Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

ABD, İsrail'le ilgili o kararını uzattı İSKİ'den '60 günlük su' iddiasına cevap BM’den İsrail'i köşeye sıkıştıran karar! Ömer AltaşTeslim olanlara demokrasi, savaşanlara hegemonya!
Şehrin geçmişi bu çuvallarda saklı
Şehrin geçmişi bu çuvallarda saklı
8 Eylül 2009 Salı 12:20
Güncellenme Tarihi 10 Mayıs 2014 Cumartesi 23:18
Kayseri tarihinin 100-150 yılına ışık tutacak belgelerin bulunduğu 350-400 çuval belge, Erciyes Üniversitesi Kayseri ve Yöresi Tarih Araştırmaları Merkezi (KAYTAM) tarafından incelenmeye başlandı

Erciyes Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi ve KAYTAM Başkanı Doç. Dr. Gülbadi Alan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 3-4 yıl önce 2 ayrı tarihi yapının odalarından çıkan çuvallar dolusu Osmanlıca belgeyi KAYTAM olarak tasnif etmeye ve belgeleri mikrofilme almaya başladıklarını söyledi.

Kayseri tarihi bakımından oldukça önemli ve özel bir arşivi incelediklerini söyleyen Alan, belgelerin en eskisinin 1841, en yenisinin ise 1921 yılına ait olduğunu bildirdi.

Bu çalışma tamamlandığında bulunduğu şehrin arşivine sahip ilk üniversitenin Erciyes Üniversitesi olacağını kaydeden Alan, şunları söyledi:

''Bu belgeler 3-4 yıl önce Vezirhanı ve Köşk Medreseleri'nde bulunmuş. Erciyes Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Metin Hülagü ve Doç. Dr. Şakir Batmaz hocalarımızın girişimleri ile üniversitemize getirildi. Bu zamana kadar depoda tutulan çuvallar boşaltılarak temizlendi. Çuvalları yaklaşık 50 kişilik bir ekip tarafından açtık. İçinde padişah fermanları ve defterlerin bulunduğu Osmanlı belgeleri tek tek fırçalandı ve tasniflendi. Temizlenen belgeler düzeltilerek paketlendi. Düzeltme işleminde asla ütü kullanmadık. Çünkü belgeler hem çok eski hem de çok değerli. Ütü kullanırsak belgeleri yakma ihtimalimiz vardı. Bu konuda Başbakanlık Osmanlı Arşivi'nde bir görevliye danıştık. O da bizimle aynı fikirdeydi, belgeleri ütülemeden düzeltmemizi söyledi ve biz de öyle yaptık.''

-50 BİN BELGE OKUNACAK

Açılan çuvallardan çıkarılan belgelerin tek tek mikro filmlerinin çekildiğini belirten Alan, şöyle devam etti:

''Çalışmalarımızda tüm evraklar, defterler ve yırtık evrakları birbirinden ayırarak ve her birinin fotokopisini ve mikrofilmini çekerek bilgisayar ortamına aktarıyoruz. Belgeler, Rektörlükce hazırlanan özel bir programla bilgisayar ortamında saklanıyor. Belgelerin orjinalleri de ayrıca KAYTAM adına yapılacak olan özel bir binada sergilenecek. Bu binanın yapımını Kayserili hayırsever bir iş adamımız üstlenecek.''

Yaklaşık 50 bin civarındaki arşiv belgesini 3 Temmuzdan itibaren mikrofilme alarak tasnifini yapmaya başladıklarını kaydeden Doç. Dr. Gülbadi Alan, sözlerini şöyle tamamladı:

''Çalışmalarımızı Tarih Bölümü ile ortaklaşa yapıyoruz. Çalışmamızın ilk aşamasının yüzde 80'i tamamlandı ama daha yapılacak çok iş var. Özetler bilgisayara girilecek, düzenlenecek. Ermenice belgeler de var onlar Türkçe'ye çevrilecek. Bütün hepsi bittikten sonra belki çok düşük bir ücret karşılığında isteyen herkes tüm bu bilgileri kullanılabilecek.

Yaklaşık 50 bin belgenin içinde vakıflarla ilgili belgeler çoğunlukta. Şunu açık yüreklilikle söyleyebilirim ki bu belgeler hizmete açıldıktan sonra Kayseri'de çok şey değişecek. Çalışmalarımıza baktığımızda Kayseri'nin 100-150 yılına ışık tutacak çok önemli belgeler var.''

Arşivi incelediklerinde Osmanlı Devleti'nin arşiv tutmada çok ileri seviyelerde olduğunu gördüklerini vurgulayan Alan, sözlerini şöyle tamamladı:

''Osmanlı Devleti arşiv tutmada çok ileriymiş. Bunun en iyi kanıtı elimizde. Bazı belgeler ıslanmış ama yırtılmamış. O dönemde kullanılan kağıtlar çok kaliteli. Osmanlı'nın kullandığı kağıt kalitesi günümüzde bile yok. Çalışmaya bu tempoyla devam edersek 2010 yılı haziran ayına bu belgelerin mikrofilme alınması işlemlerini tamamlayacağız. Bu belgelerin çevirileri de 5-6 yıl içinde ancak tamamlanacaktır.''

Bu haber 992 kez okundu.

İran çağdaş sanatı İstanbul'a geliyor23 Temmuz 2014 16:56
İranlı sanatçıların çağdaş sanat fuarlarında yıldızı parlamaya devam ederken, bu yıl ikincisi düzenlenecek ArtInternational'a aralarında Şirin Neşat'ın da bulunduğu İranlı sanatçılar konuk geliyor.
"Dünya Mazlumları Fotoğraf Sergisi"23 Temmuz 2014 14:41
MAZLUMDER, Müslümanların maruz kaldığı zulümlere dikkati çekmek için fotoğraf sergisi açtı
Kristal Elma heyecanı için geri sayım başladı23 Temmuz 2014 13:06
Reklam, medya, pazarlama ve iletişim dünyasının tüm paydaşlarının buluştuğu Kristal Elma Yaratıcılık Festivali, 17-18-19 Eylül'de Santralİstanbul'da yapılacak.
Cehennem Melekleri'nden dev kadro afişi23 Temmuz 2014 12:57
Aksiyon tutkunlarının heyecanla beklediği 'Cehennem Melekleri 3' filminden yeni bir afiş daha paylaşıldı.
Zaman, operasyonları çarpıtmak için çırpınıyor!23 Temmuz 2014 12:22
Zaman gazetesinin paralel örgüt iddialarına ilişkin yürütülen soruşturmayla birlikte gerçekleşen gözaltıları çarpıtma gayreti dikkat çekti.
Koru'dan gecikmeli kara gün nasihati!23 Temmuz 2014 11:32
Fehmi Koru, Gülen çevresinin siyasi düzeni bozma eylemlerini sürdürme çabalarının işi operasyon noktasına taşıdığını belirtip, meydan okumayı sürdürmelerine dikkat çekti.
BBC muhabirine canlı yayında saldırı23 Temmuz 2014 10:46
BBC Arapça muhabiri Firas al-Khatib, canlı yayında bir kişinin tepkisine uğradı.
Zamancılara zor sorular23 Temmuz 2014 10:41
Yazdığı kitaplarla paralel yapıyı deşifre eden eski Zaman Gazetesi çalışanı yazar Selim Çorkalı Twitter'da Zaman'cılara zor sorular yöneltti.
Taraf gazetesine haciz şoku23 Temmuz 2014 10:02
Taraf Gazetesi, Anadolu Ajansı (AA) aboneliği nedeniyle yaklaşık 60 bin TL borcunu iki yıldır ödemediği için icralık oldu.
Canlı yayında büyük tartışma!23 Temmuz 2014 09:25
İdris Bal ile Abdülkadir Selvi arasında çok sert bir tartışma yaşandı. İkili birbirine ağır sözler etti.
Cübbeli Ahmet'ten canlı yayında sürpriz23 Temmuz 2014 09:20
Cübbeli Ahmet Hoca kendisine hediye edilen sakal-ı şerifi gösterdi.
Ünlü spor yazarı hayatını kaybetti!23 Temmuz 2014 08:19
Türk spor basınına uzun yıllar hizmet vermiş önemli kalemlerinden Hayati Telgeren yaşamını yitirdi.
İzmir'de korkutan yangın
ABD, İsrail'le ilgili o kararını uzattı
İSKİ'den '60 günlük su' iddiasına cevap
IMF'den ABD'ye şok!
Yargıtay’dan ‘imam’ açıklaması