Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

Onur Kıvrak'dan zehir zemberek sözler Trabzonspor maçında olay! Ekrem Dumanlı'nın kardeşi gözaltında! Celal Kazdağlıİstanbul sermayesi yol ayrımında
Şehrin geçmişi bu çuvallarda saklı
Şehrin geçmişi bu çuvallarda saklı
8 Eylül 2009 Salı 12:20
Güncellenme Tarihi 22 Eylül 2014 Pazartesi 11:35
Kayseri tarihinin 100-150 yılına ışık tutacak belgelerin bulunduğu 350-400 çuval belge, Erciyes Üniversitesi Kayseri ve Yöresi Tarih Araştırmaları Merkezi (KAYTAM) tarafından incelenmeye başlandı

Erciyes Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi ve KAYTAM Başkanı Doç. Dr. Gülbadi Alan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 3-4 yıl önce 2 ayrı tarihi yapının odalarından çıkan çuvallar dolusu Osmanlıca belgeyi KAYTAM olarak tasnif etmeye ve belgeleri mikrofilme almaya başladıklarını söyledi.

Kayseri tarihi bakımından oldukça önemli ve özel bir arşivi incelediklerini söyleyen Alan, belgelerin en eskisinin 1841, en yenisinin ise 1921 yılına ait olduğunu bildirdi.

Bu çalışma tamamlandığında bulunduğu şehrin arşivine sahip ilk üniversitenin Erciyes Üniversitesi olacağını kaydeden Alan, şunları söyledi:

''Bu belgeler 3-4 yıl önce Vezirhanı ve Köşk Medreseleri'nde bulunmuş. Erciyes Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Metin Hülagü ve Doç. Dr. Şakir Batmaz hocalarımızın girişimleri ile üniversitemize getirildi. Bu zamana kadar depoda tutulan çuvallar boşaltılarak temizlendi. Çuvalları yaklaşık 50 kişilik bir ekip tarafından açtık. İçinde padişah fermanları ve defterlerin bulunduğu Osmanlı belgeleri tek tek fırçalandı ve tasniflendi. Temizlenen belgeler düzeltilerek paketlendi. Düzeltme işleminde asla ütü kullanmadık. Çünkü belgeler hem çok eski hem de çok değerli. Ütü kullanırsak belgeleri yakma ihtimalimiz vardı. Bu konuda Başbakanlık Osmanlı Arşivi'nde bir görevliye danıştık. O da bizimle aynı fikirdeydi, belgeleri ütülemeden düzeltmemizi söyledi ve biz de öyle yaptık.''

-50 BİN BELGE OKUNACAK

Açılan çuvallardan çıkarılan belgelerin tek tek mikro filmlerinin çekildiğini belirten Alan, şöyle devam etti:

''Çalışmalarımızda tüm evraklar, defterler ve yırtık evrakları birbirinden ayırarak ve her birinin fotokopisini ve mikrofilmini çekerek bilgisayar ortamına aktarıyoruz. Belgeler, Rektörlükce hazırlanan özel bir programla bilgisayar ortamında saklanıyor. Belgelerin orjinalleri de ayrıca KAYTAM adına yapılacak olan özel bir binada sergilenecek. Bu binanın yapımını Kayserili hayırsever bir iş adamımız üstlenecek.''

Yaklaşık 50 bin civarındaki arşiv belgesini 3 Temmuzdan itibaren mikrofilme alarak tasnifini yapmaya başladıklarını kaydeden Doç. Dr. Gülbadi Alan, sözlerini şöyle tamamladı:

''Çalışmalarımızı Tarih Bölümü ile ortaklaşa yapıyoruz. Çalışmamızın ilk aşamasının yüzde 80'i tamamlandı ama daha yapılacak çok iş var. Özetler bilgisayara girilecek, düzenlenecek. Ermenice belgeler de var onlar Türkçe'ye çevrilecek. Bütün hepsi bittikten sonra belki çok düşük bir ücret karşılığında isteyen herkes tüm bu bilgileri kullanılabilecek.

Yaklaşık 50 bin belgenin içinde vakıflarla ilgili belgeler çoğunlukta. Şunu açık yüreklilikle söyleyebilirim ki bu belgeler hizmete açıldıktan sonra Kayseri'de çok şey değişecek. Çalışmalarımıza baktığımızda Kayseri'nin 100-150 yılına ışık tutacak çok önemli belgeler var.''

Arşivi incelediklerinde Osmanlı Devleti'nin arşiv tutmada çok ileri seviyelerde olduğunu gördüklerini vurgulayan Alan, sözlerini şöyle tamamladı:

''Osmanlı Devleti arşiv tutmada çok ileriymiş. Bunun en iyi kanıtı elimizde. Bazı belgeler ıslanmış ama yırtılmamış. O dönemde kullanılan kağıtlar çok kaliteli. Osmanlı'nın kullandığı kağıt kalitesi günümüzde bile yok. Çalışmaya bu tempoyla devam edersek 2010 yılı haziran ayına bu belgelerin mikrofilme alınması işlemlerini tamamlayacağız. Bu belgelerin çevirileri de 5-6 yıl içinde ancak tamamlanacaktır.''

Bu haber 995 kez okundu.

Altın portakal adayları açıklandı22 Eylül 2014 18:56
51. Uluslararası Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması'nın adayları açıklandı. Bu yıl ulusal uzun metraj dalında 12 film yarışacak.
Saraybosna'nın en eski camisini TİKA yeniliyor22 Eylül 2014 15:40
Saraybosna'daki "en eski cami" olarak bilinen Fatih Sultan Mehmed Camisi'nde, TİKA tarafından kapsamlı restorasyon çalışması başlatıldı.
Hürriyet yazarı hayatını kaybetti22 Eylül 2014 15:03
Hürriyet gazetesi spor yazarı İlhan Söyler hayata veda etti.
Küçükcan: Esed'i yenmeden IŞİD'i yenemezsiniz22 Eylül 2014 14:25
Marmara Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Talip Küçükcan Ortadoğu’daki istikrarsızlık ortamına dair açıklamalarda bulundu.
‘Aşk-ı Nebî’ Sergisi New York’ta bugün açılıyor22 Eylül 2014 13:24
Nisan ayında Ayasofya ve Topkapı Sarayı’nda gerçekleştirilen ‘Aşk-ı Nebî’ Sergisi İstanbul’un ardından New York’a taşınıyor.
İzleyiciler dizileri önemsiyor ama...22 Eylül 2014 11:27
RTÜK Başkanı Davut Dursun, televizyon kanallarının yeni yayın dönemini değerlendirdi.
Boğaz ok yağmuruna tutuldu22 Eylül 2014 11:04
Kâtibim Festivali kapmasında düzenlenen Osmanlı Tarzı Geleneksel Okçuluk Yarışlarına katılan okçular, hem performanslarıyla hem de geleneksel kostümleriyle izleyenlerin dikkatini çekti.
Kurtlar Vadisi'nde büyük sürpriz!21 Eylül 2014 23:07
Ekranların fenomen dizisi Kurtlar Vadisi Pusu'da bir anda ortadan kaybolan Tuncay Kantarcı diziye geri dönüyor...
7.5 yıllık hukuk savaşı sonuçlandı21 Eylül 2014 10:31
Kemal Sunal’ın eşi ve 2 çocuğunun yapımcı Şerafettin Gür’e telif haklarına ilişkin açtığı dava 7.5 yıl sonra sonuçlandı.
Utanç Müzesi'ne yoğun ilgi21 Eylül 2014 10:18
Çankaya Belediyesi Çağdaş Sanatlar Merkezi’nin bu yıl beşinci kez ev sahipliği yaptığı Utanç Müzesi yoğun ilgi görüyor.
Gülenciler hangi sürpriz kanalı satın alıyor?20 Eylül 2014 15:22
Ekonomik sıkıntıları devam eden Artı 1 TV'le, Gülen grubuna yakın bir iş adamı arasında satış görüşmeleri yapıldığı iddia edildi.
İçimizdeki İrlandalı Cengiz Çandar!20 Eylül 2014 13:04
Radikal gazetesinin internet yazarı Cengiz Çandar bugünkü yazısındaki Rojova muhabbetiyle "İçimizdeki İrlandalı" dedirtti.
Onur Kıvrak'dan zehir zemberek sözler
A Haber'e sansür gibi ceza!
PKK Müslüman Kürdistan'dan Defol
Türkiye IŞİD,Suriyeli ve Iraklı mülteci gündemiyle çalkalanıyor
9'uncu sınıf öğrencileri dikkat!
Kritik toplantı sona erdi
Trabzonspor maçında olay!
WhatsApp o ülkede yasaklandı
Maden işçileri oturma eylemi başlattı
Atatürk Havalimanı'nda sistem arızası uçuşları aksattı
Trabzonspor puanı zor kurtardı!
Londra’nın Metro durakları otel oluyor
G.Saraylı yöneticiden 4 iddiaya cevap
Alman basınından büyük küstahlık!
Doktorlar şaştı! 105 milyonda 1 ihtimal gerçekleşti
Türk vatandaşına IŞİD gözaltısı
Gazze'de 100 binden fazla Filistinli evsiz
Bedii ve 104 İhvan mensubu Ceza Mahkemesi'ne sevk edildi
13 polis gözaltına alındı
Memurlar yarın greve gidiyor
Ortaöğretimde başörtüsü serbest
CHP'de il teşkilatı görevden alındı
Erdoğan o görüşmeyi iptal etti
Sınırda 'pes artık' dedirten olay
Afganistan'ın yeni devlet başkanı halka hitap etti
Altın portakal adayları açıklandı
HDP'li Aysel Tuğluk Suruç'ta asker taşladı
Trabzon'dan sürpriz 11!
Ekrem Dumanlı'nın kardeşi gözaltında!
Dikkat! Yedi kentte elektrik kesintisi
Irak'ta IŞİD'e ağır darbe!
Dev ortaklık sona erdi! Hisselerin tamamını satın alıyor
Altının kilogramı 87 bin 600 lira oldu
Komutandan Gültan Kışanak'a tokat gibi cevap
Vize başvurusunda bulunacaklar dikkat!
Roma, genç yeteneği kaptı!
Kuşadası'nda 115 kaçak kurtarıldı
İsrail karşıtı İngiliz siyasetçi partisinden uzaklaştırıldı
Katar'a Dünya Kupası şoku
Teröristlerden askerlere taciz ateşi
Patlayan su borusu yolu çökertti!
Meclis Irak ve Suriye tezkerelerini bekliyor
AK Parti gençler için harekete geçiyor
İran ile ABD 2 yıl gizli görüşmüş!
Kanser hastalarına yeni umut
3 günde 10 milyon satarak rekor kırdı
Bu yarıklar korkutuyor
Beşiktaş, 3 takım satın alacak
Serin ve yağışlı hava geliyor
Davutoğlu milletvekilleri ile görüşecek
Kürtçe eğitime ilk başvuru!
Kılıçdaroğlu kurban bağışını Kızılay'a yaptı
Facebook haber akışını değiştiriyor
Gripten korunmak için altın kural
Kerry'den flaş Türkiye açıklaması
YouTube'a müthiş özellik
Hajrovic'e ince gönderme!
5 dakikada 1 metre 20 santim lahmacun yedi!
Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi'nde yeni dönem
Asırlık lezzet 'cevizli helva' tescillenecek
Aşık Şeref Taşlıova’ya Veda
Yaşlanan nüfus, sağlık sistemi için alarm veriyor
Acı biberden reçel yaptı
Vali Mutlu, takipçilerini üzmeyecek
Motosiklet kazası ailesini aldı