Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

CHP'yi sarsacak şok iddia! Süper Lig'e geri dönüyor! Dikkat! AKOM, İstanbulluları uyardı! Celal KazdağlıIŞİD, Ankara ile Kürtlerin arasını açabilir mi?
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
29 Nisan 2008 Salı 16:30
Güncellenme Tarihi 17 Eylül 2014 Çarşamba 13:15
Genelkurmay başkanlığı internet sitesi,1. dünya savaşında Irak cephesinde 13 bin İngiliz askerinin komutanlarıyla birlikte esir alındığı büyük bir zafer olan Kutül amare zaferinin yıldonümünde zaferi anlatan bir metin yayınladı. İşte 1950'li yıllara kada kutlanan daha sonra unutulan Kutül amare zaferi:

11 Kasım 1914’te Birinci Dünya Savaşı’na giren Osmanlı Devleti’nin savaştığı cephelerden biri, İngilizlere karşı oluşturulan Irak cephesidir. Osmanlı dönemi kaynaklarında Irak-ı Arap olarak adlandırılan bölge, jeopolitik ve stratejik bakımdan önem arz eden Dicle-Fırat havzasında tarihteki Mezopotamya’yı (Verimli Hilal) içine alır ve Basra Körfezine kadar uzanır.

24 Kasım 1914’te Basra’yı işgal eden İngilizler, 3 Haziran 1915 tarihinde Kutü’l-Ammare’yi, Temmuz ayı sonlarına doğru da Nasıriye’yi işgal etmişlerdir. Bunun üzerine Türk birlikleri Bağdat’ın hemen güneyindeki Selmanpâk mevziine çekilmişlerdir. İngilizler 21-22 Kasım 1915’te Selmanpâk mevziine taarruza başlamışlardır. 23 Kasım 1915’de 51 nci Türk Tümeninin kuzeyden yaptığı karşı taarruz üzerine İngiliz kuvvetleri, 4.000 kişi zayiat vererek geri çekilmek zorunda kalmışlardır.

Türk askerleri siperden İngilizlere karşı taarruz ederken


Geri çekilen İngiliz Kuvvetleri teması keserek 3 Aralık sabahı Kutü’-l Ammare’ye ulaşmışlardır. General Townshend Kutü’l-Ammare’ye kapanarak burayı bir kale gibi savunmaya karar vermiştir. Türk kuvvetleri takviye birliklerinin gelmesiyle 5 Aralık günü Kutü’l-Ammare’ye taarruz etmişlerdir. Irak Ordusu Komutanlığı, 8 Aralık 1915 tarihinde General Townshend’e gönderdiği mesajda, direnmemesi ve Türk kuvvetlerine teslim olması çağrısında bulunmuş, ancak Townshend’dan olumsuz cevap gelmesi üzerine 14 Aralık 1915 tarihinde birliklerine taarruz emrini vermiştir. 15 Aralık günü de devam eden taarruzda bir sonuç alınamamış ve taarruza son verilmiştir. Ancak kuşatmanın daha şiddetli devamı kararlaştırılmıştır. İngilizler, Kutü’l-Ammare’de mahsur kalan General Townshend’i kurtarmak için bundan sonra Aralık 1915-Nisan 1916 tarihleri arasında pek çok girişimde bulunmuşlar, ancak sonuç alamamışlardır. Bu başarısız girişimler üzerine İngiliz Kolordu Komutanı bütün ümidini kaybetmiştir. İngiliz makamlarınca deniz ve kara yoluyla Kutü’l-Ammare’ye yardım gönderme girişimleri de başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Bundan sonra Türk makamlarıyla yapılan görüşmelerde teslim şartlarının müzakeresine başlanmış ve General Townshend, 29 Nisan 1916 tarihinde teslim olmuştur. Türkler, Kutü’l-Ammare’de İngilizlerden başta İngiliz Tümen Komutanı General Townshend olmak üzere bir tümeni esir almışlardır.

Irak Ordusu Komutanı Halil Paşa Kutü’l-Ammare zaferinden sonra 6 ncı Orduya yayınladığı mesajında şöyle demiştir:

“Arslanlar! Bütün Türklere şeref ve şan, İngilizlere kara meydan olan şu kızgın toprağın güneşli semasında şehitlerimizin ruhları sevinçle gülerek uçarken, ben de hepinizin pak alınlarından öperek cümlenizi tebrik ediyorum. Ordum gerek Kut karşısında ve gerekse Kut’u kurtarmaya gelen ordular karşısında 350 subay ve 10.000 erini şehit vermiştir. Fakat buna karşılık bugün Kut’ta 13 general, 481 subay ve 13.300 er teslim alıyorum. Bu teslim aldığımız orduyu kurtarmaya gelen İngiliz kuvvetleri de 30.000 zayiat vererek geri dönmüşlerdir. Şu iki farka bakılınca, cihanı hayretlere düşürecek kadar büyük bir fark görülür. Tarih bu olayı yazmak için kelime bulmakta müşkülata uğrayacaktır. İşte Türk sebatının İngiliz inadını kırdığı birinci zaferi Çanakkale’de, ikinci zaferi burada görüyoruz.”

Dicle ve Fırat boyunda 1915-1916 yıllarında yapılan çetin mücadelelerin ardından 29 Nisan 1916’da Kutü’l-Ammare zaferinin kazanılmasında vatan müdafaası için her türlü sıkıntı ve yokluklara göğüs gererek canlarını veren kahraman Türk askerlerini 92 yıl sonra bir kez daha saygı ve minnetle anıyoruz. Ruhları şad olsun!...

Sonuç olarak; Kutü’l-Ammare Muharebesi; Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Ordusu’nun zor şartlar ve imkansızlıklar içerisinde, Çanakkale’den sonra İngilizlere karşı kazandığı ve bir tümeni bütün personeli ile birlikte esir aldığı eşsiz bir zaferdir.

kaynak: tsk.mil.tr

Bu haber 1,763 kez okundu.

CHP'yi sarsacak şok iddia!17 Eylül 2014 17:45
Geçtiğimiz mayıs ayında iki partiliyle beraber CHP Antalya İl Başkan Yardımcılığından istifa eden Ergün Kurt, 30 Mart Yerel Seçimleri öncesinde partide yaşanan yolsuzluklarla ilgili çarpıcı itiraflarda bulundu.
Yaralı kartal doğaya bırakıldı17 Eylül 2014 17:40
Bolu'nun Mudurnu ilçesinde elektrik akımına kapılarak yaralanan kartal, tedavisinin ardından doğaya bırakıldı.
Dikkat! AKOM, İstanbulluları uyardı!17 Eylül 2014 17:38
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) gece yarısı, Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü ve Afet Koordinasyon Merkezi (AKOM) meteoroloji biriminin hava tahmin raporlarına göre, İstanbul'un şiddetli yağışların etkisi altına gireceğini bildirdi.
İDO'dan sefer iptalleri17 Eylül 2014 17:35
İstanbul Deniz Otobüsleri'nin bazı seferleri olumsuz hava koşulları nedeniyle iptal edildi.
Schalke, eski Fenerbahçeliye kanca attı!17 Eylül 2014 17:21
Bundesliga'da sezona kötü bir başlangıç yapan Schalke 04, tanıdık bir ismi gündemine aldı.
14 yıl önceden mezar taşını hazırladı17 Eylül 2014 17:19
Denizli'nin Baklan İlçesi'nde yaşayan 83 yaşındaki emekli öğretmen Mehmet Zeki Erdem, eşini ve oğlunu 19 Aralık tarihinde kaybetti. Mehmet Zeki Erdem, kendisinin de aynı tarihte öleceğine inanarak 14 yıl önce mezar taşını hazırladı.
"Türkiye'nin petrol rezervi bilinenden çok olabilir"17 Eylül 2014 17:04
Türkiye'de petrol çıkaran ABD'li şirket TransAtlantic Petroleum'un Başkan Yardımcısı Lee Muncy, Türkiye'nin hidrokarbon rezervinin bilinenden çok daha yüksek olabileceğini, bugüne kadar açılan kuyu sayısının çok az olduğunu söyledi.
İzmit'te korkutan patlama!17 Eylül 2014 17:03
Kocaeli'nin İzmit ilçesindeki kimya fabrikasında solvent yüklü tankların olduğu bölümde meydana gelen patlamada 1 işçi yaralandı.
Kritik zirve sona erdi17 Eylül 2014 16:53
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan başkanlığında, Çankaya Köşkü'nde güvenlik toplandı.
12 yılda 17 bin uzman çavuş17 Eylül 2014 16:50
Milli Savunma Bakanı İsmet Yılmaz, son 12 yılda kendi isteğiyle Türk Silahlı Kuvvetleri'nden (TSK) ayrılan uzman çavuş sayısının 17 bin 61 olduğunu açıkladı.
PTT 1. Lig'de 3. haftanın hakemleri17 Eylül 2014 16:49
Ligde 3. hafta maçlarını yönetecek hakemler açıklandı.
Bir asansör faciası daha17 Eylül 2014 16:41
Van'da ev kiralamak için gittiği binada asansör boşluğuna düşen doktor hayatını kaybetti.
Ukrayna'da eylem planı kabul edildi
"G.Saray'da Ünal Aysal rest çekebilir"
IŞİD sorunu çözüm sürecini etkiler mi?
İstanbul'da yağış şiddetini arttırdı!
Dubaili bankanın gözü Türkiye`de
CHP'yi sarsacak şok iddia!
Süper Lig'e geri dönüyor!
Yaralı kartal doğaya bırakıldı
Dikkat! AKOM, İstanbulluları uyardı!
Slaven Bilic'ten Uğur Boral cevabı!