Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

Hükümetten çift maaş müjdesi Altın yükselişte G.Saray'a sürpriz başkan adayı Celal KazdağlıSeni 'Biji Obama'ya kim mahkum etti?
Şehrin geçmişi bu çuvallarda saklı
Şehrin geçmişi bu çuvallarda saklı
8 Eylül 2009 Salı 12:20
Güncellenme Tarihi 21 Ekim 2014 Salı 07:38
Kayseri tarihinin 100-150 yılına ışık tutacak belgelerin bulunduğu 350-400 çuval belge, Erciyes Üniversitesi Kayseri ve Yöresi Tarih Araştırmaları Merkezi (KAYTAM) tarafından incelenmeye başlandı

Erciyes Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi ve KAYTAM Başkanı Doç. Dr. Gülbadi Alan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 3-4 yıl önce 2 ayrı tarihi yapının odalarından çıkan çuvallar dolusu Osmanlıca belgeyi KAYTAM olarak tasnif etmeye ve belgeleri mikrofilme almaya başladıklarını söyledi.

Kayseri tarihi bakımından oldukça önemli ve özel bir arşivi incelediklerini söyleyen Alan, belgelerin en eskisinin 1841, en yenisinin ise 1921 yılına ait olduğunu bildirdi.

Bu çalışma tamamlandığında bulunduğu şehrin arşivine sahip ilk üniversitenin Erciyes Üniversitesi olacağını kaydeden Alan, şunları söyledi:

''Bu belgeler 3-4 yıl önce Vezirhanı ve Köşk Medreseleri'nde bulunmuş. Erciyes Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Metin Hülagü ve Doç. Dr. Şakir Batmaz hocalarımızın girişimleri ile üniversitemize getirildi. Bu zamana kadar depoda tutulan çuvallar boşaltılarak temizlendi. Çuvalları yaklaşık 50 kişilik bir ekip tarafından açtık. İçinde padişah fermanları ve defterlerin bulunduğu Osmanlı belgeleri tek tek fırçalandı ve tasniflendi. Temizlenen belgeler düzeltilerek paketlendi. Düzeltme işleminde asla ütü kullanmadık. Çünkü belgeler hem çok eski hem de çok değerli. Ütü kullanırsak belgeleri yakma ihtimalimiz vardı. Bu konuda Başbakanlık Osmanlı Arşivi'nde bir görevliye danıştık. O da bizimle aynı fikirdeydi, belgeleri ütülemeden düzeltmemizi söyledi ve biz de öyle yaptık.''

-50 BİN BELGE OKUNACAK

Açılan çuvallardan çıkarılan belgelerin tek tek mikro filmlerinin çekildiğini belirten Alan, şöyle devam etti:

''Çalışmalarımızda tüm evraklar, defterler ve yırtık evrakları birbirinden ayırarak ve her birinin fotokopisini ve mikrofilmini çekerek bilgisayar ortamına aktarıyoruz. Belgeler, Rektörlükce hazırlanan özel bir programla bilgisayar ortamında saklanıyor. Belgelerin orjinalleri de ayrıca KAYTAM adına yapılacak olan özel bir binada sergilenecek. Bu binanın yapımını Kayserili hayırsever bir iş adamımız üstlenecek.''

Yaklaşık 50 bin civarındaki arşiv belgesini 3 Temmuzdan itibaren mikrofilme alarak tasnifini yapmaya başladıklarını kaydeden Doç. Dr. Gülbadi Alan, sözlerini şöyle tamamladı:

''Çalışmalarımızı Tarih Bölümü ile ortaklaşa yapıyoruz. Çalışmamızın ilk aşamasının yüzde 80'i tamamlandı ama daha yapılacak çok iş var. Özetler bilgisayara girilecek, düzenlenecek. Ermenice belgeler de var onlar Türkçe'ye çevrilecek. Bütün hepsi bittikten sonra belki çok düşük bir ücret karşılığında isteyen herkes tüm bu bilgileri kullanılabilecek.

Yaklaşık 50 bin belgenin içinde vakıflarla ilgili belgeler çoğunlukta. Şunu açık yüreklilikle söyleyebilirim ki bu belgeler hizmete açıldıktan sonra Kayseri'de çok şey değişecek. Çalışmalarımıza baktığımızda Kayseri'nin 100-150 yılına ışık tutacak çok önemli belgeler var.''

Arşivi incelediklerinde Osmanlı Devleti'nin arşiv tutmada çok ileri seviyelerde olduğunu gördüklerini vurgulayan Alan, sözlerini şöyle tamamladı:

''Osmanlı Devleti arşiv tutmada çok ileriymiş. Bunun en iyi kanıtı elimizde. Bazı belgeler ıslanmış ama yırtılmamış. O dönemde kullanılan kağıtlar çok kaliteli. Osmanlı'nın kullandığı kağıt kalitesi günümüzde bile yok. Çalışmaya bu tempoyla devam edersek 2010 yılı haziran ayına bu belgelerin mikrofilme alınması işlemlerini tamamlayacağız. Bu belgelerin çevirileri de 5-6 yıl içinde ancak tamamlanacaktır.''

Bu haber 997 kez okundu.

Mesnevi Azericeye çevrildi21 Ekim 2014 11:25
Mevlana'nın dünyaca tanınan eseri Mesnevi'nin Azerice baskısının yayımlandığı, eserin çevrildiği dil sayısının 23'e ulaştığı bildirildi.
Cüneyt Özdemir'in Yasin Börü sorusuna tepkiler dinmiyor21 Ekim 2014 07:29
Yasin Börü'nün annesine "oğlunuz gerçekten IŞİD'çi miydi" şeklinde bir soru soran Cüneyt Özdemir'e sosyal medyadan yoğun tepki gelmeye devam ediyor.
Paralel ve ulusalcı medyadan TRT ŞEŞ operasyonu!21 Ekim 2014 05:57
Çözüm Süreci'ni yıpratmaya çalışan paralel ve ulusalcı medya TRT 6'ya atanan yeni haber müdürü üzerinden yeni operasyona başladı.
Mesnevi Azericeye çevrildi20 Ekim 2014 17:12
Mevlana'nın dünyaca tanınan eseri Mesnevi'nin Azerice baskısının yayımlandığı, eserin çevrildiği dil sayısının 23'e ulaştığı bildirildi.
Andrè Rieu, Klasik Müziğe Doyuracak20 Ekim 2014 16:49
Andrè Rieu ve Johann Strauss Orkestrası Kasım’da Türkiye’ye geliyor.
Özgürel: Çözüm süreci konjonktürel değildir cümlesi anlamlı20 Ekim 2014 15:36
A Haber'de yayınlanan Medya Dünyası programına Gazeteci - Yazar Avni Özgürel konuk oldu. Programda Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun Pazar günü 'Akil İnsanlar' ile yaptığı görüşme masaya yatırıldı.
Reaksiyon ekibi özel izinle çekim yaptı20 Ekim 2014 15:34
Reaksiyon’un bu akşam ekrana gelecek yeni bölümünde Yurdaer Okur’un canlandırdığı İstihbarat Başkanı Gürkan Erman, saat tamir edeceği bir sahneyle ekranda olacak. Bu sahne çok özel bir izinle, özel bir atölyede çekildi…
Bugün'ün maaş hesabı!20 Ekim 2014 12:00
Bugün Gazetesi, memur maaşlarından bir unsura yapılan zam ile milletvekili maaşına yapılan zammı kıyasladı.
Tılsımlı eşyalar Roma'da sergileniyor20 Ekim 2014 11:53
İtalya'nın başkenti Roma'da açılan "Tılsımlar ve Olağanüstü Eşyalar" sergisi ilgi görüyor.
Amerikalı gazeteci Suruç'ta hayatını kaybetti20 Ekim 2014 06:37
Terör örgütü IŞİD ile bazı Kürt gruplar arasındaki çatışmaları takip etmek amacıyla Şanlıurfa'nın Suruç ilçesine gelen ABD'li muhabir Serana Shim, ilçede geçirdiği trafik kazasında yaşamını yitirdi.
Nazlı Ilıcak'ın bugünkü yazısını mutlaka okuyun!18 Ekim 2014 12:53
Nazlı Ilıcak'ın bugünkü köşesi sosyal medyada alay konusu oldu. Ilıcak'ın Bugün gazetesindeki köşesinde, yalanlanan yazıları sonucu dört farklı tekzip metni yayınlandığı görüldü.
Karabulut ailesinden Perihan Mağden'e dava18 Ekim 2014 12:43
Münevver Karabulut ailesi Taraf yazarı Perihan Mağden'in geçtiğimiz günlerde Cem Garipoğlu'nu konu alan yazısında Karabulut ailesini eleştirmesini mahkemeye taşıyor.
Asansörlerde "kimlik kartı" dönemi
Hükümetten çift maaş müjdesi
Rekor ikramiye huzur getirmedi
Altın yükselişte
LG duygusal reaksiyonlu telefon üretti
Android 5.0 hangi ceplere gelecek
Nicolas Cage: Lütfen filmimi izlemeyin!
''Cep''te imalat başvurusunda rekor artış
Juventus ilk kez puan kaybetti
Erdoğan: Yasin için neden sesiniz çıkmadı?
Genç yıldız kiralık gidecek
Audi'den sürücüsüz devrim!
Mesnevi Azericeye çevrildi
IŞİD yine taktik değiştirdi
BM Genel Sekreterliği seçimi 2016'da yapılacak
Gol atan en genç futbolcu
Ermeni cemaatinde patrik kavgası
Her beş dakikada bir çocuk yaşamını yitiriyor
'Sıkıysa Yakala' İstanbul'da gerçek oldu!
G.Saray'a sürpriz başkan adayı
Şehit asker törenle uğurlandı
Kayıp dağcıyı arama çalışmaları sürüyor
5 kişi mantardan zehirlendi!
HDP heyeti İmralı Adası'na gitti
Süper Lig'de gol krizi var!
Boz Baykuşlar'a NBA patentli oyuncu
Menderes Türel: Birbirimize el değil dil uzatıyoruz
Otomotivde işler rayına giriyor
Ülker Çokoprens tanınmış marka oldu
İdmanda gözyaşlarını tutumadı
Beyaz Fırın Office 365 ile lezzetini katladı
Erste Grup Yatırımcı Konferansı’nda Türkiye rüzgarı esti
Sergen Yalçın'ın Fenerbahçe iddiası!
DEİK Başkanı Vardan AA Finans Masası'na konuk olacak
Trakya Cam ‘Değişimin Gücü’ toplantısında iş ortaklarıyla buluştu
Öztürk ailesinden Ankara'da Uzaltaş ile işbirliği
Sony Xperia Z3'ün Türkiye fiyatı ve çıkış tarihi
Nihat Kahveci boşandı
Real kancayı Alaba'ya taktı!
Platini: Altın Top bir Alman futbolcuya verilmeli
Vidal adım adım Premier Lig'e
Bayern Münih Roma'yı yakabilecek mi?
Barcelona, Ajax karşısında!
Borsa İstanbul güne yatay başladı
Cumhuriyet tarihinde bir ilk!
BM'den İsrail'in ihlallerine inceleme
Ferhat Arıcan cimnastik tarihine geçti
ABD'den PKK'ya şok mesaj!
Gülben Ergen'den'den Mustafa Erdoğan'a yanıt
Son seçim anketinde sürpriz sonuç
CHP'liler adliyeyi tuzladı
Günde bir kivi birçok derde deva
G.Saray'a meşale cezası
'Patronum sen değilsin'
İş arayanlara Facebook uyarısı!
Devler Ligi'nde üçüncü randevu
Anne adayları dikkat!
Fenerbahçeli oyuncu yolcu
Erzurum -7'yi gördü
Barcelona namağlup tek takımı
Fetih'ten BM'ye uyarı
Fok balıkları gripten ölüyor
Karadayı'nın Feride'si şarkı söyledi
Messi 60 yıllık rekoru kırmak üzere
Validebağ korusuna sabah saatlerinde iş makinesi girdi
Firar eden 274 mahkum hala aranıyor
Yargıya taze kan!
Salon buz kesti! Kimse alkışlamadı