Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

Fenerbahçe'ye ABD'den davet! Genelkurmay Başkanı helikopter kazasında öldü AA muhabirine silah doğrultan polis açığa alındı Celal KazdağlıCHP: Değişime neden direniyor?
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
29 Nisan 2008 Salı 16:30
Güncellenme Tarihi 3 Haziran 2014 Salı 07:43
Genelkurmay başkanlığı internet sitesi,1. dünya savaşında Irak cephesinde 13 bin İngiliz askerinin komutanlarıyla birlikte esir alındığı büyük bir zafer olan Kutül amare zaferinin yıldonümünde zaferi anlatan bir metin yayınladı. İşte 1950'li yıllara kada kutlanan daha sonra unutulan Kutül amare zaferi:

11 Kasım 1914’te Birinci Dünya Savaşı’na giren Osmanlı Devleti’nin savaştığı cephelerden biri, İngilizlere karşı oluşturulan Irak cephesidir. Osmanlı dönemi kaynaklarında Irak-ı Arap olarak adlandırılan bölge, jeopolitik ve stratejik bakımdan önem arz eden Dicle-Fırat havzasında tarihteki Mezopotamya’yı (Verimli Hilal) içine alır ve Basra Körfezine kadar uzanır.

24 Kasım 1914’te Basra’yı işgal eden İngilizler, 3 Haziran 1915 tarihinde Kutü’l-Ammare’yi, Temmuz ayı sonlarına doğru da Nasıriye’yi işgal etmişlerdir. Bunun üzerine Türk birlikleri Bağdat’ın hemen güneyindeki Selmanpâk mevziine çekilmişlerdir. İngilizler 21-22 Kasım 1915’te Selmanpâk mevziine taarruza başlamışlardır. 23 Kasım 1915’de 51 nci Türk Tümeninin kuzeyden yaptığı karşı taarruz üzerine İngiliz kuvvetleri, 4.000 kişi zayiat vererek geri çekilmek zorunda kalmışlardır.

Türk askerleri siperden İngilizlere karşı taarruz ederken


Geri çekilen İngiliz Kuvvetleri teması keserek 3 Aralık sabahı Kutü’-l Ammare’ye ulaşmışlardır. General Townshend Kutü’l-Ammare’ye kapanarak burayı bir kale gibi savunmaya karar vermiştir. Türk kuvvetleri takviye birliklerinin gelmesiyle 5 Aralık günü Kutü’l-Ammare’ye taarruz etmişlerdir. Irak Ordusu Komutanlığı, 8 Aralık 1915 tarihinde General Townshend’e gönderdiği mesajda, direnmemesi ve Türk kuvvetlerine teslim olması çağrısında bulunmuş, ancak Townshend’dan olumsuz cevap gelmesi üzerine 14 Aralık 1915 tarihinde birliklerine taarruz emrini vermiştir. 15 Aralık günü de devam eden taarruzda bir sonuç alınamamış ve taarruza son verilmiştir. Ancak kuşatmanın daha şiddetli devamı kararlaştırılmıştır. İngilizler, Kutü’l-Ammare’de mahsur kalan General Townshend’i kurtarmak için bundan sonra Aralık 1915-Nisan 1916 tarihleri arasında pek çok girişimde bulunmuşlar, ancak sonuç alamamışlardır. Bu başarısız girişimler üzerine İngiliz Kolordu Komutanı bütün ümidini kaybetmiştir. İngiliz makamlarınca deniz ve kara yoluyla Kutü’l-Ammare’ye yardım gönderme girişimleri de başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Bundan sonra Türk makamlarıyla yapılan görüşmelerde teslim şartlarının müzakeresine başlanmış ve General Townshend, 29 Nisan 1916 tarihinde teslim olmuştur. Türkler, Kutü’l-Ammare’de İngilizlerden başta İngiliz Tümen Komutanı General Townshend olmak üzere bir tümeni esir almışlardır.

Irak Ordusu Komutanı Halil Paşa Kutü’l-Ammare zaferinden sonra 6 ncı Orduya yayınladığı mesajında şöyle demiştir:

“Arslanlar! Bütün Türklere şeref ve şan, İngilizlere kara meydan olan şu kızgın toprağın güneşli semasında şehitlerimizin ruhları sevinçle gülerek uçarken, ben de hepinizin pak alınlarından öperek cümlenizi tebrik ediyorum. Ordum gerek Kut karşısında ve gerekse Kut’u kurtarmaya gelen ordular karşısında 350 subay ve 10.000 erini şehit vermiştir. Fakat buna karşılık bugün Kut’ta 13 general, 481 subay ve 13.300 er teslim alıyorum. Bu teslim aldığımız orduyu kurtarmaya gelen İngiliz kuvvetleri de 30.000 zayiat vererek geri dönmüşlerdir. Şu iki farka bakılınca, cihanı hayretlere düşürecek kadar büyük bir fark görülür. Tarih bu olayı yazmak için kelime bulmakta müşkülata uğrayacaktır. İşte Türk sebatının İngiliz inadını kırdığı birinci zaferi Çanakkale’de, ikinci zaferi burada görüyoruz.”

Dicle ve Fırat boyunda 1915-1916 yıllarında yapılan çetin mücadelelerin ardından 29 Nisan 1916’da Kutü’l-Ammare zaferinin kazanılmasında vatan müdafaası için her türlü sıkıntı ve yokluklara göğüs gererek canlarını veren kahraman Türk askerlerini 92 yıl sonra bir kez daha saygı ve minnetle anıyoruz. Ruhları şad olsun!...

Sonuç olarak; Kutü’l-Ammare Muharebesi; Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Ordusu’nun zor şartlar ve imkansızlıklar içerisinde, Çanakkale’den sonra İngilizlere karşı kazandığı ve bir tümeni bütün personeli ile birlikte esir aldığı eşsiz bir zaferdir.

kaynak: tsk.mil.tr

Bu haber 1,753 kez okundu.

Müdürler 'kamyoncu' bürokratlar 'pavyoncu'21 Ağustos 2014 03:57
Paralel telekulak çetesi, polis müdürlerini "kamyoncu" üst düzey bürokratları ise "pavyoncu" adı altında dinlemiş.
İşte Soma'da yaşanan felaketin nedeni!21 Ağustos 2014 03:50
Çalışmalarını tatilde de sürdüren Soma Araştırma Komisyonu, 301 işçinin hayatını kaybetmesine neden olan etkeni belirledi.
Ala: Bu provokasyon derin PKK ile derin yapıların işbirliği21 Ağustos 2014 03:47
İçişleri Bakanı Ala, Lice’de patlak veren çözüm sürecini hedef alan heykel provokasyonunun “derin yapılar ile derin PKK’nın işbirliği”nin sonucu olduğunu söyledi.
Cumhurbaşkanı Erdoğan'a küresel devir teslim21 Ağustos 2014 03:32
Erdoğan'ın 28 Ağustos'taki devir teslim töreni için dünya liderlerine davetiye gönderildi. Törenin ardından Köşk'te verilecek resepsiyonda dünya liderleri de hazır bulunacak.
İstanbul'un ortasında ayakta alkışlanacak mahalle!21 Ağustos 2014 03:19
Komşuları hasta olunca evlerinde rahat uyuyamadılar. Maddi destek sağlamak için düğün salonu kiraladılar. İmece usulü topladıkları paraya sevgi kattılar.
Hâkimden meslektaşlarına HSYK'da paralel şantaj uyarısı21 Ağustos 2014 02:38
Paralel yapının isimsiz tehdit ve şantaj mektupları gönderdiği yargı mensupları, adalet.org sitesi üzerinden meslektaşlarına uyarılarda bulunuyor.
Eşinin sakladığı 110 bin TL'yi çöpe attı!21 Ağustos 2014 01:56
Siirt'te bir kadın, eşine ait 110 bin lira ve bir miktar dövizi yanlışlıkla çöpe attığını iddia etti.
Erdoğan İstanbul'a geldi21 Ağustos 2014 01:55
12. Cumhurbaşkanı seçilen Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, akşam saatlerinde İstanbul'a geldi.
23 kişi daha Türkiye'ye getirildi20 Ağustos 2014 22:22
Tedavi edilmek üzere Gazze'den çıkarılan 14'ü çocuk 23 yaralıyı taşıyan askeri uçak, Türkiye'ye geldi.
Van'a yıldırım düştü: 1 ölü20 Ağustos 2014 21:40
Çaldıran ilçesinde yıldırım isabet etmesi sonucu bir çocuk öldü.
THY uçağı kuş sürüsüne girdi20 Ağustos 2014 21:38
THY uçağı 84 yolcusu ile saat 18:20'de Kenya'nın başkenti Nairobi'ye gitmek için Atatürk Havalimanı'ndan havalandı.
Paralel örgüt operasyonunda tutuklama20 Ağustos 2014 21:19
Emniyetteki "paralel yapı'' operasyonu kapsamında hakkında yakalama kararı çıkarılan 17 polisten biri olan eski İstanbul Terörle Mücadele Şube Müdürü Ömer Köse tutuklandı.
Hüseyin Besli: Erdoğan 2019'da yeniden aday olacak
Eski dostların 'İnce' planı
Müdürler 'kamyoncu' bürokratlar 'pavyoncu'
İşte Soma'da yaşanan felaketin nedeni!
Ala: Bu provokasyon derin PKK ile derin yapıların işbirliği
Cumhurbaşkanı Erdoğan'a küresel devir teslim
10 yıl sonra çifte mucize
İstanbul'un ortasında ayakta alkışlanacak mahalle!
İstişare süreci tamamlandı, AK Parti'de kritik gün!
Fenerbahçe'ye ABD'den davet!
Almanya'nın Türkiye'yi dinlemesinin perde arkası!
Bu Emenike‘yi kimse tutamaz!
Hâkimden meslektaşlarına HSYK'da paralel şantaj uyarısı
Taraf'ın manşeti alay konusu oldu!
Eşinin sakladığı 110 bin TL'yi çöpe attı!
Erdoğan İstanbul'a geldi
Milliler 7 maçta 6'ıncı mağlubiyetini aldı
Netanyahu Hamas'ın yanında olan ülkelerin isimlerini açıkladı!
Eski CHP'li vekil Kılıçdaroğlu'na 'tutarsız' dedi
Genelkurmay Başkanı helikopter kazasında öldü
AA muhabirine silah doğrultan polis açığa alındı
Ceyda Karan'dan seçmeni aşağılayan açıklamalar
Tolunay Kafkas'tan taraftara çağrı
FED'den faiz artışı ile ilgili yeni uygulama
Osmanlıspor'dan rahat galibiyet
Sivasspor'da bir isimle daha yollar ayrıldı
Netanyahu'dan Hamas'a açık tehdit!
Karabük maçı öncesi flaş transfer açıklaması
Eski Fenerbahçeli boşa çıktı
Süleyman Seba için mevlit okutulacak
Trabzonspor maç saatini bekliyor
Eskişehirspor 90+4'te Paşa'ya yetişti
Manchester City'den G.Saray'a kötü haber
Kassam'dan 'müzakerelerden çekilin' çağrısı
ABD'den IŞİD'e 14 hava saldırısı!
Galtier'den Karabükspor'a övgü dolu sözler
Esed yine zehirli gaz kullandı!
23 kişi daha Türkiye'ye getirildi
G.Saray tam kadro derbiye bilendi
Gazze'den İsrail'e 180 füze!
Bamba gitti Trabzon müjdeyi verdi
Bursaspor'dan gollü prova
5 kişide daha Ebola şüphesi
İsrail 21 kişiyi daha katletti!
Camiye girip Kur'an yaktılar!
Merkezi yönetim borç stoku belli oldu
Van'a yıldırım düştü: 1 ölü
THY uçağı kuş sürüsüne girdi
F.Bahçe'nin alamadığı futbolcuyu Mersin kaptı
Obama taziye konuşması sonrası golf oynamaya gitti