Yandex.Metrica
Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

Putin: ABD bindiği dalı kesti! Semih'ten Prandelli ve Burak'a gönderme Somalı madencilerin ücretleri hesabına yatırıldı Hakan TunaMüzmin kompleksliler ve müzmin şımarıklar
Şehrin geçmişi bu çuvallarda saklı
Şehrin geçmişi bu çuvallarda saklı
8 Eylül 2009 Salı 12:20
Güncellenme Tarihi 21 Ekim 2014 Salı 21:43
Kayseri tarihinin 100-150 yılına ışık tutacak belgelerin bulunduğu 350-400 çuval belge, Erciyes Üniversitesi Kayseri ve Yöresi Tarih Araştırmaları Merkezi (KAYTAM) tarafından incelenmeye başlandı

Erciyes Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi ve KAYTAM Başkanı Doç. Dr. Gülbadi Alan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 3-4 yıl önce 2 ayrı tarihi yapının odalarından çıkan çuvallar dolusu Osmanlıca belgeyi KAYTAM olarak tasnif etmeye ve belgeleri mikrofilme almaya başladıklarını söyledi.

Kayseri tarihi bakımından oldukça önemli ve özel bir arşivi incelediklerini söyleyen Alan, belgelerin en eskisinin 1841, en yenisinin ise 1921 yılına ait olduğunu bildirdi.

Bu çalışma tamamlandığında bulunduğu şehrin arşivine sahip ilk üniversitenin Erciyes Üniversitesi olacağını kaydeden Alan, şunları söyledi:

''Bu belgeler 3-4 yıl önce Vezirhanı ve Köşk Medreseleri'nde bulunmuş. Erciyes Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Metin Hülagü ve Doç. Dr. Şakir Batmaz hocalarımızın girişimleri ile üniversitemize getirildi. Bu zamana kadar depoda tutulan çuvallar boşaltılarak temizlendi. Çuvalları yaklaşık 50 kişilik bir ekip tarafından açtık. İçinde padişah fermanları ve defterlerin bulunduğu Osmanlı belgeleri tek tek fırçalandı ve tasniflendi. Temizlenen belgeler düzeltilerek paketlendi. Düzeltme işleminde asla ütü kullanmadık. Çünkü belgeler hem çok eski hem de çok değerli. Ütü kullanırsak belgeleri yakma ihtimalimiz vardı. Bu konuda Başbakanlık Osmanlı Arşivi'nde bir görevliye danıştık. O da bizimle aynı fikirdeydi, belgeleri ütülemeden düzeltmemizi söyledi ve biz de öyle yaptık.''

-50 BİN BELGE OKUNACAK

Açılan çuvallardan çıkarılan belgelerin tek tek mikro filmlerinin çekildiğini belirten Alan, şöyle devam etti:

''Çalışmalarımızda tüm evraklar, defterler ve yırtık evrakları birbirinden ayırarak ve her birinin fotokopisini ve mikrofilmini çekerek bilgisayar ortamına aktarıyoruz. Belgeler, Rektörlükce hazırlanan özel bir programla bilgisayar ortamında saklanıyor. Belgelerin orjinalleri de ayrıca KAYTAM adına yapılacak olan özel bir binada sergilenecek. Bu binanın yapımını Kayserili hayırsever bir iş adamımız üstlenecek.''

Yaklaşık 50 bin civarındaki arşiv belgesini 3 Temmuzdan itibaren mikrofilme alarak tasnifini yapmaya başladıklarını kaydeden Doç. Dr. Gülbadi Alan, sözlerini şöyle tamamladı:

''Çalışmalarımızı Tarih Bölümü ile ortaklaşa yapıyoruz. Çalışmamızın ilk aşamasının yüzde 80'i tamamlandı ama daha yapılacak çok iş var. Özetler bilgisayara girilecek, düzenlenecek. Ermenice belgeler de var onlar Türkçe'ye çevrilecek. Bütün hepsi bittikten sonra belki çok düşük bir ücret karşılığında isteyen herkes tüm bu bilgileri kullanılabilecek.

Yaklaşık 50 bin belgenin içinde vakıflarla ilgili belgeler çoğunlukta. Şunu açık yüreklilikle söyleyebilirim ki bu belgeler hizmete açıldıktan sonra Kayseri'de çok şey değişecek. Çalışmalarımıza baktığımızda Kayseri'nin 100-150 yılına ışık tutacak çok önemli belgeler var.''

Arşivi incelediklerinde Osmanlı Devleti'nin arşiv tutmada çok ileri seviyelerde olduğunu gördüklerini vurgulayan Alan, sözlerini şöyle tamamladı:

''Osmanlı Devleti arşiv tutmada çok ileriymiş. Bunun en iyi kanıtı elimizde. Bazı belgeler ıslanmış ama yırtılmamış. O dönemde kullanılan kağıtlar çok kaliteli. Osmanlı'nın kullandığı kağıt kalitesi günümüzde bile yok. Çalışmaya bu tempoyla devam edersek 2010 yılı haziran ayına bu belgelerin mikrofilme alınması işlemlerini tamamlayacağız. Bu belgelerin çevirileri de 5-6 yıl içinde ancak tamamlanacaktır.''

Bu haber 998 kez okundu.

Steve Jobs’u kim oynayacak?24 Ekim 2014 17:39
Steve Jobs’un hayatını anlatan filmin başrolü belli oldu. Filmde Jobs’u İngiliz aktör Chistian Bale canlandıracak.
Şiir günleri bitti, en iyi şairler seçildi24 Ekim 2014 13:07
Türkiye Yazarlar Birliği (TYB) İstanbul Şubesi ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Daire Başkanlığı tarafından düzenlenen Şiir Günleri etkinliği kapsamında, Cumhuriyet döneminin en sevilen 12 şiiri belirlendi.
Belçika basını rövanştan umutlu24 Ekim 2014 11:52
Trabzonspor'un Lokeren'i yenmesi Belçika basınını üzmedi. Belçikalılar dün akşamki maçı kaybetse de rövanşı alacaklarını düşünüyor.
Altın Boynuz Türk Film Festivali başladı24 Ekim 2014 10:57
Bu yıl ilk kez düzenlenen festivalde, 28 Ekim'e kadar 10 uzun metrajlı film Kanadalı seyircilerle buluşacak
İdil Biret'ten UNESCO'da piyano resitali24 Ekim 2014 10:53
Piyanist Biret, Cumhuriyet'in 91. kuruluş yıl dönümü dolayısyla UNESCO'da resital verdi. Piyanist İdil Biret, Cumhuriyet'in kuruluşunun 91. yıl dönümü dolayısıyla Birleşmiş Milletler Eğitim Bilim ve Kültür Kurumu (UNESCO) nezdindeki Türkiye Daimi Temsilciliği'nin düzenlediği programda resital verdi.
Yunanistan’da Türk filmleri rüzgarı24 Ekim 2014 10:06
Yunanistan'ın başkenti Atina'da düzenlenen Türk Filmleri Haftası, birçok ünlü ismin katılımıyla başladı.
Cengiz Han'ın işgali atmosferi temizledi24 Ekim 2014 09:57
Yeni bir araştırma, 13 ve 14'üncü yüzyılda yaşanan Moğol işgalinin, atmosferi 700 milyon ton karbondioksitten temizlediğini ortaya koydu.
TRT'ye Cimbom baskını! Görevden alındı24 Ekim 2014 08:33
TRT'nin yayın hakları D-Smart'ta olan Galatasaray-Dortmund maçını TRT Spor'un internet sitesi üzerinden yayınlanmasının yankıları sürüyor.
Çölaşan'dan Erdoğan'a büyük terbiyesizlik24 Ekim 2014 07:13
New York Times'ta yer alan skandal karikatürü köşesine taşıyan Emin Çölaşan, Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Erdoğan hakkında terbiyesizlik olarak nitelenebilecek ifadeler kullandı.
Hababam Sınıfı filmi gerçek oldu24 Ekim 2014 06:46
Türkiye sinemasının efsane yapımları arasında yer alan Hababam Sınıfı, İstanbul Beylikdüzü'bde gerçek oldu.
Kanal D bir diziyi daha yayından kaldırdı23 Ekim 2014 21:40
Kanal D'nin iddialı dizisinin ömrü 7 bölüm sürdü. Benim Adım Gültepe dizisi yayından kaldırıldı.
Abdülkadir Selvi: IŞİD'in babası Amerika, annesi Esed yönetimidir23 Ekim 2014 21:37
Yeni Şafak Gazetesi Ankara Temsilcisi Abdülkadir Selvi, IŞİD’in babasının ABD, annesinin ise Esed yönetimi olduğunu söyledi. Selvi, ABD’nin IŞİD üzerinden İslam dünyasında yeni bir dizayn yapmaya çalıştığını ifade etti.
'Yıldırım' talimat! F.Bahçe'den 2 flaş hamle
Galatasaray başkanını seçiyor!
Kurtulmuş: Türkiye artık erteleyemez
Ebola'yı yenen hemşire Obama'yla görüştü
Doping şoku! Madalyası geri alınacak!
Erdoğan Estonya'dan ayrıldı
Kobani eylemlerine 5 tutuklama
ÖSO'nun Kobani'ye gitmesini destekleriz
F.Bahçe taraftarı G.Saray'da baklava dağıttı
Kasımpaşa'nın Konya keyfi!
Putin: ABD bindiği dalı kesti!
Semih'ten Prandelli ve Burak'a gönderme
İsrail askeri Filistinli genci öldürdü!
Belediye Başkanı paniğe karşı metroya bindi
'Yaka paça dışarı atılan kızım aklıma geldi'
Kadın mahkum hastaneden firar etti
Ebola için ilk deneme Aralık'ta
ABD'den IŞİD'e 18 hava saldırısı!
Karabük, Akhisar'ı 90+2'de yıktı!
Somalı madencilerin ücretleri hesabına yatırıldı
Kılıçdaroğlu siyasi çıkarları uğruna karalama yapıyor
Peşmerge: Tek gidiş yolumuz Türkiye
İranlı komutandan Türkiye'ye suçlama
Galatasaray'da flaş ayrılık iddiası!
Erdoğan Estonya Parlamentosu'nu ziyaret etti
ABD: İddiaları çok ciddiye alıyoruz!
10 kişilik toplu intihar girşimi
Bir büyük proje daha hayata geçiyor!
Çin'den ebola salgınına karşı 82 milyon $
Memet Ali Alabora bakın nerede ortaya çıktı!
İki ülkeye daha 'Sarı toz' gönderildi
Trabzon'dan Mersin'e sert cevap!
Mısır'daki bombalı saldırıda 26 asker öldü
O AB ülkesi de Filistin'i tanıyor
Prandelli'den flaş açıklama! Bu kez...
Hakkari'de 1 terörist teslim oldu
Saatleri siz değil, telefonunuz kendi geri alsın!
Ünal Aysal hakkında bomba iddia!
IŞİD yüzünden 90 yıllık adını değiştirdi
Sağlık Bakanlığı'ndan 'sarı toz' açıklaması!
İstanbul Valiliği'nden toz açıklaması
TSK: Askere ateş açıldı
Şampiyonlar Ligi'nde şike depremi
ÖSO ile Esed güçleri çatıştı: 17 ölü
25 milyon çocuğa aşı yapılacak
Ümit Özat'a kadın yardımcı hoca
Balıkçıların ağına öyle bir cisim takıldı ki...
Polise uzun namlulu silahla ateş açıldı
Şehzade Mustafa nasıl öldürüldü?
İspanya-Fas sınırında göçmen gerginliği
Ankara'da polise ateş açıldı!
Merkez Bankası Davutoğlu'na brifing verecek
İstanbullular dikkat! Saatte 100 km'yi bulacak...
Steve Jobs’u kim oynayacak?
Mısır'da bombalı saldırı: 13 asker öldü
Barcelona taraftarı Real'inkinden daha çok!
Fenerbahçe - Barcelona biletleti satışa çıkıyor
Mahkemeden flaş Uzan kararı
Baklavadan sonra yeni kriz!
İstanbul'da doluluk arttı konaklama ucuzladı