Yandex.Metrica
Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

1 2 3 4
THY uçağına bomba ihbarı: Acil iniş yapıyor! Erdoğan: Muhalefete yardımcı olurum CHP'de sonuçlar belli oldu! Kim kaç oy aldı... Ömer AltaşHitabet siyasete yetmez
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
29 Nisan 2008 Salı 16:30
Güncellenme Tarihi 30 Mart 2015 Pazartesi 10:21
Genelkurmay başkanlığı internet sitesi,1. dünya savaşında Irak cephesinde 13 bin İngiliz askerinin komutanlarıyla birlikte esir alındığı büyük bir zafer olan Kutül amare zaferinin yıldonümünde zaferi anlatan bir metin yayınladı. İşte 1950'li yıllara kada kutlanan daha sonra unutulan Kutül amare zaferi:

11 Kasım 1914’te Birinci Dünya Savaşı’na giren Osmanlı Devleti’nin savaştığı cephelerden biri, İngilizlere karşı oluşturulan Irak cephesidir. Osmanlı dönemi kaynaklarında Irak-ı Arap olarak adlandırılan bölge, jeopolitik ve stratejik bakımdan önem arz eden Dicle-Fırat havzasında tarihteki Mezopotamya’yı (Verimli Hilal) içine alır ve Basra Körfezine kadar uzanır.

24 Kasım 1914’te Basra’yı işgal eden İngilizler, 3 Haziran 1915 tarihinde Kutü’l-Ammare’yi, Temmuz ayı sonlarına doğru da Nasıriye’yi işgal etmişlerdir. Bunun üzerine Türk birlikleri Bağdat’ın hemen güneyindeki Selmanpâk mevziine çekilmişlerdir. İngilizler 21-22 Kasım 1915’te Selmanpâk mevziine taarruza başlamışlardır. 23 Kasım 1915’de 51 nci Türk Tümeninin kuzeyden yaptığı karşı taarruz üzerine İngiliz kuvvetleri, 4.000 kişi zayiat vererek geri çekilmek zorunda kalmışlardır.

Türk askerleri siperden İngilizlere karşı taarruz ederken


Geri çekilen İngiliz Kuvvetleri teması keserek 3 Aralık sabahı Kutü’-l Ammare’ye ulaşmışlardır. General Townshend Kutü’l-Ammare’ye kapanarak burayı bir kale gibi savunmaya karar vermiştir. Türk kuvvetleri takviye birliklerinin gelmesiyle 5 Aralık günü Kutü’l-Ammare’ye taarruz etmişlerdir. Irak Ordusu Komutanlığı, 8 Aralık 1915 tarihinde General Townshend’e gönderdiği mesajda, direnmemesi ve Türk kuvvetlerine teslim olması çağrısında bulunmuş, ancak Townshend’dan olumsuz cevap gelmesi üzerine 14 Aralık 1915 tarihinde birliklerine taarruz emrini vermiştir. 15 Aralık günü de devam eden taarruzda bir sonuç alınamamış ve taarruza son verilmiştir. Ancak kuşatmanın daha şiddetli devamı kararlaştırılmıştır. İngilizler, Kutü’l-Ammare’de mahsur kalan General Townshend’i kurtarmak için bundan sonra Aralık 1915-Nisan 1916 tarihleri arasında pek çok girişimde bulunmuşlar, ancak sonuç alamamışlardır. Bu başarısız girişimler üzerine İngiliz Kolordu Komutanı bütün ümidini kaybetmiştir. İngiliz makamlarınca deniz ve kara yoluyla Kutü’l-Ammare’ye yardım gönderme girişimleri de başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Bundan sonra Türk makamlarıyla yapılan görüşmelerde teslim şartlarının müzakeresine başlanmış ve General Townshend, 29 Nisan 1916 tarihinde teslim olmuştur. Türkler, Kutü’l-Ammare’de İngilizlerden başta İngiliz Tümen Komutanı General Townshend olmak üzere bir tümeni esir almışlardır.

Irak Ordusu Komutanı Halil Paşa Kutü’l-Ammare zaferinden sonra 6 ncı Orduya yayınladığı mesajında şöyle demiştir:

“Arslanlar! Bütün Türklere şeref ve şan, İngilizlere kara meydan olan şu kızgın toprağın güneşli semasında şehitlerimizin ruhları sevinçle gülerek uçarken, ben de hepinizin pak alınlarından öperek cümlenizi tebrik ediyorum. Ordum gerek Kut karşısında ve gerekse Kut’u kurtarmaya gelen ordular karşısında 350 subay ve 10.000 erini şehit vermiştir. Fakat buna karşılık bugün Kut’ta 13 general, 481 subay ve 13.300 er teslim alıyorum. Bu teslim aldığımız orduyu kurtarmaya gelen İngiliz kuvvetleri de 30.000 zayiat vererek geri dönmüşlerdir. Şu iki farka bakılınca, cihanı hayretlere düşürecek kadar büyük bir fark görülür. Tarih bu olayı yazmak için kelime bulmakta müşkülata uğrayacaktır. İşte Türk sebatının İngiliz inadını kırdığı birinci zaferi Çanakkale’de, ikinci zaferi burada görüyoruz.”

Dicle ve Fırat boyunda 1915-1916 yıllarında yapılan çetin mücadelelerin ardından 29 Nisan 1916’da Kutü’l-Ammare zaferinin kazanılmasında vatan müdafaası için her türlü sıkıntı ve yokluklara göğüs gererek canlarını veren kahraman Türk askerlerini 92 yıl sonra bir kez daha saygı ve minnetle anıyoruz. Ruhları şad olsun!...

Sonuç olarak; Kutü’l-Ammare Muharebesi; Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Ordusu’nun zor şartlar ve imkansızlıklar içerisinde, Çanakkale’den sonra İngilizlere karşı kazandığı ve bir tümeni bütün personeli ile birlikte esir aldığı eşsiz bir zaferdir.

kaynak: tsk.mil.tr

Bu haber 1,949 kez okundu.

Kızılay'dan İdlib'e 50 ton gıda yardımı30 Mart 2015 15:36
Türk Kızılayı tarafından Suriye'nin İdlib kentine 50 ton gıda malzemesi gönderildi.
THY uçağına bomba ihbarı: Acil iniş yapıyor!30 Mart 2015 15:19
THY'nin İstanbul Atatürk Havalimanı'ndan TK15 sefer sayısı ile Brezilya'nın Sao Paulo kentine hareket eden uçağı, Fas'a acil iniş yapıyor.
Erdoğan: Muhalefete yardımcı olurum30 Mart 2015 15:18
Cumhurbaşkanı Erdoğan Slovenya'da önemli açıklamalarda bulundu.
Polat, yeni açılan yol çalışmalarını inceledi30 Mart 2015 15:16
Yeşilyurt Belediye Başkanı Hacı Uğur Polat Yakınca-Barguzu bağlantı yolu ve Onbinkonutlar girişinde devam eden yol çalışmalarını inceledi.
10. lale festivali başlıyor30 Mart 2015 15:08
'İstanbul Lalesiyle Buluşuyor!' temasıyla 2005 yılında başlayan İstanbul lale festivali'nin bu yıl onuncusu düzenleniyor.
Facebook kavgası kanlı bitti30 Mart 2015 14:46
Sosyal medya sitesi Facebook'ta yapılan bir yorum üzerine başlayan tartışma sokağa taşındı.
Erdoğan Slovenya'da törenle karşılandı30 Mart 2015 14:43
Cumhurbaşkanı Erdoğan, resmi ziyaret için geldiği Slovenya'nın başkenti Lubliyana'da, Slovenya Cumhurbaşkanı Borut Pahor tarafından törenle karşılandı.
İşte Abdulhamid Han'ın okuyanları titreten duası!30 Mart 2015 14:41
Necip Fazıl Kısakürek'in hazırlamış olduğu 'Ulu Hakan II. Abdülhamid Han' adlı kitabında geçen meşhur duasına A Haber ekranlarında yayınlanan 'İmparatorluğa Darbe 31 Mart' programında da yer verildi.
TBMM Genel Kurulu toplanamadı30 Mart 2015 14:35
TBMM Genel Kurulu, Başkanlık Divanı oluşmadığı için toplanamadı. Birleşim yarın saat 15.00'de toplanmak üzere kapatıldı.
DMO’da casus yazılım şoku!30 Mart 2015 14:29
Devlet Malzeme Ofisi’ndeki bilgisayarlarda yapılan teknik incelemede, kurum yöneticilerinin bilgisayarları da dahil tüm bilgisayarlardaki işlemleri kopyalayan casus bir yazılımın yüklendiği tespit edildi.
''Fıkra gibi'' üst geçide yayalar için müdahale30 Mart 2015 14:10
Trabzon'da, Karadeniz Sahil Yolu'nda bir süre önce yaptırılan 350 metre uzunluğundaki üst geçide, yayaların daha rahat kullanabilmeleri için ek merdiven yapılmasına karar verildi
10 yılda kalbi neredeyse yenilendi30 Mart 2015 14:04
Antalya'da kalp hastası 62 yaşındaki Yaşar Gödüç'e, yaklaşık 10 yıllık süreçte önce stent takıldı, ardından kalp kapakçığı değişti, kalp pili takıldı, by-pass oldu ve son olarak yapay damar dikildi.
Koç Holding'de yeni dönem
Aile filmleri festivalde buluşacak
Kızılay'dan İdlib'e 50 ton gıda yardımı
Bayern gözünü kararttı! 100 milyon euro
Rusya'nın doğusunda askeri tatbikat başlatıldı
İsrail eski başbakanına rüşvet hapsi
THY uçağına bomba ihbarı: Acil iniş yapıyor!
Erdoğan: Muhalefete yardımcı olurum
Polat, yeni açılan yol çalışmalarını inceledi
10. lale festivali başlıyor
CHP'de sonuçlar belli oldu! Kim kaç oy aldı...
Astımın doğal ilacı elma suyu
Emirates, Nairobi seferlerininin kapasitesini artırıyor
HDP'nin listesine içeriden sert salvo!
İngilizlerin dev kulübü satılıyor!
Polisin yaktığı uyuşturucu koca şehri sarhoş etti
Filistinlilerin yürüyüşüne İsrail müdahalesi: 20 yaralı
Facebook kavgası kanlı bitti
ÖSYM'de devir-teslim gerçekleşti
Erdoğan Slovenya'da törenle karşılandı
İşte Abdulhamid Han'ın okuyanları titreten duası!
Salih Roma'da kalacak mı?
TBMM Genel Kurulu toplanamadı
Husilerin askeri tesisleri bombalandı
DMO’da casus yazılım şoku!
''Fıkra gibi'' üst geçide yayalar için müdahale
Doğan Medyası Kılıçdaroğlu'nu Cumhurbaşkanı yaptı
Google tıp dünyasına el attı
CHP ön seçiminde ilginç sonuçlar
10 yılda kalbi neredeyse yenilendi
Basketbolda bir dönem kapanıyor
Burak Yılmaz'ın MR'ı çekildi!
14 yeni tünel geliyor! İşte o iller
Giresunspor'da hedef en az 1 puan
Cizrespor şampiyon
Arda Kural kimseyle konuşmuyor
HDP heyeti Barzani ile görüştü
'Tanıtım mesajları 1 Mayıs'ta sona erecek'
ÖSYM'nin yeni başkanı göreve başladı
Gökçek: HDP'nin barajı aşması darbedir
Alp Gürkan'ın gayrimenkulleri satışa çıktı
Kılıçdaroğlu: Her şeyi unuttuk rejim oluşturuyoruz
Gen tedavisinde umut veren gelişme
Gülen'in avukatlarından Mason açıklaması
Masonluk iddiaları ÜLKE'de masaya yatırılacak
Daha 4 yaşında... Gecenin 3'ünde evden kaçtı!
Öcalan'ın mesajını Barzani'ye ilettiler
Seçmen yine istikrara oy verecek
Acun Ilıcalı, Habertürk'e savaş açtı
Cizrespor 8 yıl sonra geri döndü!
Limango, Türkiye’den çekilme kararı aldı
SBS ihalesinde 11 gözaltı!
Eski Hizbullah yöneticisinden Husilere eleştiri
Borç sildirmede yarın son gün
İdlib'e klor gazlı saldırı
Tanju Çolak: Fatih Terim Rıdvan'ı ağlattı
G-20 liderlerinin kişisel bilgileri sızdırıldı
Hacı adaylarına faiz tuzağı
Emeklilerle ilgili yeni düzenleme!
Fatih Terim'in Lüksemburg 11'i belli oldu!
Bir yazar daha satırlı saldırıda öldü!