Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

F16'lar Kuveyt’e gönderildi! Doların gazını aldılar! Erdoğan'dan o isimlere takdirname Prof. Dr. Erol GökaYeni denizin balıklarıyız
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
29 Nisan 2008 Salı 16:30
Güncellenme Tarihi 2 Ekim 2014 Perşembe 14:40
Genelkurmay başkanlığı internet sitesi,1. dünya savaşında Irak cephesinde 13 bin İngiliz askerinin komutanlarıyla birlikte esir alındığı büyük bir zafer olan Kutül amare zaferinin yıldonümünde zaferi anlatan bir metin yayınladı. İşte 1950'li yıllara kada kutlanan daha sonra unutulan Kutül amare zaferi:

11 Kasım 1914’te Birinci Dünya Savaşı’na giren Osmanlı Devleti’nin savaştığı cephelerden biri, İngilizlere karşı oluşturulan Irak cephesidir. Osmanlı dönemi kaynaklarında Irak-ı Arap olarak adlandırılan bölge, jeopolitik ve stratejik bakımdan önem arz eden Dicle-Fırat havzasında tarihteki Mezopotamya’yı (Verimli Hilal) içine alır ve Basra Körfezine kadar uzanır.

24 Kasım 1914’te Basra’yı işgal eden İngilizler, 3 Haziran 1915 tarihinde Kutü’l-Ammare’yi, Temmuz ayı sonlarına doğru da Nasıriye’yi işgal etmişlerdir. Bunun üzerine Türk birlikleri Bağdat’ın hemen güneyindeki Selmanpâk mevziine çekilmişlerdir. İngilizler 21-22 Kasım 1915’te Selmanpâk mevziine taarruza başlamışlardır. 23 Kasım 1915’de 51 nci Türk Tümeninin kuzeyden yaptığı karşı taarruz üzerine İngiliz kuvvetleri, 4.000 kişi zayiat vererek geri çekilmek zorunda kalmışlardır.

Türk askerleri siperden İngilizlere karşı taarruz ederken


Geri çekilen İngiliz Kuvvetleri teması keserek 3 Aralık sabahı Kutü’-l Ammare’ye ulaşmışlardır. General Townshend Kutü’l-Ammare’ye kapanarak burayı bir kale gibi savunmaya karar vermiştir. Türk kuvvetleri takviye birliklerinin gelmesiyle 5 Aralık günü Kutü’l-Ammare’ye taarruz etmişlerdir. Irak Ordusu Komutanlığı, 8 Aralık 1915 tarihinde General Townshend’e gönderdiği mesajda, direnmemesi ve Türk kuvvetlerine teslim olması çağrısında bulunmuş, ancak Townshend’dan olumsuz cevap gelmesi üzerine 14 Aralık 1915 tarihinde birliklerine taarruz emrini vermiştir. 15 Aralık günü de devam eden taarruzda bir sonuç alınamamış ve taarruza son verilmiştir. Ancak kuşatmanın daha şiddetli devamı kararlaştırılmıştır. İngilizler, Kutü’l-Ammare’de mahsur kalan General Townshend’i kurtarmak için bundan sonra Aralık 1915-Nisan 1916 tarihleri arasında pek çok girişimde bulunmuşlar, ancak sonuç alamamışlardır. Bu başarısız girişimler üzerine İngiliz Kolordu Komutanı bütün ümidini kaybetmiştir. İngiliz makamlarınca deniz ve kara yoluyla Kutü’l-Ammare’ye yardım gönderme girişimleri de başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Bundan sonra Türk makamlarıyla yapılan görüşmelerde teslim şartlarının müzakeresine başlanmış ve General Townshend, 29 Nisan 1916 tarihinde teslim olmuştur. Türkler, Kutü’l-Ammare’de İngilizlerden başta İngiliz Tümen Komutanı General Townshend olmak üzere bir tümeni esir almışlardır.

Irak Ordusu Komutanı Halil Paşa Kutü’l-Ammare zaferinden sonra 6 ncı Orduya yayınladığı mesajında şöyle demiştir:

“Arslanlar! Bütün Türklere şeref ve şan, İngilizlere kara meydan olan şu kızgın toprağın güneşli semasında şehitlerimizin ruhları sevinçle gülerek uçarken, ben de hepinizin pak alınlarından öperek cümlenizi tebrik ediyorum. Ordum gerek Kut karşısında ve gerekse Kut’u kurtarmaya gelen ordular karşısında 350 subay ve 10.000 erini şehit vermiştir. Fakat buna karşılık bugün Kut’ta 13 general, 481 subay ve 13.300 er teslim alıyorum. Bu teslim aldığımız orduyu kurtarmaya gelen İngiliz kuvvetleri de 30.000 zayiat vererek geri dönmüşlerdir. Şu iki farka bakılınca, cihanı hayretlere düşürecek kadar büyük bir fark görülür. Tarih bu olayı yazmak için kelime bulmakta müşkülata uğrayacaktır. İşte Türk sebatının İngiliz inadını kırdığı birinci zaferi Çanakkale’de, ikinci zaferi burada görüyoruz.”

Dicle ve Fırat boyunda 1915-1916 yıllarında yapılan çetin mücadelelerin ardından 29 Nisan 1916’da Kutü’l-Ammare zaferinin kazanılmasında vatan müdafaası için her türlü sıkıntı ve yokluklara göğüs gererek canlarını veren kahraman Türk askerlerini 92 yıl sonra bir kez daha saygı ve minnetle anıyoruz. Ruhları şad olsun!...

Sonuç olarak; Kutü’l-Ammare Muharebesi; Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Ordusu’nun zor şartlar ve imkansızlıklar içerisinde, Çanakkale’den sonra İngilizlere karşı kazandığı ve bir tümeni bütün personeli ile birlikte esir aldığı eşsiz bir zaferdir.

kaynak: tsk.mil.tr

Bu haber 1,770 kez okundu.

Ebeveynler dikkat! Çocuklarda kalp sağlığı çok önemli!02 Ekim 2014 15:24
"Çocukluktan gelen yapısal kalp hastalığı, bir ritim bozukluğundan kaynaklanmış olabilir. Önerimiz, periyodik olarak çocuk yaşlarda muayene yaptırılmasıdır"
Bakanlık'tan kurban eti girişine yasak!02 Ekim 2014 15:22
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Kurban Bayramı'nda geçtiğimiz yıllarda serbest olan yurt dışından kişi başı beş kilo et getirmeyi bu yıl tamamen yasakladı.
Uyuşturucu operasyonu: 120 kg esrar bulundu02 Ekim 2014 15:19
Diyarbakır'ın Ergani ilçesinde 3 araçta yapılan aramada 120 kilogram esrar bulundu.
Snapchat hesapları hack'lendi02 Ekim 2014 15:01
Snapchat kullanıcı hesapları bir 'kilo verme' uygulamasının saldırısı altında kaldı.
"Alo kurbanım kaçtı" hattı devrede02 Ekim 2014 14:58
Melikgazi Belediyesince devreye sokulan hattı arayan vatandaşların kaçan kurbanlıkları ilaçlı iğne ile etkisiz hale getirilecek.
Hüseyin Üzmez tahliye oldu!02 Ekim 2014 14:57
14 yaşındaki kız çocuğuna cinsel tacizde bulunduğu suçlamasıyla tutuklu bulunan Hüseyin Üzmez, sağlık raporuyla tahliye edildi.
Gökçek'ten o iddialara yanıt02 Ekim 2014 14:57
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Gökçek, "Ankara'nın merkez suyunda en ufak bir sıkıntının kesinlikle olmadığını" belirtti.
Bu akşam, 2 bin 700 şehit yakını atanacak02 Ekim 2014 14:51
Devlet Personel Başkanlığı, şehit ve gazi yakınlarının atamasının bu akşam saat 19:00'da yapılacağını açıkladı.
Çukurca'da bir kadın PKK'lı teslim oldu02 Ekim 2014 14:47
HAKKARİ'nin Çukurca ilçesi'nde bir kadın PKK'lı güvenlik güçlerine teslim oldu.
Paralel yapı karşıtı 5 raportörün görevine son verildi!02 Ekim 2014 14:35
Anayasa Mahkemesi, paralel yapı karşıtı 5 raportörün görevine son verdi.
Aile Bakanlığı bakan yardımcısı belli oldu02 Ekim 2014 14:32
Atabek, Aile ve Sosyal Politikalar Bakan Yardımcısı oldu.
Protesto için yol kapattılar02 Ekim 2014 14:26
Antalya'da IŞİD'i protesto etmek için kendilerini zincirleyerek yolu kapatan eylemciler, polis ekiplerince gözaltına alındı.
F.Bahçe'ye dönmek istiyor
Ebeveynler dikkat! Çocuklarda kalp sağlığı çok önemli!
'Ballı börek bir hayat sürmedik'
Çimento devi satın alınıyor