Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

Emekli maaşlarına düzenleme geliyor! Kayıp 5 genç olayıyla ilgili flaş gelişme Başbakanın bilgisayarı çalındı! Hikmet Gök‘Olmadı’ Hayrünnisa Hanım ‘olmadı’!
Şehrin geçmişi bu çuvallarda saklı
Şehrin geçmişi bu çuvallarda saklı
8 Eylül 2009 Salı 12:20
Güncellenme Tarihi 21 Ağustos 2014 Perşembe 16:01
Kayseri tarihinin 100-150 yılına ışık tutacak belgelerin bulunduğu 350-400 çuval belge, Erciyes Üniversitesi Kayseri ve Yöresi Tarih Araştırmaları Merkezi (KAYTAM) tarafından incelenmeye başlandı

Erciyes Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi ve KAYTAM Başkanı Doç. Dr. Gülbadi Alan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 3-4 yıl önce 2 ayrı tarihi yapının odalarından çıkan çuvallar dolusu Osmanlıca belgeyi KAYTAM olarak tasnif etmeye ve belgeleri mikrofilme almaya başladıklarını söyledi.

Kayseri tarihi bakımından oldukça önemli ve özel bir arşivi incelediklerini söyleyen Alan, belgelerin en eskisinin 1841, en yenisinin ise 1921 yılına ait olduğunu bildirdi.

Bu çalışma tamamlandığında bulunduğu şehrin arşivine sahip ilk üniversitenin Erciyes Üniversitesi olacağını kaydeden Alan, şunları söyledi:

''Bu belgeler 3-4 yıl önce Vezirhanı ve Köşk Medreseleri'nde bulunmuş. Erciyes Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Metin Hülagü ve Doç. Dr. Şakir Batmaz hocalarımızın girişimleri ile üniversitemize getirildi. Bu zamana kadar depoda tutulan çuvallar boşaltılarak temizlendi. Çuvalları yaklaşık 50 kişilik bir ekip tarafından açtık. İçinde padişah fermanları ve defterlerin bulunduğu Osmanlı belgeleri tek tek fırçalandı ve tasniflendi. Temizlenen belgeler düzeltilerek paketlendi. Düzeltme işleminde asla ütü kullanmadık. Çünkü belgeler hem çok eski hem de çok değerli. Ütü kullanırsak belgeleri yakma ihtimalimiz vardı. Bu konuda Başbakanlık Osmanlı Arşivi'nde bir görevliye danıştık. O da bizimle aynı fikirdeydi, belgeleri ütülemeden düzeltmemizi söyledi ve biz de öyle yaptık.''

-50 BİN BELGE OKUNACAK

Açılan çuvallardan çıkarılan belgelerin tek tek mikro filmlerinin çekildiğini belirten Alan, şöyle devam etti:

''Çalışmalarımızda tüm evraklar, defterler ve yırtık evrakları birbirinden ayırarak ve her birinin fotokopisini ve mikrofilmini çekerek bilgisayar ortamına aktarıyoruz. Belgeler, Rektörlükce hazırlanan özel bir programla bilgisayar ortamında saklanıyor. Belgelerin orjinalleri de ayrıca KAYTAM adına yapılacak olan özel bir binada sergilenecek. Bu binanın yapımını Kayserili hayırsever bir iş adamımız üstlenecek.''

Yaklaşık 50 bin civarındaki arşiv belgesini 3 Temmuzdan itibaren mikrofilme alarak tasnifini yapmaya başladıklarını kaydeden Doç. Dr. Gülbadi Alan, sözlerini şöyle tamamladı:

''Çalışmalarımızı Tarih Bölümü ile ortaklaşa yapıyoruz. Çalışmamızın ilk aşamasının yüzde 80'i tamamlandı ama daha yapılacak çok iş var. Özetler bilgisayara girilecek, düzenlenecek. Ermenice belgeler de var onlar Türkçe'ye çevrilecek. Bütün hepsi bittikten sonra belki çok düşük bir ücret karşılığında isteyen herkes tüm bu bilgileri kullanılabilecek.

Yaklaşık 50 bin belgenin içinde vakıflarla ilgili belgeler çoğunlukta. Şunu açık yüreklilikle söyleyebilirim ki bu belgeler hizmete açıldıktan sonra Kayseri'de çok şey değişecek. Çalışmalarımıza baktığımızda Kayseri'nin 100-150 yılına ışık tutacak çok önemli belgeler var.''

Arşivi incelediklerinde Osmanlı Devleti'nin arşiv tutmada çok ileri seviyelerde olduğunu gördüklerini vurgulayan Alan, sözlerini şöyle tamamladı:

''Osmanlı Devleti arşiv tutmada çok ileriymiş. Bunun en iyi kanıtı elimizde. Bazı belgeler ıslanmış ama yırtılmamış. O dönemde kullanılan kağıtlar çok kaliteli. Osmanlı'nın kullandığı kağıt kalitesi günümüzde bile yok. Çalışmaya bu tempoyla devam edersek 2010 yılı haziran ayına bu belgelerin mikrofilme alınması işlemlerini tamamlayacağız. Bu belgelerin çevirileri de 5-6 yıl içinde ancak tamamlanacaktır.''

Bu haber 994 kez okundu.

Bu hafta 7 film vizyona girecek21 Ağustos 2014 15:47
Türkiye sinemalarında bu hafta 1’i yerli 7 film vizyona girecek.
AA fotoğrafları "Paris-Match" dergisinde21 Ağustos 2014 14:15
AA'nın Erbil'den geçtiği, IŞİD şiddetinden kaçıp Sincar Dağı’na sığınan Yezidilerin “ölüm yürüyüşünü" gösteren fotoğraf, Fransa'da h"Paris-Match" adlı haftalık dergide çift sayfa olarak yayımlandı.
Star Medya'nın devri için başvuru21 Ağustos 2014 14:02
Rekabet Kuruluna, Star Medya hisselerinin yüzde 50'sinin Fettah Tamince'ye devrine ilişkin başvuruda bulunuldu
Gül gibi "İntifadamız" oldu!21 Ağustos 2014 10:58
Cumhurbaşkanı Abdullah Gül'ün eşi Hayrünnisa Gül veda resepsiyonunda yaptığı açıklamalarla Cumhuriyet, Zaman ve Hürriyet'in manşetini süsledi.
Sözcü provokasyon için Lenin'e sarıldı21 Ağustos 2014 10:45
Yaptığı yalan haberlerle okuyucusunu da yanıltan Sözcü, yalanlarına ara vermeksizin devam ediyor...
Yılmaz Özdil Sözcü'ye transfer oluyor21 Ağustos 2014 08:46
Yılmaz Özdil, Hürriyet ile yaşadığı krizin ardından günler sonra ilk kez binaya geldi. Eşyalarını topladıktan sonra ayrılıp, Sözcü Gazetesi ile görüşmeye gitti.
Taraf'ın manşeti alay konusu oldu!21 Ağustos 2014 02:02
Paralelcilerin tetikçi gazetesi olarak bilinen Taraf'ın bugünkü manşeti sosyal medyada alay konusu oldu.
Eski CHP'li vekil Kılıçdaroğlu'na 'tutarsız' dedi21 Ağustos 2014 01:34
Eski CHP'li milletvekili Şahin Mengü, siyasetçinin saygınlığını tutarlılıkla kazandığını söyledi. Mengü, Kılıçdaroğlu'nu bu sözlerle tutarsız olduğunu belirtti.
Ceyda Karan'dan seçmeni aşağılayan açıklamalar21 Ağustos 2014 00:01
Cumhuriyet yazarı Ceyda Karan, cumhurbaşkanı seçimlerini eleştirirken seçmeni aptal yerine koydu.
AA Ferguson'dan canlı yayın yapacak!20 Ağustos 2014 20:42
Dünyanın dört bir yanından sıcak gelişmeleri veren Anadolu Ajansı, ABD'nin St. Louis kentinin Ferguson semtinde günlerdir süren olayları, polis koridoru noktasından, 21 Ağustos saat 06.00'dan dan itibaren canlı yayınlamaya başlayacak.
Erdoğan için belgesel yayına hazır20 Ağustos 2014 19:27
Erdoğan'ın Cumhurbaşkanlığı'na giden siyasi yürüyüşünü konu alan 'Büyük Yürüyüş' belgeseli TRT 1 ekranlarında Pazartesi yayına başlıyor.
Yılmaz Özdil, Hürriyet'e veda için gitti20 Ağustos 2014 15:21
Yılmaz Özdil, krizin ardından bugün ilk kez Hürriyet binasındaydı...
Emekli maaşlarına düzenleme geliyor!
Galatasaray biletleri tüketti!
Büyük kongreye 30 bin kişi katılacak
Avcılar'da depo yangını
Sosisteki bakteri can aldı: 13 ölü
3 İsrail ajanı idam edildi
McDolands'a Rusya'da şok!
PFDK ceza yağdırdı
Rize'de 6 futbolcu ile yollar ayrıldı
İsrail son bir haftada 111 Filistinliyi gözaltına aldı
Türkiye'nin gözü kulağı saat 18:00'de
TFF'de şok istifa
Ege Denizi'nde 137 kaçak kurtarıldı
Sosyal medyada Hamas'a destek
Pakistan başbakanına ordudan ultimatom
Hindistan'da otobüs kazası: 22 ölü
Bu hafta 7 film vizyona girecek
50 Bin kişinin ölmesini engelleyecek kampanya
Şehit teğmen ve uzman çavuş gözyaşlarıyla veda
Flaş açıklama! Di Maria ve Khedira...
3. dalga paralel operasyonu!
İsviçre'de intihar turizmi patlaması
PFDK'dan Bülent Korkmaz'a şok!
Bankalar bu işlemlerden ücret alamayacak
Apple, iWatch'u 2015'te çıkarabilir
Tezgahlar 1 Eylül'ü Bekliyor
AK Parti MYK başladı! Başbakan belli oluyor
"AB artık merkez değil"
Kayıp 5 genç olayıyla ilgili flaş gelişme
Tekne faciası: 11 ölü
İbrahim Tatlıses'i kızdıran hesap!
24 milyon dolarlık ulusal eylem planı!
Afganistan’da 33 militan öldürüldü
Ukrayna krizinde belirsizlikler zamanı
New York'ta İsrail'e protesto
Baroni ve Yobo kulübe çağırıldı
İntihar etmek için en çok o ülkeye gidiyorlar
AB'den Afganistan'a yardım
Sınır ötesi destek bekliyor!
TSK'dan açıklama
Başbakanın bilgisayarı çalındı!
Yılan Serpil yakalandı
Ziraat'ten flaş Bank Asya açıklaması!
Robotik cerrahiyle şifa buldu
Kırklareli'nde 34 kaçak yakalandı
IŞİD'li kadın savaşçıdan kan donduran mesaj
Bayıltan sıcaklar geliyor!
Emzirmek depresyondan uzak tutuyor
Ersin Korkut'tan güldüren savunma!
AA fotoğrafları "Paris-Match" dergisinde
İBB'den transfer
'Yeni Başbakan bugün açıklanır'
Cesare Prandelli bizden biri gibi
Star Medya'nın devri için başvuru
Irak'a ihracat yapanlara müjde!
İşte Jimmy Durmaz'ın yeni takımı
Pasaportu olanlar dikkat!
Petrol fiyatlarında düşüş sürüyor
Adanalı aşıktan filmlere konu olacak evlilik oyunu
Avni Aker'in zemini rakibi kızdırdı
600 yıllık tarihi camide hırsızlık
Kassam Tugayları'ndan İsraile cevap!
17 metre uzunluğundaki ölü balina sahile vurdu
Bosna'da ilginç 'Guiness' rekoru
Çin'de bir Alman vatandaşına idam cezası verildi
Avrupa'da camiler hedefte
Facebook Messenger'ı olmayan özel mesaj atamayacak
Furkan Doğan'ın ismi Sri Lanka'da yaşayacak
Muş'ta teröristler yol kesip araç yaktı
AA muhabirine yapılan utanç verici
Suriye muhalefeti: Esed kimyasalları teslim etmedi