''

Yaklaşık 50 bin civarındaki arşiv belgesini 3 Temmuzdan itibaren mikrofilme alarak tasnifini yapmaya başladıklarını kaydeden Doç. Dr. Gülbadi Alan, sözlerini şöyle tamamladı:

''Çalışmalarımızı Tarih Bölümü ile ortaklaşa yapıyoruz. Çalışmamızın ilk aşamasının yüzde 80'i tamamlandı ama daha yapılacak çok iş var. Özetler bilgisayara girilecek, düzenlenecek. Ermenice belgeler de var onlar Türkçe'ye çevrilecek. Bütün hepsi bittikten sonra belki çok düşük bir ücret karşılığında isteyen herkes tüm bu bilgileri kullanılabilecek.

Yaklaşık 50 bin belgenin içinde vakıflarla ilgili belgeler çoğunlukta. Şunu açık yüreklilikle söyleyebilirim ki bu belgeler hizmete açıldıktan sonra Kayseri'de çok şey değişecek. Çalışmalarımıza baktığımızda Kayseri'nin 100-150 yılına ışık tutacak çok önemli belgeler var.''

Arşivi incelediklerinde Osmanlı Devleti'nin arşiv tutmada çok ileri seviyelerde olduğunu gördüklerini vurgulayan Alan, sözlerini şöyle tamamladı:

''Osmanlı Devleti arşiv tutmada çok ileriymiş. Bunun en iyi kanıtı elimizde. Bazı belgeler ıslanmış ama yırtılmamış. O dönemde kullanılan kağıtlar çok kaliteli. Osmanlı'nın kullandığı kağıt kalitesi günümüzde bile yok. Çalışmaya bu tempoyla devam edersek 2010 yılı haziran ayına bu belgelerin mikrofilme alınması işlemlerini tamamlayacağız. Bu belgelerin çevirileri de 5-6 yıl içinde ancak tamamlanacaktır.''

Bu haber 996 kez okundu.

Türkiye-Polonya ilişkilerinde 600. yıl01 Ekim 2014 17:14
Tomek Sikora'nın Fotoğraflarında Frederic Chopin Nostaljisi" başlıklı sergi, İstanbul Fotoğraf Müzesi'nde açılacak
Yunus Emre anıt mezarı başında anıldı01 Ekim 2014 16:42
Türk halk şairi ve mutasavvıf Yunus Emre için Kırşehir ve Aksaray valiliklerince anma programı düzenlendi
“Lüküs Hayat” ilk kez senfonik olacak01 Ekim 2014 15:18
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları ve ilk kez Büyükşehir Belediyesi Senfoni Orkestrası iş birliği ile gerçekleştirilecek
Ünlü oyuncudan uyuşturucu açıklaması01 Ekim 2014 13:45
Ünlülerin uyuşturucu davasında geçen celse hakkında zorla getirilme kararı çıkarılan ünlü oyuncu Murat Yıldırım hâkim karşısına çıktı. Yıldırım hâkime "Ben hiçbir zaman uyuşturucu kullanmadım" dedi.
Festivale ilginç davet!01 Ekim 2014 12:44
Giresun'un Çanakçı ilçesine bağlı Kuşköy sakinleri, Kuşdili Festivali için ıslıkla haberleşme yöntemiyle çağrı yaptı.
Velilerin Gülben Ergen isyanı01 Ekim 2014 11:51
Gülben Ergen, önceki gün düğünü yüzünden ayrı kaldığı oğullarının yanına koştu. Basın ordusu, çocuklarının okuluna giden Ergen'in peşini bırakmadı.
Küçük Ağa'nın gerçek babası RTÜK'e çaktı01 Ekim 2014 11:36
Küçük Ağa dizisinin yıldızı Emir Berke Zincidi'nin babası, diziye verilen ceza nedeniyle RTÜK'ü eleştirdi.
İtibar'ın Ekim sayısı çıktı!01 Ekim 2014 10:57
İtibar, 37. sayısıyla yeni yayın dönemine girdi. İçeriğinde ve kapak tasarımında çeşitli değişikliklere giden dergi, bu sayısında Türk şiirinin son üç kuşağının önemli isimlerinin eserlerini bir araya getiriyor.
Aslı Hünel: Erotik klipler yasaklansın01 Ekim 2014 10:41
Şarkıcı Aslı Hünel, önceki gün Mall Of İstanbul'da görüntülendi.
Ferhat Göçer’den uçakta küçük çocuğa müdahale!01 Ekim 2014 10:24
Ferhat Göçer, uçakta ateşlenen küçük bir çocuğa ilk yardımda bulundu.
Devlet Tiyatroları perdelerini açıyor01 Ekim 2014 10:07
Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü (DT), yeni tiyatro sezonuna bugün sahneleyeceği eserlerle ''merhaba'' diyecek.
RTÜK Murat Bardakçı'nın argosuna cezayı kesti01 Ekim 2014 10:04
Murat Bardakçı'nın, Tarihin Arka Odası programında kurduğu cümleler ve argo üslubuyla ilgili RTÜK karar verdi.
İntihar saldırısı: 3 ölü, 7 yaralı
ABD'den İsrail'e çok sert eleştiri
İşte Sümeyye Erdoğan'ın yeni görevi
Liverpool'dan Sturridge'ye servet
Humus'ta ölenlerin sayısı 32'ye yükseldi
Barca'da sürpriz ayrılık! İşte yeni adresi
Asgari ücrete Galatasaray bileti!
Avrupa Ligi'nde fırtına zamanı!