Anasayfam YapFavorilere EkleHaber Bandı EkleReklamİletişim

Obama'dan Netenyahu'ya Gazze azarı! Soma Holding'de büyük operasyon İsrail'i 'terörist devlet' ilan etti Hikmet GökÖrgütün “devekuşu oyunu”!
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
Bugün Kutül amare zaferinin yıldönümü
29 Nisan 2008 Salı 16:30
Güncellenme Tarihi 31 Temmuz 2014 Perşembe 09:46
Genelkurmay başkanlığı internet sitesi,1. dünya savaşında Irak cephesinde 13 bin İngiliz askerinin komutanlarıyla birlikte esir alındığı büyük bir zafer olan Kutül amare zaferinin yıldonümünde zaferi anlatan bir metin yayınladı. İşte 1950'li yıllara kada kutlanan daha sonra unutulan Kutül amare zaferi:

11 Kasım 1914’te Birinci Dünya Savaşı’na giren Osmanlı Devleti’nin savaştığı cephelerden biri, İngilizlere karşı oluşturulan Irak cephesidir. Osmanlı dönemi kaynaklarında Irak-ı Arap olarak adlandırılan bölge, jeopolitik ve stratejik bakımdan önem arz eden Dicle-Fırat havzasında tarihteki Mezopotamya’yı (Verimli Hilal) içine alır ve Basra Körfezine kadar uzanır.

24 Kasım 1914’te Basra’yı işgal eden İngilizler, 3 Haziran 1915 tarihinde Kutü’l-Ammare’yi, Temmuz ayı sonlarına doğru da Nasıriye’yi işgal etmişlerdir. Bunun üzerine Türk birlikleri Bağdat’ın hemen güneyindeki Selmanpâk mevziine çekilmişlerdir. İngilizler 21-22 Kasım 1915’te Selmanpâk mevziine taarruza başlamışlardır. 23 Kasım 1915’de 51 nci Türk Tümeninin kuzeyden yaptığı karşı taarruz üzerine İngiliz kuvvetleri, 4.000 kişi zayiat vererek geri çekilmek zorunda kalmışlardır.

Türk askerleri siperden İngilizlere karşı taarruz ederken


Geri çekilen İngiliz Kuvvetleri teması keserek 3 Aralık sabahı Kutü’-l Ammare’ye ulaşmışlardır. General Townshend Kutü’l-Ammare’ye kapanarak burayı bir kale gibi savunmaya karar vermiştir. Türk kuvvetleri takviye birliklerinin gelmesiyle 5 Aralık günü Kutü’l-Ammare’ye taarruz etmişlerdir. Irak Ordusu Komutanlığı, 8 Aralık 1915 tarihinde General Townshend’e gönderdiği mesajda, direnmemesi ve Türk kuvvetlerine teslim olması çağrısında bulunmuş, ancak Townshend’dan olumsuz cevap gelmesi üzerine 14 Aralık 1915 tarihinde birliklerine taarruz emrini vermiştir. 15 Aralık günü de devam eden taarruzda bir sonuç alınamamış ve taarruza son verilmiştir. Ancak kuşatmanın daha şiddetli devamı kararlaştırılmıştır. İngilizler, Kutü’l-Ammare’de mahsur kalan General Townshend’i kurtarmak için bundan sonra Aralık 1915-Nisan 1916 tarihleri arasında pek çok girişimde bulunmuşlar, ancak sonuç alamamışlardır. Bu başarısız girişimler üzerine İngiliz Kolordu Komutanı bütün ümidini kaybetmiştir. İngiliz makamlarınca deniz ve kara yoluyla Kutü’l-Ammare’ye yardım gönderme girişimleri de başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Bundan sonra Türk makamlarıyla yapılan görüşmelerde teslim şartlarının müzakeresine başlanmış ve General Townshend, 29 Nisan 1916 tarihinde teslim olmuştur. Türkler, Kutü’l-Ammare’de İngilizlerden başta İngiliz Tümen Komutanı General Townshend olmak üzere bir tümeni esir almışlardır.

Irak Ordusu Komutanı Halil Paşa Kutü’l-Ammare zaferinden sonra 6 ncı Orduya yayınladığı mesajında şöyle demiştir:

“Arslanlar! Bütün Türklere şeref ve şan, İngilizlere kara meydan olan şu kızgın toprağın güneşli semasında şehitlerimizin ruhları sevinçle gülerek uçarken, ben de hepinizin pak alınlarından öperek cümlenizi tebrik ediyorum. Ordum gerek Kut karşısında ve gerekse Kut’u kurtarmaya gelen ordular karşısında 350 subay ve 10.000 erini şehit vermiştir. Fakat buna karşılık bugün Kut’ta 13 general, 481 subay ve 13.300 er teslim alıyorum. Bu teslim aldığımız orduyu kurtarmaya gelen İngiliz kuvvetleri de 30.000 zayiat vererek geri dönmüşlerdir. Şu iki farka bakılınca, cihanı hayretlere düşürecek kadar büyük bir fark görülür. Tarih bu olayı yazmak için kelime bulmakta müşkülata uğrayacaktır. İşte Türk sebatının İngiliz inadını kırdığı birinci zaferi Çanakkale’de, ikinci zaferi burada görüyoruz.”

Dicle ve Fırat boyunda 1915-1916 yıllarında yapılan çetin mücadelelerin ardından 29 Nisan 1916’da Kutü’l-Ammare zaferinin kazanılmasında vatan müdafaası için her türlü sıkıntı ve yokluklara göğüs gererek canlarını veren kahraman Türk askerlerini 92 yıl sonra bir kez daha saygı ve minnetle anıyoruz. Ruhları şad olsun!...

Sonuç olarak; Kutü’l-Ammare Muharebesi; Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Ordusu’nun zor şartlar ve imkansızlıklar içerisinde, Çanakkale’den sonra İngilizlere karşı kazandığı ve bir tümeni bütün personeli ile birlikte esir aldığı eşsiz bir zaferdir.

kaynak: tsk.mil.tr

Bu haber 1,747 kez okundu.

Soma Holding'de büyük operasyon31 Temmuz 2014 10:16
301 işçinin hayatını kaybettiği Soma faciasının meydana geldiği madeni işleten Soma Kömür İşletmeleri’nde Alp Gürkan, şirket operasyonu yaptı.
Son Hiroşima pilotu da öldü31 Temmuz 2014 10:10
ABD ve Japon medyası, ikinci dünya savaşının sonlarına doğru Japonya'ya atom bombası atan ve hayatta kalan son pilotl olan 'Enola Gay' pilotu Theodore Van Kirk'ün öldüğünü duyurdu. Hayatının son dönemlerini Georgia'daki Park Springs huzur evinde geçiren 'Alman' lakaplı Kirk 93 yaşındaydı.
Ezine'de 55 kaçak yakalandı31 Temmuz 2014 10:09
Çanakkale'nin Ezine ilçesinde, yasa dışı yollarla Yunanistan'ın Midilli Adası'na gitmeye hazırlanan 55 kaçak yakalandı.
Tarım işçilerini taşıyan minibüs devrildi: 1 ölü31 Temmuz 2014 10:06
Konya'nın Ereğli ilçesinde tarım işçilerini taşıyan minibüsün şarampole devrilmesi sonucu 1 kişi öldü, 11 kişi yaralandı.
Perpa 'da AVM kavgası çıktı31 Temmuz 2014 09:59
Perpa’da A Blok yönetimiyle B Blok yönetimi arasında, arazi üzerinde yapılacak otel, AVM, ofis binaları konusunda kriz çıktı
Köprünün ortasında trene yakalandılar!31 Temmuz 2014 09:58
ABD'de meydana gelen olay aksiyon filmlerini aratmadı. Bir tren köprüsünün ortasında, trene yakalanan 2 kadın treni son anda fark etti.
"Güney Marmara" önce yanacak sonra serinleyecek31 Temmuz 2014 09:55
Bursa, Balıkesir, Çanakkale ve Yalova'da, mevsim normallerinin üzerindeki hava sıcaklıkları ve bazen yüzde 90'lardan fazla olan nem yüzünden bunaltıcı günler yaşanıyor.
İşte kriptolu dinleme listesi31 Temmuz 2014 09:43
Yazar Abdülkadir Selvi, paralel yapının devletin hangi kurumlarının kriptolu telefonlarını dinlediğini yazdı.
Otomotivcilere dolu şoku!31 Temmuz 2014 09:39
Aniden bastıran dolu yağışları 20 bin civarında sıfır aracın hasar görmesine sebep oldu.
Madencileri hayrete düşüren tebliğat31 Temmuz 2014 09:27
Soma Kömür İşetmeleri’ne ait ocaklardan Işıklar’dan gönderilen tebligat madencileri hayrete düşürdü.
Ankara'da korkutan yangın31 Temmuz 2014 09:24
Ankara Kalesi civarındaki bir binada başlayan ve çevrede bulunan iş yerlerine yayılan yangın, sabaha kadar süren çalışmaların ardından söndürüldü.
Murat Göğebakan hayatını kaybetti31 Temmuz 2014 09:20
Bir süredir hastanede tedavi altında bulunan Sanatçı Murat Göğebakan hayatını kaybetti
"Para"lel köşeye sıkıştı!
Soma Holding'de büyük operasyon
Kürtler muradına erdi
Son Hiroşima pilotu da öldü
Ezine'de 55 kaçak yakalandı
Almeida Prandelli'den haber bekliyor!
Tarım işçilerini taşıyan minibüs devrildi: 1 ölü
Bavul hazırlarken sağlığınıza dikkat!
Paralel çete ayak oyunlarını hep oradan yapıyor!
Beşiktaş gözünü o yıldıza çevirdi!
Ronaldinho futbolu bırakıyor mu? Açıkladı
İsrail'i 'terörist devlet' ilan etti
Perpa 'da AVM kavgası çıktı
Köprünün ortasında trene yakalandılar!
Eskişehirspor'dan G.Saray'a sürpriz teklif!
ABD İsrail’e mühimmat vermeyi sürdürüyor
"Güney Marmara" önce yanacak sonra serinleyecek
Borsa bayramın ardından haftaya düşüşle başladı
Dolar yükseliyor! Gözler yarın bu gelişmede
Tuncay Şanlı imzayı attı!
Hangi SSK borçları silinecek?
Sabri Sarıoğlu'na bir şok daha!
Tercih maratonu başladı
İşte kriptolu dinleme listesi
Bayramın bilançosu 318 ölü
Otomotivcilere dolu şoku!