Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

Haydarpaşa Numune'de Ebola paniği Vandalizm bir can daha aldı! Ücretsiz devlet dershaneleri bugün açılıyor Ömer AltaşGüvercine
ateş eden faşistler,
asla affedilmeyeceksiniz!
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
29 Nisan 2008 Salı 16:30
Güncellenme Tarihi 20 Ekim 2014 Pazartesi 10:00
Genelkurmay başkanlığı internet sitesi,1. dünya savaşında Irak cephesinde 13 bin İngiliz askerinin komutanlarıyla birlikte esir alındığı büyük bir zafer olan Kutül amare zaferinin yıldonümünde zaferi anlatan bir metin yayınladı. İşte 1950'li yıllara kada kutlanan daha sonra unutulan Kutül amare zaferi:

11 Kasım 1914’te Birinci Dünya Savaşı’na giren Osmanlı Devleti’nin savaştığı cephelerden biri, İngilizlere karşı oluşturulan Irak cephesidir. Osmanlı dönemi kaynaklarında Irak-ı Arap olarak adlandırılan bölge, jeopolitik ve stratejik bakımdan önem arz eden Dicle-Fırat havzasında tarihteki Mezopotamya’yı (Verimli Hilal) içine alır ve Basra Körfezine kadar uzanır.

24 Kasım 1914’te Basra’yı işgal eden İngilizler, 3 Haziran 1915 tarihinde Kutü’l-Ammare’yi, Temmuz ayı sonlarına doğru da Nasıriye’yi işgal etmişlerdir. Bunun üzerine Türk birlikleri Bağdat’ın hemen güneyindeki Selmanpâk mevziine çekilmişlerdir. İngilizler 21-22 Kasım 1915’te Selmanpâk mevziine taarruza başlamışlardır. 23 Kasım 1915’de 51 nci Türk Tümeninin kuzeyden yaptığı karşı taarruz üzerine İngiliz kuvvetleri, 4.000 kişi zayiat vererek geri çekilmek zorunda kalmışlardır.

Türk askerleri siperden İngilizlere karşı taarruz ederken


Geri çekilen İngiliz Kuvvetleri teması keserek 3 Aralık sabahı Kutü’-l Ammare’ye ulaşmışlardır. General Townshend Kutü’l-Ammare’ye kapanarak burayı bir kale gibi savunmaya karar vermiştir. Türk kuvvetleri takviye birliklerinin gelmesiyle 5 Aralık günü Kutü’l-Ammare’ye taarruz etmişlerdir. Irak Ordusu Komutanlığı, 8 Aralık 1915 tarihinde General Townshend’e gönderdiği mesajda, direnmemesi ve Türk kuvvetlerine teslim olması çağrısında bulunmuş, ancak Townshend’dan olumsuz cevap gelmesi üzerine 14 Aralık 1915 tarihinde birliklerine taarruz emrini vermiştir. 15 Aralık günü de devam eden taarruzda bir sonuç alınamamış ve taarruza son verilmiştir. Ancak kuşatmanın daha şiddetli devamı kararlaştırılmıştır. İngilizler, Kutü’l-Ammare’de mahsur kalan General Townshend’i kurtarmak için bundan sonra Aralık 1915-Nisan 1916 tarihleri arasında pek çok girişimde bulunmuşlar, ancak sonuç alamamışlardır. Bu başarısız girişimler üzerine İngiliz Kolordu Komutanı bütün ümidini kaybetmiştir. İngiliz makamlarınca deniz ve kara yoluyla Kutü’l-Ammare’ye yardım gönderme girişimleri de başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Bundan sonra Türk makamlarıyla yapılan görüşmelerde teslim şartlarının müzakeresine başlanmış ve General Townshend, 29 Nisan 1916 tarihinde teslim olmuştur. Türkler, Kutü’l-Ammare’de İngilizlerden başta İngiliz Tümen Komutanı General Townshend olmak üzere bir tümeni esir almışlardır.

Irak Ordusu Komutanı Halil Paşa Kutü’l-Ammare zaferinden sonra 6 ncı Orduya yayınladığı mesajında şöyle demiştir:

“Arslanlar! Bütün Türklere şeref ve şan, İngilizlere kara meydan olan şu kızgın toprağın güneşli semasında şehitlerimizin ruhları sevinçle gülerek uçarken, ben de hepinizin pak alınlarından öperek cümlenizi tebrik ediyorum. Ordum gerek Kut karşısında ve gerekse Kut’u kurtarmaya gelen ordular karşısında 350 subay ve 10.000 erini şehit vermiştir. Fakat buna karşılık bugün Kut’ta 13 general, 481 subay ve 13.300 er teslim alıyorum. Bu teslim aldığımız orduyu kurtarmaya gelen İngiliz kuvvetleri de 30.000 zayiat vererek geri dönmüşlerdir. Şu iki farka bakılınca, cihanı hayretlere düşürecek kadar büyük bir fark görülür. Tarih bu olayı yazmak için kelime bulmakta müşkülata uğrayacaktır. İşte Türk sebatının İngiliz inadını kırdığı birinci zaferi Çanakkale’de, ikinci zaferi burada görüyoruz.”

Dicle ve Fırat boyunda 1915-1916 yıllarında yapılan çetin mücadelelerin ardından 29 Nisan 1916’da Kutü’l-Ammare zaferinin kazanılmasında vatan müdafaası için her türlü sıkıntı ve yokluklara göğüs gererek canlarını veren kahraman Türk askerlerini 92 yıl sonra bir kez daha saygı ve minnetle anıyoruz. Ruhları şad olsun!...

Sonuç olarak; Kutü’l-Ammare Muharebesi; Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Ordusu’nun zor şartlar ve imkansızlıklar içerisinde, Çanakkale’den sonra İngilizlere karşı kazandığı ve bir tümeni bütün personeli ile birlikte esir aldığı eşsiz bir zaferdir.

kaynak: tsk.mil.tr

Bu haber 1,788 kez okundu.

Ak Parti Milletvekili özel görevle Libya'ya gidiyor20 Ekim 2014 11:06
AK Parti Milletvekili Emrullah İşler, özel temsilci sıfatıyla Libya'ya gidiyor.
Hasta çocukları okula göndermeyin20 Ekim 2014 11:03
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. Deniz Işık Senan, hasta olan çocukları okula göndermek yerine mutlaka bir hekime götürülmesi ve bulaşıcı hastalık durumu olup olmadığının kontrol edilmesi gerektiğini söyledi.
Haydarpaşa Numune'de Ebola paniği20 Ekim 2014 10:56
Haydarpaşa Eğitim ve Araştırma Hastanesi'ne Ebola şüphesiyle getirilen hasta paniğe neden oldu.
Kadın sözüne 350 milyon lira kredi20 Ekim 2014 10:46
Mikrokredi Programı ile sadece "söz" vererek kredi alan ev kadınları, kendi işinin patronu oluyor.
Niğde'de bir dağcı iniş sırasında kayboldu20 Ekim 2014 10:46
Niğde’nin Çamardı İlçesi’ndeki Demirkazık Dağı’na tırmanan Gezginler Rotası grubu üyelerinden 1 dağcı iniş sırasında kayboldu.
Düğünde açılan ateş sonucu 2 kişi yaralandı20 Ekim 2014 10:43
Ankara'nın Çubuk ilçesinde düğünde silahla ateş açan kişi, kendisinin ve yanındaki kişinin yaralanmasına neden oldu.
Halk otobüsünün çarptığı kadın hayatını kaybetti20 Ekim 2014 10:41
Burdur'da, halk otobüsünün çarptığı kadın yaşamını yitirdi.
Vandalizm bir can daha aldı!20 Ekim 2014 10:40
Kobani gösterileri sırasında Bingöl Karlıova'da vandalların saldırısına uğrayan Cengiz Tiryaki tedavi gördüğü Malatya'da hayatını kaybetti
MHP'li Türkeş'ten geç gelen cemaat itirafı!20 Ekim 2014 10:40
MHP Genel Başkan Yardımcısı Tuğrul Türkeş Hürriyet'ten Cansu Çamlıbel'e verdiği röportajda cemaatin MHP içine sızmaya çalıştığını fakat bunu kestiklerini itiraf etti.
Piknik yapan vatandaşlar el bombası buldu20 Ekim 2014 10:34
Adıyaman Gölbaşı ilçesi tarihi demiryolu köprüsü yakınlarına piknik yapmaya gelen vatandaşlar araziye bırakılmış 1 adet el bombası bulundu.
Hac dönüşü fenalaşan kadın hastaneye kaldırıldı20 Ekim 2014 10:32
Ön tanısında Ebola olmadığı düşünülen hasta, tedbirler kapsamında hastanede izole edilmesinin ardından referans hastaneye gönderildi.
Osmanlı'nın kapıları Beşiktaş'a açık!20 Ekim 2014 10:31
Osmanlıspor'un kurucularından Ahmet Gökçek, Beşiktaş'ın maçlarını Osmanlı Stadı'nda oynamak istemesi halinde Siyah-beyazlı takımı keyifle ağırlayacaklarını söyledi.
Ak Parti Milletvekili özel görevle Libya'ya gidiyor
Hasta çocukları okula göndermeyin
"Devler Ligi"nde üçüncü hafta heyecanı
Öncelik kamu düzeni
Operatörler WhatsApp’ı ücretli yapabilir!
Aşermenin psikolojik olduğu kanıtlandı
Fenerbahçe'ye şok üstüne şok!
Bayern tam gaz, Dortmund düşüşte
Haydarpaşa Numune'de Ebola paniği
Devler Ligi'nde üçüncü hafta heyecanı
Niğde'de bir dağcı iniş sırasında kayboldu
Kadın sözüne 350 milyon lira kredi
Düğünde açılan ateş sonucu 2 kişi yaralandı
Halk otobüsünün çarptığı kadın hayatını kaybetti
MHP'li Türkeş'ten geç gelen cemaat itirafı!
Vandalizm bir can daha aldı!
Ücretsiz devlet dershaneleri bugün açılıyor
Japonlar 50 yıllık hayali gerçekleştirdi
Kim'in karısı da ortaya çıktı
Nijerya`da okullarda başörtüsü yasaklandı!
Filenin en büyüğü belli oluyor
Apple Watch’a yeni rakip
Piknik yapan vatandaşlar el bombası buldu
FIFA iki Türk hakemi liste dışı bıraktı
Hac dönüşü fenalaşan kadın hastaneye kaldırıldı
Batı Şeria'da 3 Filistinli gözaltına alındı
Osmanlı'nın kapıları Beşiktaş'a açık!
THY'de sistem arıza yaptı
Nüfusun yüzde 70'i maaşlı çalışıyor
Peçe takan seyirci salondan atıldı
Kritik uyarı! Dolandırıcıların yeni tuzağı
Meclis'te bu hafta
Arda: Simeone ile Terim arasındaki tek fark...
'İhbar maillerini polisler yazıyordu'
Galatasaray'da şok! Nolan Smith kadro dışı bırakıldı!
Sabiha Gökçen'i Malezyalılar alıyor
Kanguruların geçmişte bu özelliği yoktu!
Hamsi tava nasıl yapılır?
Ordu'da trafik kazası: 1 ölü 1 yaralı
En uzun şiir bulundu
Galatasaray'da kombinesi olan yandı!
Mustafa Sarıgül'ün esrarengiz buluşması
Süreç için Akillerden 10 talep
İzmir'in yeni filinin adı "Deniz" oldu
Anti-Balaka kaçırdığı askeri serbest bıraktı
ABD'den PYD'ye silah
Dikkat kar geliyor!
Aziz Yıldırım çok sinirlendi!
4 bin kişi evinden tahliye edildi!
Petrol hayalleri kuyuya düştü!
Diego'yu Bruno Alves yakmış!
Apple Watch’a yeni rakip
Eski başkan ve oğluna araçta infaz
Lüks otomobilden kokain çıktı
Bileti kesildi! Devre arası gidiyor!
Dilmen: Beşiktaş, Cicinho'yu transfer etsin
Banyoda karbonmonoksit zehirlenmesi: 1 ölü
Yeni başkana ilk tavsiye
İki tekne çarpıştı!
Borsa haftaya nasıl başladı?
WhatsApp kullananları kızdırabilecek haber!
Piyasaların gözü bu toplantıda!
Büyümenin sert şekilde düşmesi bekleniyor
Avustralya'da burka yasağı kaldırıldı
Loto milyonerinin başına bakın ne geldi
ABD'li muhabir Suruç'ta öldü