Yandex.Metrica
Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

1 2 3 4
Mısır karıştı: En az 42 ölü MİT'ten Naim Şahin'e anlamlı söz TRT Kurdî’ye ödül Ömer AltaşYeni Türkiye yolunda ikinci evre
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
29 Nisan 2008 Salı 16:30
Güncellenme Tarihi 28 Ekim 2014 Salı 13:58
Genelkurmay başkanlığı internet sitesi,1. dünya savaşında Irak cephesinde 13 bin İngiliz askerinin komutanlarıyla birlikte esir alındığı büyük bir zafer olan Kutül amare zaferinin yıldonümünde zaferi anlatan bir metin yayınladı. İşte 1950'li yıllara kada kutlanan daha sonra unutulan Kutül amare zaferi:

11 Kasım 1914’te Birinci Dünya Savaşı’na giren Osmanlı Devleti’nin savaştığı cephelerden biri, İngilizlere karşı oluşturulan Irak cephesidir. Osmanlı dönemi kaynaklarında Irak-ı Arap olarak adlandırılan bölge, jeopolitik ve stratejik bakımdan önem arz eden Dicle-Fırat havzasında tarihteki Mezopotamya’yı (Verimli Hilal) içine alır ve Basra Körfezine kadar uzanır.

24 Kasım 1914’te Basra’yı işgal eden İngilizler, 3 Haziran 1915 tarihinde Kutü’l-Ammare’yi, Temmuz ayı sonlarına doğru da Nasıriye’yi işgal etmişlerdir. Bunun üzerine Türk birlikleri Bağdat’ın hemen güneyindeki Selmanpâk mevziine çekilmişlerdir. İngilizler 21-22 Kasım 1915’te Selmanpâk mevziine taarruza başlamışlardır. 23 Kasım 1915’de 51 nci Türk Tümeninin kuzeyden yaptığı karşı taarruz üzerine İngiliz kuvvetleri, 4.000 kişi zayiat vererek geri çekilmek zorunda kalmışlardır.

Türk askerleri siperden İngilizlere karşı taarruz ederken


Geri çekilen İngiliz Kuvvetleri teması keserek 3 Aralık sabahı Kutü’-l Ammare’ye ulaşmışlardır. General Townshend Kutü’l-Ammare’ye kapanarak burayı bir kale gibi savunmaya karar vermiştir. Türk kuvvetleri takviye birliklerinin gelmesiyle 5 Aralık günü Kutü’l-Ammare’ye taarruz etmişlerdir. Irak Ordusu Komutanlığı, 8 Aralık 1915 tarihinde General Townshend’e gönderdiği mesajda, direnmemesi ve Türk kuvvetlerine teslim olması çağrısında bulunmuş, ancak Townshend’dan olumsuz cevap gelmesi üzerine 14 Aralık 1915 tarihinde birliklerine taarruz emrini vermiştir. 15 Aralık günü de devam eden taarruzda bir sonuç alınamamış ve taarruza son verilmiştir. Ancak kuşatmanın daha şiddetli devamı kararlaştırılmıştır. İngilizler, Kutü’l-Ammare’de mahsur kalan General Townshend’i kurtarmak için bundan sonra Aralık 1915-Nisan 1916 tarihleri arasında pek çok girişimde bulunmuşlar, ancak sonuç alamamışlardır. Bu başarısız girişimler üzerine İngiliz Kolordu Komutanı bütün ümidini kaybetmiştir. İngiliz makamlarınca deniz ve kara yoluyla Kutü’l-Ammare’ye yardım gönderme girişimleri de başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Bundan sonra Türk makamlarıyla yapılan görüşmelerde teslim şartlarının müzakeresine başlanmış ve General Townshend, 29 Nisan 1916 tarihinde teslim olmuştur. Türkler, Kutü’l-Ammare’de İngilizlerden başta İngiliz Tümen Komutanı General Townshend olmak üzere bir tümeni esir almışlardır.

Irak Ordusu Komutanı Halil Paşa Kutü’l-Ammare zaferinden sonra 6 ncı Orduya yayınladığı mesajında şöyle demiştir:

“Arslanlar! Bütün Türklere şeref ve şan, İngilizlere kara meydan olan şu kızgın toprağın güneşli semasında şehitlerimizin ruhları sevinçle gülerek uçarken, ben de hepinizin pak alınlarından öperek cümlenizi tebrik ediyorum. Ordum gerek Kut karşısında ve gerekse Kut’u kurtarmaya gelen ordular karşısında 350 subay ve 10.000 erini şehit vermiştir. Fakat buna karşılık bugün Kut’ta 13 general, 481 subay ve 13.300 er teslim alıyorum. Bu teslim aldığımız orduyu kurtarmaya gelen İngiliz kuvvetleri de 30.000 zayiat vererek geri dönmüşlerdir. Şu iki farka bakılınca, cihanı hayretlere düşürecek kadar büyük bir fark görülür. Tarih bu olayı yazmak için kelime bulmakta müşkülata uğrayacaktır. İşte Türk sebatının İngiliz inadını kırdığı birinci zaferi Çanakkale’de, ikinci zaferi burada görüyoruz.”

Dicle ve Fırat boyunda 1915-1916 yıllarında yapılan çetin mücadelelerin ardından 29 Nisan 1916’da Kutü’l-Ammare zaferinin kazanılmasında vatan müdafaası için her türlü sıkıntı ve yokluklara göğüs gererek canlarını veren kahraman Türk askerlerini 92 yıl sonra bir kez daha saygı ve minnetle anıyoruz. Ruhları şad olsun!...

Sonuç olarak; Kutü’l-Ammare Muharebesi; Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Ordusu’nun zor şartlar ve imkansızlıklar içerisinde, Çanakkale’den sonra İngilizlere karşı kazandığı ve bir tümeni bütün personeli ile birlikte esir aldığı eşsiz bir zaferdir.

kaynak: tsk.mil.tr

Bu haber 1,891 kez okundu.

Kolunu yem kırma makinesine kaptıran işçi öldü29 Ocak 2015 23:33
Bandrıma'da büyükbaş hayvan çiftliğinde bulunan yem kırma makinasına kolunu kaptıran 35 yaşındaki Mehmet Karaoğlu hayatını kaybetti.
Erdoğan: Netanyahu yine kızacak ama...29 Ocak 2015 23:07
Cumhurbaşkanı Erdoğan, İsrail Başbakanı Netanyahu'nun terör devleti sistemi uyguladığını söyledi.
Erdoğan: Benim için Gülen'in iadesinden öte...29 Ocak 2015 22:51
Cumhurbaşkanı Erdoğan, Fethullah Gülen ile ilgili, "Benim için iadesinden öte, deport edilmesi çok daha isabetli olur" dedi.
Gülenci Arslan: Peşime cin taktılar29 Ocak 2015 22:47
Başbakan Erdoğan'ın cinci bir hocasının olduğunu iddia eden Gülen grubuna yakınlığıyla bilinen yazar Ömer Faruk Arslan bu sefer de kendisine büyü yapıldığını iddia etti.
Tokat'ta soba faciası: 2 ölü!29 Ocak 2015 22:31
Tokat'ın Erbaa ilçesinde, sobadan sızan karbonmonoksit gazından zehirlenen karı-koca hayatını kaybetti.
Metrobüs yolunda kaza!29 Ocak 2015 21:58
Zincirlikuyu'dan Beylikdüzü yönüne giden metrobüs, duraktan aşağıya indiği belirtilen bir gence çarparak yaralanmasına neden oldu.
Maden Kanunu Tasarısı kabul edildi29 Ocak 2015 21:16
TBMM Genel Kurulu'nda, Maden Kanunu ile bazı kanunlarda değişiklik yapan yasa tasarısının birinci bölümünde yer alan maddeler kabul edildi.
Devrimci sol örgütün imam hatip hazımsızlığı!29 Ocak 2015 21:14
Kendilerini devrimci sol olarak tanıtan DHKP-C yayınladığı bildiride, terör örgütünün "imam hatip rahatsızlığını" bir kez daha gözler önüne serdi.
İzmir'de gözaltı sayısı 24'e yükseldi29 Ocak 2015 21:13
Soruşturma çerçevesinde aranan 2 kişinin teslim olmasıyla gözaltındaki kişi sayısı 24'e yükseldi.
Paralel yapı operasyonunda itiraz29 Ocak 2015 21:11
Gölbaşı Cumhuriyet Başsavcılığının yürüttüğü soruşturmanın şüphelilerinden Elieyioğlu ve Şen'in tutukluluğuna itirazda bulunuldu.
Demiryolları'ndan Marmaray açıklaması!29 Ocak 2015 21:10
Marmaray'da yaşanan arızanın giderildiği ve kademeli olarak yapılan yolcu alımı sonrası normal işleyişin devam ettiği bildirildi.
İstanbul'da elektrik kesintisi!29 Ocak 2015 21:08
Şile, Ataşehir, Maltepe, Sancaktepe ve Sultanbeyli'nin bazı mahallelerine yarın ve 31 Ocak'ta elektrik verilemeyecek.
Totti'ye ilk turda beş oy çıktı
Anadolu Efes Olympiakos'u ezdi geçti
İslam düşmanı PEGIDA bölündü
Erdoğan: Çipras daha temkinli olmalı
Sakarya'nın AK Parti il başkanı belli oldu
New York borsası yükselişle kapandı
İtalya'da seçimin ilk turundan sonuç alınamadı
Sakarya'daki gazeteler baskılarını bekletiyor
Kolunu yem kırma makinesine kaptıran işçi öldü
Mısır karıştı: En az 42 ölü
ABD Senatosu'ndan İran’a yeni yaptırımlar
Bilic'ten yönetime 'imza' mesajı!
Rus jetleri İngiltere'de 'hava trafiğini aksattı'
Erdoğan: Netanyahu yine kızacak ama...
AB, Rusya'ya cezayı kesti!
Erdoğan: Benim için Gülen'in iadesinden öte...
Gülenci Arslan: Peşime cin taktılar
Tolgay attı, Kartal kazandı: 3-1
Kılıçdaroğlu hasta ziyaretinde
Tokat'ta soba faciası: 2 ölü!
Erdoğan: Bedelini biz ödüyoruz, halayı onlar çekiyor
Sabbağ'ın öldürülmesi Tunus'ta protesto edildi
İsmail Kartal Sow'u bekliyor
Mısır'da devlet gazetesinin bürosuna saldırı: 6 ölü
Metrobüs yolunda kaza!
Erdoğan'dan başkanlık sistemi açıklaması
MİT'ten Naim Şahin'e anlamlı söz
Dev maçta G.Saray set alamadı
Ginola, FIFA başkanlık adaylığından çekildi
Erdoğan: 367’nin yakalanması lazım
Maden Kanunu Tasarısı kabul edildi
Bahreyn'de "casusluk" davasında mübbet hapis
Devrimci sol örgütün imam hatip hazımsızlığı!
Avusturya, Çek ve Slovakya Rusya'ya yeni yaptırımlara karşı
İzmir'de gözaltı sayısı 24'e yükseldi
UNICEF'ten 3,1 milyar dolarlık yardım çağrısı
Paralel yapı operasyonunda itiraz
Demiryolları'ndan Marmaray açıklaması!
İstanbul'da elektrik kesintisi!
"Özgürlüğün Öncüleri" kamplarından 17 bin genç mezun oldu
Hayali kusur ameliyat masasına götürüyor!
82 yaşındaki dede gençlere taş çıkartıyor
İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu'nda 35 madde değişti
Kıbrıs'taki barış gücünün görev süresi uzatıldı
İşçiler CHP İstanbul il binasını işgal etti
Bingöl'de yolcu otobüsü ile kamyon çarpıştı: 48 yaralı
Çözüm Süreci Toplantısı sona erdi
Telefonla dolandırıcılığa suçüstü
Hamas'tan UNRWA'ya yönelik saldırıyla ilgili açıklama
Sarımsak tüketmek için 9 neden
Microsoft’tan iki önemli atama
Kastamonu'da trafik kazası: 4 yaralı
Kırım'da Milli Meclis Başkan Yardımcısına gözaltı
Demirtaş büyükelçilerle görüştü
Gülenci okullara ne olacağını açıkladı!
Bağdat'ta intihar saldırısı: 13 ölü
Bakan Güllüce ÇAD'lı mevkidaşıyla görüştü
Özhaseki, 11 bin 491 lira kazandı
Arnavutluk Başbakanı'ndan İspanya'da helikopter düştü iddiası
Erdoğan, Hak-İş Genel Başkanı Arslan'ı kabul etti