Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

İsrail'i böyle protesto etti! BM '12 saat' verdi AB’den acil ateşkes çağrısı! Endişeliyiz Ömer AltaşTeslim olanlara demokrasi, savaşanlara hegemonya!
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
29 Nisan 2008 Salı 16:30
Güncellenme Tarihi 19 Kasım 2012 Pazartesi 14:22
Genelkurmay başkanlığı internet sitesi,1. dünya savaşında Irak cephesinde 13 bin İngiliz askerinin komutanlarıyla birlikte esir alındığı büyük bir zafer olan Kutül amare zaferinin yıldonümünde zaferi anlatan bir metin yayınladı. İşte 1950'li yıllara kada kutlanan daha sonra unutulan Kutül amare zaferi:

11 Kasım 1914’te Birinci Dünya Savaşı’na giren Osmanlı Devleti’nin savaştığı cephelerden biri, İngilizlere karşı oluşturulan Irak cephesidir. Osmanlı dönemi kaynaklarında Irak-ı Arap olarak adlandırılan bölge, jeopolitik ve stratejik bakımdan önem arz eden Dicle-Fırat havzasında tarihteki Mezopotamya’yı (Verimli Hilal) içine alır ve Basra Körfezine kadar uzanır.

24 Kasım 1914’te Basra’yı işgal eden İngilizler, 3 Haziran 1915 tarihinde Kutü’l-Ammare’yi, Temmuz ayı sonlarına doğru da Nasıriye’yi işgal etmişlerdir. Bunun üzerine Türk birlikleri Bağdat’ın hemen güneyindeki Selmanpâk mevziine çekilmişlerdir. İngilizler 21-22 Kasım 1915’te Selmanpâk mevziine taarruza başlamışlardır. 23 Kasım 1915’de 51 nci Türk Tümeninin kuzeyden yaptığı karşı taarruz üzerine İngiliz kuvvetleri, 4.000 kişi zayiat vererek geri çekilmek zorunda kalmışlardır.

Türk askerleri siperden İngilizlere karşı taarruz ederken


Geri çekilen İngiliz Kuvvetleri teması keserek 3 Aralık sabahı Kutü’-l Ammare’ye ulaşmışlardır. General Townshend Kutü’l-Ammare’ye kapanarak burayı bir kale gibi savunmaya karar vermiştir. Türk kuvvetleri takviye birliklerinin gelmesiyle 5 Aralık günü Kutü’l-Ammare’ye taarruz etmişlerdir. Irak Ordusu Komutanlığı, 8 Aralık 1915 tarihinde General Townshend’e gönderdiği mesajda, direnmemesi ve Türk kuvvetlerine teslim olması çağrısında bulunmuş, ancak Townshend’dan olumsuz cevap gelmesi üzerine 14 Aralık 1915 tarihinde birliklerine taarruz emrini vermiştir. 15 Aralık günü de devam eden taarruzda bir sonuç alınamamış ve taarruza son verilmiştir. Ancak kuşatmanın daha şiddetli devamı kararlaştırılmıştır. İngilizler, Kutü’l-Ammare’de mahsur kalan General Townshend’i kurtarmak için bundan sonra Aralık 1915-Nisan 1916 tarihleri arasında pek çok girişimde bulunmuşlar, ancak sonuç alamamışlardır. Bu başarısız girişimler üzerine İngiliz Kolordu Komutanı bütün ümidini kaybetmiştir. İngiliz makamlarınca deniz ve kara yoluyla Kutü’l-Ammare’ye yardım gönderme girişimleri de başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Bundan sonra Türk makamlarıyla yapılan görüşmelerde teslim şartlarının müzakeresine başlanmış ve General Townshend, 29 Nisan 1916 tarihinde teslim olmuştur. Türkler, Kutü’l-Ammare’de İngilizlerden başta İngiliz Tümen Komutanı General Townshend olmak üzere bir tümeni esir almışlardır.

Irak Ordusu Komutanı Halil Paşa Kutü’l-Ammare zaferinden sonra 6 ncı Orduya yayınladığı mesajında şöyle demiştir:

“Arslanlar! Bütün Türklere şeref ve şan, İngilizlere kara meydan olan şu kızgın toprağın güneşli semasında şehitlerimizin ruhları sevinçle gülerek uçarken, ben de hepinizin pak alınlarından öperek cümlenizi tebrik ediyorum. Ordum gerek Kut karşısında ve gerekse Kut’u kurtarmaya gelen ordular karşısında 350 subay ve 10.000 erini şehit vermiştir. Fakat buna karşılık bugün Kut’ta 13 general, 481 subay ve 13.300 er teslim alıyorum. Bu teslim aldığımız orduyu kurtarmaya gelen İngiliz kuvvetleri de 30.000 zayiat vererek geri dönmüşlerdir. Şu iki farka bakılınca, cihanı hayretlere düşürecek kadar büyük bir fark görülür. Tarih bu olayı yazmak için kelime bulmakta müşkülata uğrayacaktır. İşte Türk sebatının İngiliz inadını kırdığı birinci zaferi Çanakkale’de, ikinci zaferi burada görüyoruz.”

Dicle ve Fırat boyunda 1915-1916 yıllarında yapılan çetin mücadelelerin ardından 29 Nisan 1916’da Kutü’l-Ammare zaferinin kazanılmasında vatan müdafaası için her türlü sıkıntı ve yokluklara göğüs gererek canlarını veren kahraman Türk askerlerini 92 yıl sonra bir kez daha saygı ve minnetle anıyoruz. Ruhları şad olsun!...

Sonuç olarak; Kutü’l-Ammare Muharebesi; Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Ordusu’nun zor şartlar ve imkansızlıklar içerisinde, Çanakkale’den sonra İngilizlere karşı kazandığı ve bir tümeni bütün personeli ile birlikte esir aldığı eşsiz bir zaferdir.

kaynak: tsk.mil.tr

Bu haber 1,744 kez okundu.

Uri Dromi: O dur derse İsrail durur!25 Temmuz 2014 23:14
İsrail eski Hükümet Sözcüsü Uri Dromi Gazze'ye başlatılan kara harekatıyla ilgili, 'John Kerry 'dur' derse İsrail durur' dedi.
Üniversite öğrencilerinin dikkatine!25 Temmuz 2014 22:54
Kredi ve Yurtlar Kurumu'na (KYK) ait yurtlarda barınmak isteyen öğrenciler için yurt başvuruları alınmaya başlandı
Filistinli şehit sayısı 848’e yükseldi25 Temmuz 2014 22:51
İsrail'in saldırılarında şehit olan Filistinlilerin sayısı 848'e çıktı.
Arınç: Cemaati kontrol eden bir güç var25 Temmuz 2014 22:42
Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç, 'paralel yapı' operasyonunu değerlendirerek, söz konusu yapıyla barışın zor göründüğünü söyledi.
Hamas İsrail uçağını vurdu25 Temmuz 2014 21:28
Hamas yetkilileri İsrail'e ait uçağın roketle vurulduğunu açıkladı.
Gül, MİT Müsteşarı Fidan'ı kabul etti25 Temmuz 2014 21:08
Cumhurbaşkanı Gül, Milli İstihbarat Teşkilatı (MİT) Müsteşarı Fidan'ı kabul etti.
Rektörler Gazze için toplanacak25 Temmuz 2014 20:03
Dr. İnanç, İsrail'in saldırılarını 11 dilde kınayan ortak bildiriye imza atan rektörlerin sayısının 130'a ulaştığını bildirdi.
Paralelcilerden pankart skandalı25 Temmuz 2014 18:36
Paralel örgüt elemanlarının sosyal paylaşım sitesi Twitter'da paylaştığı karedeki şok sözler görenleri şaşkına çevirdi
Van'da uyuşturucu operasyonu25 Temmuz 2014 17:33
Van'da 12 kilo 706 gram eroin ile 58 kilo 637 gram esrar ele geçirildi.
Cuma namazı sonrası Filistin için yürüdüler25 Temmuz 2014 17:13
Sancaktepe’de Belediye Başkanı İsmail Erdem ile birlikte binlerce Sancaktepe’li Cuma namazı sonrası Filistin’e destek için yürüdü.
Sakarya'da dolu yağışı zarara yol açtı25 Temmuz 2014 16:27
Sakarya Kaynarca'da dolu yağışı evlerin otomobillerin camlarını kırdı, ağaçlar yıkıldı, tavuklar telef oldu.
Köye gitmem diyen hamile eşini otomobille çiğnedi25 Temmuz 2014 16:14
Aksaray'da eşine sürekli şiddet uygulayan koca, köye gitmek istemeyen 6 aylık hamile karsını otomobille ezdi.
Uri Dromi: O dur derse İsrail durur!
İsrail'i böyle protesto etti!
İsrail: 35 askerimiz öldü
Üniversite öğrencilerinin dikkatine!
Filistinli şehit sayısı 848’e yükseldi
Arınç: Cemaati kontrol eden bir güç var
Polis operasyonu: 3 ölü
BM '12 saat' verdi
Fenerbahçe'de sezon hazırlıkları sürüyor
Erdoğan'dan önemli açıklamalar
İsrail'den o asker için açıklama!
İsrail’den ateşkese ret
AB’den acil ateşkes çağrısı! Endişeliyiz
Hamas İsrail uçağını vurdu
189 Hollandalının cenazesi yola çıktı
Demirtaş: Seçilemeyebiliriz, ihtimaldir
Bakan Zeybekçi: 12 yılda destan yazdık
Gül, MİT Müsteşarı Fidan'ı kabul etti
Başbakan'dan YHT müjdesi!
G.Saray Hakan Balta'nın sözleşmesini uzattı!
Rektörler Gazze için toplanacak
İsrail göstericilere saldırdı!
Yeni Diyarbakırspor'dan İhsanoğlu'na tepki
G.Saray'dan flaş transfer kararı!
Drogba'yı resmen açıkladılar
İsrail'e ağır darbe!
Cezayir'de 3 gün yas ilan edildi
Kırgızistan'da '7 Nisan Davası'nda karar
Öğretmenlerin tayin başvuru tarihi belli oldu!
Türkiye ateşkes için kilit rol oynuyor
Gazze'de hedef bütün Filistinli direniş gruplarıdır
Paralelcilerden pankart skandalı
ÖABT sonuçları açıklandı
Bursaspor'da sürpriz ayrılık!
Meclis’te bayram molası
Karabükspor'da 3 imza birden!
Diego Costa'dan duygusal veda!
Van'da uyuşturucu operasyonu
'Beşiktaş fazla gürültü çıkarıyor'
Ramazan sonrası hareketi arttırın
Elektrik akımına kapılan genç öldü
Prandelli: Beklemeden imza atalım
Cuma namazı sonrası Filistin için yürüdüler
İsrail ordusu ilerleme kaydedemiyor
CHP heyeti bayramdan sonra Gazze'ye gidiyor
Drogba'dan G.Saray taraftarına mesaj!
Sakarya'da dolu yağışı zarara yol açtı
Metropoll ve Genar'ın son Köşk anketleri
Gazze'den İsrail'e 8 füze atıldı
Köye gitmem diyen hamile eşini otomobille çiğnedi
Gazze'den İsrail'e 8 füze atıldı
Malezya'da tekne kazası: 3 ölü
Güney Kore'de Google’a dava açıldı
F-16'lar Suriye sınırına gönderildi
Yanal'dan gidecek isimler ve Salih açıklaması
Yasa dışı dinlemede 6 polise meslekten ihraç
Bitlis'te bir terörist teslim oldu
Bir kuvözde 3 Gazzeli bebek
2 Milyon liralık fiyasko!
Koruyucu aile skandalına bakanlık incelemesi
Eruh'ta tuz kuyusunda petrol çıktı
Akhisar Brezilyalı stoperin peşinde
TEM'de 15 kilometrelik bayram kuyruğu
Suriyeliler bayram için ülkelerine döndüler
İşte Yunanistan'ın yeni teknik direktörü!
Balıkesirspor'dan Melo bombası!
HDP ikinci turda kimi destekleyecek?
Gümrük kapılarında sandıklar kuruluyor